Samen kennismaken met het STAP-budget

Mandy Bakker 10 maart 2022 3 min
Categorie: Subsidie

Op 1 maart 2022 was het zover, je kon je inschrijven voor het STAP-budget, een subsidie voor scholing. In het hele land zaten bezoekers klaar om zich te registreren. Met een wandelend poppetje op je scherm en een resterende tijd, die aangeeft wanneer je aan de beurt bent. Ik schreef me in voor de tweedaagse-training: conversie-optimalisatie (CRO). Waarin communicatie- en marketingprofessionals hun kennis uitbreiden. Hoe de aanvraag ging, daar vertel ik je meer over.

Wat houdt het STAP-budget eigenlijk in?

Allereerst waarvoor is het STAP-budget? In het kort stelt de overheid € 1.000 per persoon beschikbaar om te besteden aan een opleiding of training. We schreven eerder een blog over het STAP-budget en waar je op moet letten bij de aanvraag. Om de twee maanden komt er opnieuw STAP-subsidie beschikbaar. De eerstvolgende periode start op 1 juli 2022 tot en met 31 augustus 2022. Zorg dus dat je de inschrijfdatum in je agenda zet. Let daarbij vooral op de mogelijke startdata van de opleiding of training. Want de startdatum van de opleiding of training moet minstens vier weken verder liggen dan jouw datum van aanvraag. Zo voorkom je achteraf teleurstellingen. Daarnaast wil je veelgemaakte fouten vermijden bij de aanvraag. De STAP-subsidie mag je één keer per jaar aanvragen met een maximum van €1.000 per persoon.

Tip! Houd naast je STAP-aanmeldbewijs, ook je telefoon met de DigiD-app bij de hand. Daarmee log je in en doorloop je het aanmeldproces.

STAP-aanmeldbewijs

Ondertussen had ik mij verdiept in een passende communicatie- en marketingtraining. Via de opleider uit het scholingsregister schreef ik me in voor de training en koos ik bewust voor een startdatum vanaf 29 maart 2022 of later.

Bij de meeste opleiders kun je op het aanmeldformulier de keuze aanvinken ‘aanmelden met het STAP-budget’. Daarna wordt de aanmelding via de opleider in behandeling genomen en ontvang je een aanmeldbewijs per mail.

Tip: Zoek je als arbeidsmarktprofessional een passende training of opleiding? Artra biedt opleidingen en trainingen aan die geschikt zijn voor het STAP-budget.

STAP-portaal: aanmelden via UWV

Op dinsdagochtend 1 maart zat ik rond 10.00 uur (starttijd) klaar om mijzelf aan te melden bij het STAP-portaal via het UWV. Zoals – velen in Nederland – zat ik braaf te wachten en kwam ik in de wachtrij terecht. ‘Oeps, volgens mij is de website van het UWV overbelast.’

Beginscherm STAP-aanvraag

De wachtrij liet ik openstaan en ’s avonds probeerde ik het opnieuw. De volgende dag lukte het om de stappen in het portaal te doorlopen. Hoe dat precies werkt, leggen we jou – stap voor stap – uit.

 

Regel in 4 stappen jouw STAP-aanvraag

Met het aanmeldbewijs geopend, tik ik ‘UWV STAP-portaal’ in. Ik kom uit op de website en kan gelijk inloggen met mijn DigiD.

Inlogscherm STAP

Stap 1. Controleer de persoonsgegevens

In de eerste stap controleer je jouw gegevens. De meeste gegevens waren al vooraf ingevuld en ik kon door naar de volgende stap.

Stap 2. Voeg scholingsactiviteit toe

Daarna zoek je de scholingsactiviteit op. Bij deze stap liep ik zelf even vast. Het was even zoeken. Let op dat je in het invulveld ‘scholing’ de naam invult van de training of opleiding.

Gelukkig, mijn training stond tussen het overzicht. Ik klikte snel op opslaan en ging door naar de volgende stap.

Stappenplan STAP-aanvraag

Stap 3. Huidige situatie

Tijdens deze stap krijg je enkele vragen over de huidige situatie en je bent bijna klaar.

Stap 4. Overzicht aanvraag

Gefeliciteerd, de STAP-aanvraag is ingediend! Nu wordt de aanvraag nog beoordeeld. Ik kreeg hier binnen een dag een reactie op. Mogelijk kan het langer duren.

STAP-aanvraag

Houd je mailbox dus goed in de gaten voor de toekenning vanuit UWV. Controleer ook regelmatig de map ongewenst. Zodra je STAP-aanmelding definitief is goedgekeurd ontvangt de opleider hier bericht over. Daarna krijg je alle informatie om goed voorbereid met de gekozen training of opleiding aan de slag te gaan.

 

Alvast veel succes!