Kandidaten veel kritischer beoordeeld bij online sollicitatiegesprek
Denise Brijan14 september 20202 min
Categorie: Selecteren
Laatst gewijzigd op: 29 juni 2023
Kandidaten worden veel kritischer beoordeeld door recruiters bij een online sollicitatiegesprek, dan bij een face-to-face gesprek. Dat heeft nieuw onderzoek uit de Verenigde Staten aangetoond. Een opmerkelijke constatering. Want wat betekent dit voor sollicitatiegesprekken?
Meer online sollicitatiegesprekken
Sinds het begin van de pandemie zijn we wereldwijd massaal overgestapt op sollicitatiegesprekken via video. Maar liefst 8 op de 10 recruiters ging over op online sollicitatiegesprekken. Heeft dat invloed op de manier waarop recruiters kandidaten beoordelen? Ja, en niet op een positieve manier, blijkt uit het onderzoek van Missouri S&T. De onderzoekers kwamen erachter dat recruiters zich veel kritischer opstellen tegenover een kandidaat als ze die spreken via een online verbinding, dan wanneer deze tegenover hen zit.
Hoe zat het onderzoek in elkaar?
Het experiment was opgezet met drie mensen. De eerste ging in gesprek met de kandidaat. Hij of zij stelde vragen vanaf een vooraf opgestelde vragenlijst van de onderzoekers. De andere twee observeerden. Een zat live bij het gesprek en de ander volgde het gesprek via een videoverbinding. Zij keken alleen toe en stelden zelf dus geen vragen. Op deze manier werden 21 sollicitatiegesprekken gevoerd met de zogenaamde ‘kandidaat’. De observeerders moesten de kandidaat beoordelen op onder andere intelligentie, indruk en hireability.
Minder sympathiek en ongeschikt
De resultaten waren verrassend. De proefpersonen vonden de kandidaat die ze zagen via een video-verbinding minder sympathiek en ongeschikter om aan te nemen, dan de kandidaat die ze live zagen. Daarnaast beschreven ze deze ook vaker als onvoorbereid, verveeld en ongeïnteresseerd. De kandidaten die ze zagen in een live sollicitatiegesprek werden juist vaker beschreven als attent, ervaren en intelligent. Er werd dus veel kritischer gekeken naar een kandidaat wanneer het sollicitatiegesprek via een videocall plaatsvond.
Geen videosollicitaties meer?
Betekent dit dat we moeten stoppen met online sollicitaties? Nee hoor, dat zeker niet. Maar we kunnen hier wel wat van leren. Namelijk dat je alle kandidaten altijd op dezelfde manier moet interviewen. Dus óf allemaal via een online gesprek óf allemaal face-to-face. Dat geeft de eerlijkste vergelijking. En dus de beste hire.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Vul kortingscode “december5” in op de laatste stap van het inschrijfformulier voor 5% korting.
Om te vieren dat wij dit jaar weer meer dan tienduizend uitzendprofessionals en recruiters hebben geholpen in iedere fase van hun loopbaan, ontvang je van 1 t/m 31 december5% korting op alle trainingen en opleidingen.