Redenen van uitzendprofessionals om te veranderen van functie of werkgever
Marco Hendrikse21 oktober 20213 min
Categorie: Loopbaan
Laatst gewijzigd op: 27 oktober 2021
Omdat er nog weinig bekend was over het loopbaanpad van de uitzendprofessional (intercedent) heeft artra onderzoek gedaan naar de loopbaanontwikkeling van uitzendprofessionals. Ook motieven en triggers om van baan of werkgever te veranderen zijn in kaart gebracht. In totaal vulden 320 respondenten de vragenlijst volledig in.
Overstap uit eigen initiatief belangrijkste reden
Als gekeken wordt naar de reden of trigger om over te stappen naar een andere functie of werkgever dan is de vervolgstap ‘uit eigen initiatief’ in alle fases van de loopbaan van de uitzendprofessional de belangrijkste trigger om over te stappen. In alle fasen van de loopbaan geldt dit voor 1 op de 5 uitzendprofessionals. Voor de andere redenen geldt dat er grote verschillen zitten tussen het motief of de reden om over te stappen en de loopbaanfase.
Zoekende bij begin carrière
Zo blijkt duidelijk dat uitzendprofessionals in het begin van hun carrière zoekende zijn. ‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’ is dan een belangrijke reden om over te stappen. Zo geeft 14% van de uitzendprofessionals bij een eerste overstap aan dat dit de reden is. Bij een derde overstap is dit nog slechts 5%. Sowieso daalt de arbeidsmarktactiviteit met het stijgen van de leeftijd. Van de beroepsbevolking is 35% boven de 50 jaar. Van alle actieve baanzoekers behoort echter slechts 23% tot deze groep, en van de baanwisselaars zelfs maar 19%, zo meldt Peter Boerman.
Weten wat je wilt. En wat niet
Bij een derde overstap zie je dat professionals al veel beter weten wat zij willen. Hoe zij vorm willen geven aan de rest van hun loopbaan en welke organisatie of werkgever daarbij past. Bij een eerste overstap geeft slechts 4% van de respondenten aan dat een organisatie ‘niet bij me paste’. Bij latere stappen is dit 9 procent. Met wat werkervaring in de pocket weet je veel beter wat je wilt en wat niet. Of je wilt dit helemaal zelf bepalen door bijvoorbeeld het starten van een eigen bedrijf. Voor startende uitzendprofessionals speelt dit niet tot nauwelijks (0,5%). Van de uitzendprofessionals die een derde overstap maken begint 7 procent een eigen bedrijf.
Netwerk steeds belangrijker bij latere loopbaanstappen
En dan is er nog ‘de kruiwagen’, het netwerk. Hoe meer senior hoe belangrijker dit netwerk wordt bij de overstap naar een nieuwe baan. Vijf procent van de uitzendprofessionals die een eerste overstap maakt doet dit nadat zij gevraagd is door iemand binnen het netwerk. Bij een derde overstap stijgt dat tot 16 procent. Natuurlijk heb je in die loopbaanfase een groter en breder netwerk. Maar ook weet jouw netwerk (nog) beter waar jouw kracht en talenten liggen.
Tabel: Waarom stappen uitzendprofessionals over naar een andere functie of werkgever?
Bron: Loopbaanonderzoek artra 2020
Kortom
In het begin van de intercedentenloopbaan is het nog een beetje zoeken. Wat wil je? Wat kun je? Past deze organisatie wel bij mij? Intercedenten gaan dan op eigen initiatief op zoek naar een andere baan. Ze gaan op zoek naar een andere ‘uitdaging’ of organisatie. Bij de derde en vierde loopbaanstap weten intercedenten al veel beter wat ze willen. Dan speelt toeval ook een veel minder belangrijke rol. Het netwerk neemt aan belang toe. En daarnaast lonkt vaker het eigen ondernemerschap.
Wil je alle resultaten van het loopbaanonderzoek? Download dan hieronder de whitepaper met een samenvatting van de onderzoeksresultaten.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Om te vieren dat wij dit jaar weer meer dan tienduizend uitzendprofessionals en recruiters hebben geholpen in iedere fase van hun loopbaan, ontvang je van 1 t/m 31 december5% korting op alle trainingen en opleidingen. Vul kortingscode “december5” in op de laatste stap van het inschrijfformulier.