Zo houd jij jouw kostbare uitzendprofessionals binnenboord
Denise Brijan16 november 20213 min
Categorieën: Management, Loopbaan
Laatst gewijzigd op: 3 februari 2022
Het aantal openstaande vacatures is nog nooit zo groot geweest, en ook de vraag naar intercedenten is erg hoog. Dus als je eenmaal nieuwe uitzendprofessionals binnen hebt, wil je ze natuurlijk zo lang mogelijk vasthouden. We zien nu dat goede krachten vertrekken, met name omdat ze te weinig verbinding en loyaliteit voelen met de organisatie. Het vele thuiswerken heeft dit nog eens extra versterkt. Wat kan je doen om jouw werknemers vast te houden?
Waarom vertrekken werknemers?
Werknemers gaan vaak weg, wanneer ze geen verbinding/loyaliteit (meer) voelen met de organisatie. Uit een eigen onderzoek onder uitzendprofessionals op verschillende carrièrepunten bleek dat vooral in het begin van de intercedentenloopbaan nog een beetje zoeken is. Wat wil je? Wat kun je? Past deze organisatie wel bij mij? De binding die je voelt met de organisatie speelt een grote rol in het beantwoorden van deze vragen. Daarnaast valt het op dat werknemers gauw vertrokken zijn wanneer ze het gevoel hebben dat ze niet voldoende (meer) kunnen groeien en ontwikkelen.
4 ingrediënten om werknemers binnenboord te houden
1. Goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap is een belangrijke factor voor werknemers om verbinding en loyaliteit te voelen. Maar wanneer ben je een goed werkgever? Over de precieze invulling zijn de meningen verdeeld, maar over het algemeen kun je zeggen dat een goed werkgever:
Duidelijk is in z’n verwachtingen en daar consistent in is
Een heldere richting voor ogen heeft en werknemers hierin mee kan nemen
Oog heeft voor het welzijn en werkgeluk van z’n werknemers
Hard werk (h)erkent
(Loopbaan)ontwikkeling serieus neemt
Een prettige en veilige werksfeer creëert en waarborgt
Werknemers die zich gewaardeerd voelen door hun werkgever, voelen zich ook meer verbonden met de organisatie. Speel daar dus op in: stel je ondersteunend op en geef lof waar gepast. Als werkgever speel je een belangrijke rol in het leven van jouw werknemers. Kijk daarom ook naar de persoon buiten z’n rol als werknemer. Als je het gevoel hebt dat het niet goed met iemand gaat, biedt diegene dan hulp aan. Want werknemers die problemen hebben, zoals een depressie, verzuimen vaker en presteren minder. Zij zullen zich hierdoor gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, wat de verbondenheid met organisatie alleen maar ten goede komt.
3. Voldoende mogelijkheden voor opleiding en ontwikkeling
Een belangrijke reden voor werknemers om op zoek te gaan naar een andere werkgever, is het gebrek aan ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Het is daarom belangrijk om voldoende oog te hebben voor de ontwikkeling van jouw team en regelmatig in gesprek te gaan: wat willen medewerkers? En hoe kan jij daarin ondersteunen? Medewerkers die voldoende ontwikkelmogelijkheden zien, blijven meestal langer bij de organisatie werken. Voor nieuwe medewerkers is dit zelfs een van de meest overtuigende factoren in een vacaturetekst.
Als nieuwe medewerkers bij jou aan de slag gaan, is de onboarding de eerste stap om hen aan de organisatie te binden. Een goed onboardingprogramma moet voelen als een warm bad, die de nieuwe medewerker wegwijs maakt in de organisatie. Ook is de onboarding het ideale moment om hem/haar sociaal kapitaal te laten opbouwen met alle collega’s – ook de collega’s met wie die niet op dagelijkse basis samenwerkt (de ‘weak ties’). En wie goede relaties heeft binnen de organisatie, voelt zich meer verbonden met de organisatie.
Wist je dat artra een onboardingprogramma heeft samengesteld, speciaal voor uitzendprofessionals? Kijk voor meer informatie bij Starten als uitzendprofessional.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Vul kortingscode “december5” in op de laatste stap van het inschrijfformulier voor 5% korting.
Om te vieren dat wij dit jaar weer meer dan tienduizend uitzendprofessionals en recruiters hebben geholpen in iedere fase van hun loopbaan, ontvang je van 1 t/m 31 december5% korting op alle trainingen en opleidingen.