Uitzendbureaus met een bijzondere missie: AutiTalent

Denise Brijan 13 december 2021 4 min
Categorieën: Interview, Klanten

De uitzendbranche is bij uitstek een branche die een mogelijkheid biedt voor mensen die graag willen werken, maar voor wie het moeilijk is om een plek te vinden die bij ze past. Een organisatie die zich specialiseert in zo’n bijzondere doelgroep is AutiTalent. Zij bemiddelen mensen met autisme bij volwaardige banen waar zij volledig tot hun recht komen.

Wie is AutiTalent?

AutiTalent is een relatief kleine organisatie en verbindt de talenten van mensen met autisme aan de arbeidsmarkt. Henk Stienstra, directeur van AutiTalent: “We hebben de laatste jaren een flinke groei doorgemaakt. Inmiddels bemiddelen wij zo’n 175 medewerkers met autisme. Onze mensen werden in 2007 ingezet op het digitaliseren van dossiers en archieven. Maar wij zagen veel meer potentie bij onze medewerkers. Van dat talent wilden we meer gebruik maken. Zo is AutiTalent uitgegroeid tot een detacheringsbureau met breed inzetbare medewerkers, werkzaam in uiteenlopende functies.”

Eigen talenten

“Wij bedenken niet alleen voor welke werkzaamheden onze krachten geschikt zijn. Onze opdrachtgevers komen ook zelf met ideeën waar zij deze talenten goed kunnen gebruiken. Zo was er een huisarts die bedacht om animaties te maken om zo de bijsluiters van medicijnen toegankelijker te maken voor mensen die het Nederlands niet goed beheersen. Maar dat is een flinke klus, waar je absoluut geen fouten in mag maken. Iemand met autisme kan dat perfect uitvoeren.”

Een bijzondere doelgroep

AutiTalent weet precies waar de sterke punten van haar doelgroep liggen, maar ook welke gebieden extra aandacht nodig hebben. “Wij zijn de laatsten die deze groep willen generaliseren, maar over het algemeen is er een aantal kenmerken waar mensen met autisme in uitblinken ten opzichte van neurotypische mensen. Bijvoorbeeld urenlange concentratie, oog voor detail en foutloos werken. Ook zijn zij in staat om taken met een repeterend karakter lang vol te houden zonder afgeleid te worden. Dat maakt deze doelgroep bijvoorbeeld uitermate geschikt om camerabeelden uit te kijken voor de politie of documenten van de Belastingdienst te checken op fouten.”

Weten wat je doelgroep nodig heeft

Toch zijn sommige werkgevers huiverig om iemand met een ‘rugzakje’ in dienst te nemen. “Vaak denken mensen dat iedereen met autisme slecht tegen grote veranderingen kan. Dat is een grote misvatting. Eigenlijk heb je helemaal niet zo veel aanpassingen nodig om deze doelgroep in dienst te nemen. Je moet bijvoorbeeld een rustige werkplek bieden en een duidelijke instructie geven over het werk, de prioriteiten en aanspreekpunten. Een minieme aanpassing dus. We horen zelfs regelmatig terug van opdrachtgevers dat het hele team baat heeft bij deze manier van werken.”

Thuiswerkpioniers

Maar AutiTalent is niet alleen bijzonder vanwege de doelgroep waar zij mee werkt. Ook als organisatie heeft ze een bijzondere werkwijze. Zo was het plotselinge massale thuiswerken voor het team van AutiTalent niets nieuws: zij werkten al jaren vanuit huis! Sterker nog, de organisatie heeft niet eens een kantoor. Het team blijft met elkaar in contact door regelmatig een bijeenkomst te organiseren: “Eens per maand komen we met z’n allen samen. En dan maken we er ook echt een feestje van. Iedere maand is een andere collega verantwoordelijk voor het uitzoeken van een leuke locatie, inclusief lunch en een gezellige borrel. Zo houden we de focus en het teamgevoel toch vast. En het werkt goed: collega’s blijven lang bij ons werken en we hebben nauwelijks spontaan verloop. Dat we allemaal een passie hebben voor werken met autisme of een directe link hebben met een onze doelgroep, speelt daar natuurlijk ook in mee. We staan allemaal achter onze missie, om voor ieder individu de beste plek te vinden.”

Relatiemanagers

Een andere reden dat AutiTalent opvalt als detacheringsbureau is dat ze niet werken met de traditionele intercedent, maar met relatiemanagers. Zij zijn de schakel tussen de werknemers en de opdrachtgevers, en zijn daarbij het eerste aanspreekpunt. Daarin gaan ze nog een stapje verder dan intercedenten, want ze zijn verantwoordelijk voor het welbevinden van medewerker én opdrachtgever. Ze hebben directe lijnen met alle betrokkenen, zoals de HR-manager, leidinggevende, jobcoach en medewerker. Zo kunnen ze snel schakelen en zorgen ze voor een duurzame en succesvolle plaatsing.

Advies thuiswerken?

Terwijl de meeste werkgevers over wilden gaan naar een hybride model, blijkt in praktijk dat velen toch nog huiverig zijn om van thuiswerken als vaste mogelijkheid te bieden. Welke adviezen heeft AutiTalent om hier toch een succes van te maken? “Ons advies is om de controle los te durven laten. Alles staat of valt bij vertrouwen als het om thuiswerken gaat. En vertrouwen is waarop ons hele model is gebaseerd. Voor ons werkt dat nog steeds uitstekend.”

Toekomst

Heeft AutiTalent plannen om haar doelgroep uit te breiden? Dat niet. Ze wil zich blijven specialiseren in mensen met autisme. Want hun missie, die is nog lang niet klaar: deze doelgroep en z’n talenten volledig tot hun recht laten komen.

AutiTalent is dus een bijzondere organisatie met een bijzondere doelgroep. En zo blijkt maar weer: de uitzendbranche heeft heel veel mooie dingen te bieden voor de arbeidsmarkt. Maar dat wisten wij natuurlijk allang.

 

 

>