Eind oktober introduceerden expertisecentrum Pharos en HollandZorg de folder ‘Als je ziek wordt’. Deze folder geeft arbeidsmigranten snel inzicht over de huisartsenzorg in Nederland. In de folder worden alle logische vragen voor iemand die nieuw in Nederland is geadresseerd.
De folder begint met een uitleg wat je moet doen als je je niet goed voelt en legt uit wat de huisarts allemaal voor je kan betekenen. Ook wordt ingegaan op de kosten. Wat wordt vergoed door de ziektekostenverzekeraar en wat moet je als arbeidsmigrant (eventueel) zelf betalen?
In de folder wordt uitgelegd wat er gebeurt als je contact opneemt met een huisartsenpraktijk. De doktersassistente inventariseert eerst de klachten en maakt daarna (eventueel) aan afspraak voor de arbeidsmigrant bij de huisarts. Deze kan een gespecialiseerde tolk inschakelen als dat nodig is.
De folder wordt door HollandZorg gedeeld met alle verzekerden. Daarnaast wordt de folder verspreid onder uitzendbureaus die internationale medewerkers in dienst hebben.
Tip! Lees ook: Infographic toegang gezondheidszorg arbeidsmigranten
De folder is geschreven in eenvoudige taal, met ondersteunend beeld en beschikbaar in 10 talen: Nederlands, Engels, Pools, Roemeens, Bulgaars, Hongaars, Spaans, Portugees, Russisch en Oekraïens.
Bemiddel je arbeidsmigranten dan is het verstandig om hen goed wegwijs te maken in de Nederlandse gezondheidszorg. Daarbij kun je dus deze folders gebruiken om arbeidsmigranten te informeren over de Nederlandse huisartsenzorg. De folders, in 10 talen beschikbaar, kun je hier vinden.