Waar slaat jouw kandidaat op aan? Interview met MIR-winnaar Frederique Thans

Peter Passenier 6 maart 2024 5 min
Categorieën: Interview, Recruitment

Video’s met lachende mensen en prachtige beelden van je bedrijfspand. Of een heel event met boeiende presentaties en aansprekende verhalen, over jouw bedrijf. Geef recruiters genoeg budget en ze hebben talrijke middelen om kandidaten te lokken. Maar juist daarom staan ze ook voor een moeilijke keuze. Want welke optie past precies bij welke doelgroep? Een interview met Frederique Thans, de Meest Invloedrijke Recruiter van 2023.

Stel, jij bent een collega van Frederique Thans, en je komt met een idee. Jullie organisatie, Schiphol Group, is voortdurend op zoek naar ICT’ers. Daarom wil je een video maken, een met een positieve insteek, een filmpje waarin duidelijk wordt wat het fijn maakt om bij Schiphol Group te werken.

Zou Thans je enthousiasme delen? Niet voor 100 procent. “Natuurlijk, zo’n video zou kunnen helpen, maar voordat je gaat nadenken over het middel, moet je eerst een scherp beeld hebben van de inhoud. In dit geval dus: van de ICT’er. Hoe maak je zo iemand enthousiast? Waar slaat zo iemand op aan?”

Meest Invloedrijke Recruiter 2023

Begin dit jaar won Thans de prijs voor de Meest Invloedrijke Recruiter 2023 (MIR2023). Samen met haar team is ze verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcommunicatie bij Schiphol Group. Zoals iedere recruiter streeft ze ernaar moeilijke vacatures in te vullen, maar ze hanteert daarbij een helicopterview. “Welk verhaal vertel je en hoe zorg je ervoor dat mensen daar enthousiast over worden? En heel belangrijk, hoe houd je dat enthousiasme vast? Dus moet je zorgen dat dat verhaal niet alleen doorklinkt in de advertentie maar ook in de rest van het sollicitatieproces.”

Frederieke Thans MIR2023
Een verbaasde Frederique Thans hoort dat ze de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter heeft gewonnen. Foto: Maurice Boyer

Complete stad

Enthousiaste verhalen over Schiphol – we hebben er de afgelopen jaren niet heel veel gelezen. Maar luister een tijdje naar Thans, en je wordt toch meegesleept. “Schiphol is veel meer dan alleen een bedrijf. Echt, je weet niet wat je hier allemaal tegenkomt: zoveel verschillende activiteiten, zoveel diversiteit in rollen en mensen. Van de ICT-afdeling die ervoor zorgt dat de systemen werken, tot aan degene die verantwoordelijk is voor de koi karpers in de vijver bij ons hoofdkantoor. En natuurlijk bieden we onderdak aan tal van andere bedrijven: de banketbakker op Schiphol Plaza, maar ook Microsoft en Samsung. Dit is echt een ministad. Ik vind het iedere dag weer kicken om hier rond te lopen.”

Impact

Dat enthousiasme zie je volgens haar ook bij andere medewerkers. “Zo raakte ik laatst aan de praat met  een scrum master om even te sparren over de content op LinkedIn. En die vertelde me waarom hij voor Schiphol Group had gekozen. Hiervoor werkte hij voor een bedrijf waarin hij de enige scrum master was, maar op Schiphol kan hij sparren met een stuk of 10 directe collega’s. En niet alleen ben je met veel meer mensen, je hebt ook veel meer impact. Stel, je werkt hier als webmaster, dan moet je rekening houden met allerlei belangen. Wat jij die ochtend om 9:00 uur publiceert, kan heel veel impact hebben op de reputatie van Schiphol. Hetzelfde zie je bij ICT’ers. Zodra die klaar zijn met hun code en op ‘enter’ drukken, blijven de terminals al dan niet draaien.”

