Communicatie


Communiceren, iedereen doet het. Ook als je niets zegt kan dat veelzeggend zijn. Zonder te praten kun je toch heel wat uitdrukken, met lichaamstaal of je gezichtsuitdrukking. We communiceren allemaal, bewust en onbewust. Een klein gebaar kan soms al grote betekenis hebben. En ook wat je zegt en hoe je het zegt doet ertoe. 

Trainingen

Filter

  • Klassikaal

Effectief verkoopgesprekken voeren

De training Effectief verkoopgesprekken voeren is voor iedereen die meer resultaat wil halen uit z’n verkoopgesprekken. Je ontwikkelt een ijzersterke pitch en gaat met zelfvertrouwen en gesprek in.

€615,00
Eerstvolgende startdatum
08-04-2024
2 dagdelen
4 zelfstudie uren
  • Klassikaal

Omgaan met discriminatie aan de telefoon

Discriminatie is ongewenst en verboden. Weet je niet goed hoe je om moet gaan met discriminatie aan de telefoon? Na deze training sta je steviger in je schoenen!

€595,00
Eerstvolgende startdatum
07-10-2024
2 dagdelen
  • Klassikaal

Gesprekstechnieken

Als spreken met klanten of kandidaten een belangrijk onderdeel van je functie is, dan is dit de training voor jou. Je verhoogt het rendement van je gesprekken en verbetert je non-verbale communicatie.

€615,00
Eerstvolgende startdatum
27-03-2024
2 dagdelen
4 zelfstudie uren
  • Klassikaal

Interviewtechnieken

Als arbeidsmarktprofessional moet je over goede interviewtechnieken beschikken. Zo ben je in staat om sneller vaardigheden van een kandidaat te achterhalen en kun je een goede match maken.

€615,00
Eerstvolgende startdatum
25-04-2024
2 dagdelen
4 zelfstudie uren

Telefonisch assessment | omgaan met kansen, weerstanden en bezwaren

Wil je inzicht in je telefoonskills en een overzicht van verbeterpunten? Doe dan dit telefonisch assessment en kom erachter wat je nog moet ontwikkelen!

€175,00
30 minuten
  • E-learning

E-learning Performance gesprekken

In 6 stappen leer je hoe je een performance gesprek optimaal voorbereidt. Zo kun je een goed gesprek voeren met medewerkers over hun (persoonlijke) ontwikkeling en het verbeteren van competenties.

€30,00
Eerstvolgende startdatum
01-04-2024
20 zelfstudie minuten
  • E-learning

E-learning Effectief verkoopgesprekken voeren

Je leert hoe je een persoonlijke relatie opbouwt met je (potentiële) klant en hoe je toegevoegde waarde realiseert voor beide partijen. 

€43,00
Eerstvolgende startdatum
01-04-2024
30 zelfstudie minuten

Communiceren, iedereen doet het. Ook als je niets zegt kan dat veelzeggend zijn. Of zonder te praten kun je toch heel wat uitdrukken. Met lichaamstaal of je gezichtsuitdrukking. We communiceren allemaal, bewust en onbewust. Een klein gebaar kan soms al grote betekenis hebben. En ook wat je zegt en hoe je het zegt doet ertoe.  

Daar sta je vaak onvoldoende bij stil. We flappen er maar wat uit. Kiezen onze woorden niet zorgvuldig of laten via lichaamstaal blijken dat het ons worst zal zijn.  

Wat hulp bij het gericht en effectief communiceren is dus best handig. Hoe bereid je je voor op een gesprek? Wat weet je van je gesprekspartner(s)? Hoe bouw je een gesprek op? Wat wil je bereiken? Onderhandelen, beargumenteren, weerleggen. Tijdens een communicatietraining komt dit allemaal aan bod.  

De theorie achter communiceren 

Als je communicatie terugbrengt tot theoretische principes, dan lijkt het heel eenvoudig: er is een zender en er is een ontvanger. De zender brengt een boodschap over aan de ontvanger en gebruikt daarvoor een medium of een kanaal. Dit laatste gaat dus over de wijze waarop een boodschap wordt overgebracht. Dat ziet er allemaal redelijk rechttoe-rechtaan uit.  

Praktijk 

In praktijk is, zo weten we allemaal, communiceren helemaal niet zo makkelijk. Een boodschap overbrengen op zodanige wijze dat de ontvanger ook in actie komt is een hele kunst. Je wil iets bereiken met je boodschap, bijvoorbeeld verandering of een specifieke actie. Dat betekent dat je je boodschap zodanig moet brengen en verpakken dat deze aantrekkelijk is voor de ontvanger. Dat kun je leren.  

Praktijkgerichte communicatietrainingen 

De communicatietrainingen van artra zijn praktijkgericht. Als deelnemer krijg je tips en handvatten zodat je het geleerde direct kunt toepassen in de praktijk. Je oefent met verschillende praktijksituaties en vaak is er een trainingsacteur aanwezig om rollenspelen te oefenen.  

Luisteren onderschat onderdeel van communicatie 

Het meest onderschatte onderdeel van effectieve communicatie is overigens luisteren. Pas als je echt goed luistert naar een ander kun je op gepaste wijze reageren of je boodschap zodanig verpakken dat deze ook aankomt. Luisteren is zo makkelijk niet. Maar wel heel erg belangrijk. Alleen door écht te luisteren kun je mensen helpen of voldoen aan de wensen van klanten en medewerkers. Het Chinese teken voor luisteren bevat niet voor niets de subkarakters hart, oog, oor en respect. Voor Chinezen is luisteren als het ware met heel je wezen aandacht geven aan gesprekspartners. Hou dit dus vooral in het achterhoofd als je met communicatie aan de slag gaat. En dat is veel vaker dan je denkt!  

>