Vanaf dag 1 volop investeren in kennis: de strategie van startup Daaf

Denise Brijan 1 juni 2021

Jeroen de Roon en Mick Knabben richtten in het voorjaar van 2020 samen arbeidsbemiddelingsbureau Daaf op. Met 25 jaar ervaring in arbeidsbemiddeling van de een en ervaring in productinnovatie en ontwikkeling van de ander, besloten ze het vakgebied anders te benaderen. Hoe? Door vanaf de eerste dag vol te investeren in kennis en middelen.

Mick: “Bemiddeling is een leuk en interessant vak, maar we zagen de afgelopen jaren veel energie wegsijpelen naar taken als administratie en IT. Dit leidt wat ons betreft af van de kerntaak bij bemiddeling: in gesprek zijn met kandidaten en opdrachtgevers. Kan het niet anders? Wij denken van wel.”

Mick Knabben en Jeroen de Roon, oprichters van Daaf

Automatiseren waar kan

Daaf besloot om een aantal zaken zoals backoffice, IT en marketing, uit te besteden of te automatiseren. “Als je gebruik maakt van de juiste tools om mensen te werven, houd je tijd over om niet alleen cv’s te checken, maar iemand echt te interesseren voor een baan en met elkaar in gesprek te gaan. Daarnaast kunnen we hiermee een hoge kwaliteit dienstverlening bieden. Het beste van twee werelden houd je over. We besteden veel uit, zowel aan de bovenkant van de funnel, zoals marketingcampagnes, sales en wervende acties, als aan de onderkant, waar leveranciers zorgen dat we voldoen aan alles op het gebied van wetgeving en cao.”

Tijd als grootste kracht

Door tijdrovende taken te automatiseren of uit te besteden, houdt het team van Daaf tijd over voor waar het voor hun echt om draait bij arbeidsbemiddeling. “Wij willen voornamelijk bezig zijn met het maken van sterke, duurzame matches. Dit doen we door uitvoerig in gesprek te gaan met kandidaten en opdrachtgevers. Dat is mogelijk doordat we aan de boven- en onderkant dingen uitbesteden. Zo blijft de kern over: verbinding zoeken. Wij vinden het leuk om in contact te zijn met verschillende mensen. Onze kracht ligt dan ook in de hoeveelheid tijd die we hebben om te besteden aan de opdrachtgever en de kwaliteit van onze dienstverlening. Plus: we staan te allen tijde klaar. We zijn overal bereikbaar en maken altijd tijd voor je vrij. Dat maakt dit businessmodel voor ons mogelijk.”

Vanaf dag één investeren

Maar Daaf investeert niet alleen in software en externen, ook is er meteen volop ingezet op kennis. “Wij willen bekend staan als een bedrijf dat een uitstekende kwaliteit en service levert, met een foutloze administratie. Dat is een flinke investering. Zo hebben we vanaf het begin geld gestoken in een goede website en software en zijn we direct gestart met de Basisopleiding Uitzendprofessional bij artra, zodat we allemaal op de hoogte waren van de laatste ontwikkelingen in de uitzendwereld. Als startup zou je kunnen denken dat het zonde is van het geld, maar de investeringen die we hebben gemaakt in professionalisering werpen nu al hun vruchten af. Mensen nemen ons direct serieus.”

Kennis is basis

Hoewel Daaf veel uitbesteedt of automatiseert, wil het bedrijf dus ook zelf voldoende kennis van de uitzendwereld in huis hebben.  “Onze belofte is: op ons kun je rekenen. Iedereen binnen Daaf moet daarom goed beslagen ten ijs kunnen komen. Wij willen in de basis op de hoogte zijn van de regels in arbeidsland. Dan ben je volwaardige gesprekspartners. De opleiding die we hebben gekozen, behandelt alle onderwerpen die wij belangrijk vinden om goed met onze opdrachtgevers en kandidaten in gesprek te kunnen gaan.”

Starten van onderneming

Het starten van een onderneming kost veel tijd en energie, toch kiest het team van Daaf er voor om een intensieve opleiding te volgen. “Een onderneming starten is inderdaad heel hard werken. Je staat echt met beide benen in de klei. Als ondernemer moet je je nooit te beroerd voelen om iets  te doen. Dat betekent dat je ook zelf in gesprek moet gaan en moet zoeken naar kandidaten voor opdrachtgevers. Als bedrijf in arbeidsbemiddeling moet je niet onderschatten hoeveel werk het allemaal is. Maar desondanks maken we overal tijd voor. Ook het volgen van opleidingen hoort daarbij. Als je een bedrijf wilt starten, moet je durven investeren. In geld én tijd. Je moet bereid zijn om het wereldje te begrijpen en overal langs te willen gaan.”

Onboarding bij een start-up?

Het succes van Daaf bracht de twee oprichters in de gelegenheid om het team uit te breiden. Ook voor deze kleine startup kan een goed inwerktraject niet ontbreken. “We hebben een lijstje opgesteld van dingen die je bij ons moet kunnen. Zoals de software onder controle hebben, partners leren kennen en het voeren van gesprekken. Wij laten onze nieuwe medewerkers vooral meteen zelf ervaren hoe je bijvoorbeeld kandidaten benadert. Wij kijken niet de hele tijd over de schouder mee. Als je het eerst zelf mag proberen, trek je er meteen veel lering uit. We helpen natuurlijk wel mee als iemand erom vraagt. Voor een medewerker is het ook fijn direct dat vertrouwen te krijgen. Met gecontroleerde aandacht leer je het bedrijf kennen. Verwachtingsmanagement is daarbij erg belangrijk.”

Het is hard werken om een succesvolle onderneming te beginnen in de bemiddelingsbranche. Maar met slimme investeringen in kennis en middelen, lukt het Daaf om in aanzienlijk korte tijd te groeien. Ook onderstreept het verhaal van Daaf hoe waardevol het volgen van een goede opleiding is, ook voor startups.

Heb je een vraag of ontvang je graag opleidingsadvies?


Of wil jij meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op via artra@artra.nl of bel 026 333 75 72.


Terug naar overzicht

Wil jij op de hoogte blijven?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks updates en artikelen over de arbeidsmarkt.