Verdiep je in de doelgroep

Met het laatste voorbeeld zijn we terug bij het begin. Ga je inderdaad voor de welbekende video om ICT’ers te verleiden? Zoals gezegd, Thans had haar twijfels. En weer zit dat hem in het woordje ‘aanslaan’. “Het zou heel goed kunnen dat die mensen juist aanslaan op de inhoud van het werk. Niet op de sfeer of de collega’s, maar echt de hardcore inhoud. Voor hen zou ik geen filmpje maken van 3 minuten waarin je blije mensen ziet, maar ik zou eerder inzoomen op een stuk code. Je zou bijvoorbeeld wedstrijden kunnen organiseren waarin je potentiële kandidaten uitdaagt om softwareproblemen op te lossen. En de winnaar zou je dan een aanbod kunnen doen.”

Eenzelfde aanpak werkt ook bij een andere moeilijk te werven doelgroep: elektrotechnici. “Die mensen kunnen overal aan de slag. En dus moet je de vraag beantwoorden: wat maakt het zo gaaf om elektrotechnicus te zijn bij Schiphol Group? Wij ontdekten dat die mensen belang hechten aan trotse collega’s, een informele werksfeer, een unieke werkplek met doorgroeimogelijkheden. Dus hebben we ons niet alleen gefocust op events of video’s  maar hebben we die technici gefotografeerd op de landingsbaan, naast de verlichting. Want daar zijn zij voor verantwoordelijk.”

30-secondenspel

Meehelpen om de grote lijnen uit te zetten voor recruitment in een kleine stad. Bij de prijs voor de meest invloedrijke recruiter is dat waarschijnlijk al genoeg voor een plaats in het linker rijtje. Maar Thans had meer troeven achter de hand. Neem bijvoorbeeld haar 30-secondenspel. “Nee, dat heeft niets te maken met Schiphol. Je moet weten: ik ben uitgezonden door mijn eigenlijke werkgever Timetohire. Als je daar komt werken, krijg je een mooi cultuurboek en een opdracht.

Aan het eind van de week moet je een kick-off presentatie geven en daar moet je vertellen wat je hebt meegekregen over de cultuur en de diensten van het bedrijf. Nu had ik die eerste week heel veel geleerd over Semco en zelfsturing. Maar die presentatie… die wilde ik een creatiever sausje geven. Dus heb ik samen met mijn vriend een avond zitten knutselen aan een 30-secondenspel. Ken je dat principe? Je hebt een pad dat je moet doorlopen, net als bij ganzenbord. Iedere beurt pak je een kaartje. Op dat kaartje staat een term die je binnen een halve minuut moet omschrijven, uiteraard zonder die term te noemen. En het is aan de andere deelnemers om het woord te raden.”

Frederique Thans met ‘de kroon op haar werk’. Foto: Maurice Boyer

Relatiegeschenk

Dat spel bracht nogal wat in beweging. “Toen mijn collega’s dit gingen spelen, ontstond er een enorme chaos. Het bleek dat iedereen zijn eigen manier had om de begrippen te omschrijven, ook al ging het over zaken die in onze cultuur normaal zijn. Dus kreeg je veel gelach, veel leuke discussie, veel stemverheffing. Het is echt een spel dat mensen aan het denken zet, maar ook zorgt voor verbinding. Ideaal voor de vrijdagmiddagborrel. Uiteindelijk besloten de collega’s om het professioneel te laten fabriceren. Voor henzelf, maar ook om uit te delen als relatiegeschenk. Ja, haha, misschien zijn er nu op dit moment mensen mijn spel aan het spelen. Zo invloedrijk ben ik dus.”

Menukaart voor arbeidsmarktcommunicatie

Tot slot nog een keer terug naar het voorbeeld waarmee we dit artikel begonnen, naar de recruiters die ICT’ers willen werven. Voor deze collega’s heeft recruitment marketeer Thans een digitaal en interactief document laten ontwikkelen: de AMC-menukaart. “Daarin kunnen recruiters precies zien wat wij qua promotie voor hen kunnen doen. En ook hoeveel tijd en budget deze acties gaan kosten, en wat wij van hen en de business gaan vragen aan informatie. Met dit document duiken de recruiters helemaal de doelgroep in, en dat voordat zij met ons aan tafel gaan. En ons geeft het inhoudelijk al de informatie die we nodig hebben om te kiezen voor de juiste promotie. Zo kunnen die twee groepen – recruiters en recruitment marketeers – elkaar maximaal ondersteunen.”

>