5 tips om AI slim in te zetten als intercedent

Marit van der Wal 13 juni 2024 3 min
Categorie: Recruitment

AI biedt aanzienlijke mogelijkheden voor het recruitmentproces. Hoewel het belangrijk is om rekening te houden met de gevaren en beperkingen, zorgt de inzet van AI ervoor dat recruiters effectiever en efficiënter kunnen werken. AI, en specifiek ChatGPT, kan in vrijwel elke fase van het recruitmentproces ondersteuning bieden. In dit artikel geven we je tips over hoe je AI slim kunt inzetten.

De technologie achter ChatGpt

ChatGPT is gebaseerd op GPT-4, een taalmodel getraind door OpenAI om een breed scala aan tekstuele taken uit te voeren. Het excelleert in taalgerelateerde taken, maar begrijpt niet daadwerkelijk de betekenis van de taal of de verbanden met de echte wereld. Door zijn vermogen om informatie te verwerken en menselijke antwoorden te bieden, kan het echter de indruk wekken dat het meer begrijpt dan het daadwerkelijk doet.

ChatGPT genereert tekst die sterk lijkt op menselijke output, maar de resultaten zijn niet altijd accuraat. Het werkt op basis van een enorme hoeveelheid input-tekst, vergelijkbaar met een scholier die een samenvatting maakt met behulp van een uittrekselboekje. Let op: ChatGPT gebruikt de door jou ingevoerde informatie om te leren, dus vermijd het delen van gevoelige gegevens (zoals klantinformatie).

Voordelen van AI in recruitment

  • Tijdsbesparing: Met AI kan je veel sneller vacatureteksten, social media posts en ander materiaal maken. Ook het zoeken naar nieuwe kandidaten gaat sneller, waardoor je meer tijd kan besteden aan persoonlijk contact met (nieuwe) medewerkers.
  • Kostenbesparing: De tijdsbesparing leidt natuurlijk tot kostenbesparing. Ook leidt het tot minder geld uit te hoeven geven aan wervingscampagnes dankzij het grotere zoekbereik van AI.
  • Objectief en eerlijk selectieproces: AI kan onbewuste vooroordelen vermijden, wat de kans op meer diversiteit vergroot.

Hoe kun je AI slim inzetten als intercedent?

1.     Informatie ophalen

ChatGPT heeft toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Als je weinig van een onderwerp afweet, kun je al je vragen aan de chatbot stellen en direct goed geformuleerde antwoorden krijgen. Let wel op dat de informatie niet altijd klopt. In de nieuwste versie van ChatGPT is zoveel mogelijk bevooroordeelde informatie verwijderd dankzij technieken zoals ‘debiasing’.Content creëren

2.   Content creëren

ChatGPT kan vloeiende teksten produceren, zoals productpagina’s, blogs, samenvattingen en e-mails. Hoe specifieker je aangeeft wat je van de tekst verwacht, hoe beter de output. Geef bijvoorbeeld de gewenste tone of voice, keywords of laad alle informatie in waarop de samenvatting gebaseerd moet zijn. Verwacht geen literaire hoogstandjes, maar wel nuttige en relevante content..

3.   Brainstormen

De chatbot kan je ondersteunen bij brainstormsessies door niet alleen antwoorden te geven, maar ook zelf vragen te stellen om nieuwe perspectieven te bieden. Het kan suggesties geven, voorbeelden aandragen en structuren voor brainstormsessies maken.

4.   Social media content

Met OpenAI kun je aansprekende social media posts maken voor potentiële kandidaten. De AI kan helpen bij het schrijven van pakkende headlines en het bedenken van aantrekkelijke content.

5.   Vertalen

ChatGPT ondersteunt meerdere talen. Je kunt vragen en opdrachten in het Nederlands stellen, en teksten in verschillende talen laten vertalen. Hoewel niet elke taal even goed wordt ondersteund, zijn vertalingen in Engels, Duits en Spaans vaak van hoge kwaliteit. Controleer altijd op bepaalde woorden die verloren kunnen gaan.

Met deze tips kun je AI effectief inzetten in je recruitmentproces en profiteren van de vele voordelen die deze technologie biedt.

Benieuwd hoe je ChatGPT kan inzetten in alle fasen van het recruitmentproces? Je leest het hier.

>