3x inspiratie om medewerkers verbonden te houden op afstand

Denise Brijan 15 april 2021

Toen de eerste lockdown inging, probeerde iedereen uit alle macht om met elkaar in contact te blijven. Inmiddels zijn we een jaar verder. We zijn moe en klaar met de maatregelen die oneindig lijken te duren. Wat kunnen we nu nog doen voor een extra beetje verbondenheid met collega’s? In dit artikel vind je 3 voorbeelden van leuke activiteiten op afstand met collega’s, ter inspiratie.

Ook in de uitzendbranche blijven organisaties actief

Het is lastig om met elkaar te blijven communiceren als iedereen vanuit een andere locatie werkt. Dat beaamt ook Nathalie Soszna-Meurice, corporate recruiter en office manager bij UBN Uitzendbureau: “Ook al mogen onze mensen in kleine groepen naar kantoor, het is lastig om de binding met elkaar te behouden. Normaal gesproken organiseren wij meerdere activiteiten per jaar, waarbij iedereen elkaar ziet: minimaal één per kwartaal. Daarom proberen we nu alsnog dingen te blijven organiseren, voor verbinding, plezier en waardering.”

Nathalie Sosza-Meurice

Nathalie Soszna-Meurice

Bedenken, overleggen, regelen

Nathalie organiseert activiteiten voor de personeelsvereniging van UBN. Ze overlegt met directie en collega’s, en werkt de plannen uit, vraagt offertes aan en regelt alles van a tot z. Nu organiseert ze allerlei activiteiten online. “Ideeën haal ik uit mijn eigen netwerk, van vrienden of connecties uit de hotel- en evenementenwereld. Ook onze managers en directie hebben vaak leuke suggesties. Het is soms lastig dat de meeste werknemers twintigers en dertigers zijn. Voor ons is het de uitdaging om een goede balans te vinden tussen wat de jongere en oudere collega’s leuk vinden. De activiteiten moeten natuurlijk wel aansluiten op de doelgroep.”

Waardering van medewerkers

De inspanningen worden gewaardeerd door de medewerkers. “Onze medewerkers moeten zich gewaardeerd voelen en blij zijn om bij ons te werken. Dat is enorm belangrijk, niet alleen in deze tijden, maar altijd. Soms is het werk minder leuk – dat hoort er ook gewoon bij – maar daarom is het juist zo belangrijk om oog te hebben voor het geluk van medewerkers. Ook de ruimte die wij bieden voor training en ontwikkeling speelt hier een belangrijke rol in. Er is heel veel mogelijk bij ons.” En dat werpt ook z’n vruchten af op andere gebieden: zo heeft UBN weinig verloop.

Lees ook: Interne loopbaanontwikkeling: 7 tips om te starten

Nathalie haalt zelf graag ideeën overal vandaan, daarom geeft ze hier een aantal voorbeelden van activiteiten die ze zelf het afgelopen jaar heeft georganiseerd.

#1: Cocktails per post

“Voor ons 30-jarig jubileum hebben we iedere medewerker twee oranje cocktails en een kaartje per post opgestuurd om ons jubileumjaar in te luiden. Die drankjes zaten in zakjes met gedroogde grapefruit, limoen en citroen erbij. En natuurlijk in het oranje, want dat is de kleur van UBN. Met z’n allen proostten op het jubileum. Dat werd heel enthousiast ontvangen, mede omdat niemand het zag aankomen.”

#2 Diner op afstand

“Normaal gesproken vieren we kerst uitgebreid, maar dat was dit jaar natuurlijk niet mogelijk. In plaats daarvan hebben we geregeld dat de locatie waar we dit feest ieder jaar houden, een restaurant in Bilthoven, voor ons ging koken. Collega’s konden hun keuze aangeven, vis, vega of vlees. Dat ging in een pakket voor twee personen, wat iedereen dan zelf thuis kon afkoken. Dat was nog wel een hele operatie. Maar toen we in de avond via Zoom samen konden proosten, was dat het echt waard. Niemand had het op deze manier verwacht, dus we kregen een hoop persoonlijke appjes en mailtjes van medewerkers die het zo super vonden dat we dit zo uitgebreid georganiseerd hadden.”

#3: Borrelbox

“In juli organiseren we altijd een barbecue, altijd een fijn moment om elkaar te zien. Dat ging afgelopen jaar natuurlijk niet. Deze zomer organiseerde ik daarom samen met een collega de UBN Summer Cup: een online quiz met een borrel erachteraan. Ook in november stuurden we als verrassing nog een borrelbox met een wijntje, een kaasje en een kaartje. We hebben lang nagedacht wat we daarop gingen zetten, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor een kort en krachtig “Bedankt”. We vinden het namelijk belangrijk dat medewerkers waardering voelen voor al hun harde inzet. Want het is absoluut een druk jaar geweest.”

Ideeën opdoen

“Er staat weer een nieuwe activiteit op de planning. Wat we precies gaan doen weten we nog niet, maar we hebben al een paar ideetjes. Ik vraag ook rond bij willekeurige collega’s of ze ideeën hebben, behoefte ergens aan hebben en of we ergens kunnen helpen. Maar we moeten wel dingen blijven organiseren. Er is immers nog steeds corona en het zal nog wel een tijdje duren voor we er vanaf zijn. We hopen dat we in september een feest of weekendje weg kunnen organiseren om ons jubileum met z’n allen te vieren. Want we zijn natuurlijk het liefst in levende lijve bij elkaar.”

Een verrassing houden

“We vinden het belangrijk dat onze medewerkers het naar hun zin hebben en teams het onderling leuk hebben. Je doet het met elkaar, niet alleen. Dus onverwachts een beloning voor het harde werk is dan wel op z’n plaats. Wij steken veel aandacht en geld in de onderlinge band die we met elkaar hebben. Ik ben daar trots op. Er wordt altijd leuk op gereageerd, maar we waken er wel voor om niet te vaak iets onverwachts thuis te sturen, want dan gaan medewerkers het verwachten. En je wilt natuurlijk niet iedereen vraagt, als er een keer niks komt, waar het pakketje blijft.”

Mond-tot-mondreclame

Niet alleen zorgen (online) activiteiten en verrassingen voor enthousiasme en waardering bij werknemers, het heeft ook buiten de organisatie effect. “Als collega’s enthousiast zijn over de dingen die we organiseren, posten ze daar wel eens over online. Ik ben heel actief bij het werven van nieuwe mensen en ik merk dat veel van onze kandidaten uit ons eigen netwerk komen. Als onze medewerkers positieve verhalen delen, is dat naar mijn mening de beste reclame die we als werkgever kunnen krijgen.”

Nathalie laat zien dat je een origineel idee om medewerkers verbonden te houden overal vandaan kan halen. Als het maar past bij de doelgroep, verrast en een gezamenlijke ervaring is. Lees ook: Hoe houd je medewerkers gemotiveerd op afstand? 4 tips!

Wil jij op de hoogte blijven?

artra verstuurt elke week een nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen en kennis over de arbeidsmarkt.

Terug naar overzicht

Wil jij op de hoogte blijven?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks updates en artikelen over de arbeidsmarkt.