Een leven lang ontwikkelen in de uitzendbranche: Edith Reijs (Unique) bewijst dat het kan

Denise Brijan 6 april 2021 7 min
Categorieën: Klanten, Opleiding & Ontwikkeling

Een leven lang ontwikkelen, dat is waar iedere organisatie naar zou moeten streven. Toch komt het vaak voor dat ontwikkelen een ondergeschoven kindje wordt, vooral bij medewerkers die al langer in dienst zijn. Dat het ook anders kan bewijst Edith Reijs, senior manager bij Unique. Zij is al 27 jaar werkzaam in de uitzendbranche. Voor haar 25-jarig jubileum kreeg zij een opleidingscheque cadeau, waar ze maar al te graag gebruik van maakte. Waarom is ontwikkelen na al die jaren ervaring nog steeds zo belangrijk?

Hoe heeft je carrière er tot nu toe uitgezien?

“In 1994 ben ik begonnen in de uitzendbranche. Ik heb me sindsdien opgeklommen van intercedent naar manager. Daarnaast ben ik jobcoaching en trainingen gaan geven. Vanaf het begin ben ik heel gemotiveerd geweest om me te ontwikkelen. Ik ben meegegroeid met de organisatie: zo ben ik begonnen op een vestiging in Brabant. Al snel ontstond voor mij de rol van manager van deze locatie, waardoor ik de kans kreeg om nieuwe dingen op te pakken en mij te ontwikkelen. Zo ontdekte ik wat ik leuk vond en waar ik goed in was en ging ik daar trainingen en opleidingen in volgen. In de loop der jaren heb ik me bijvoorbeeld ook ontwikkeld op het gebied van recruitment en sales. Ik ben nu al enige jaren senior manager, maar voor mij is het bij wijze van spreken elke dag onbekend wat ik ga doen. Er ligt altijd een nieuw project en ik leer van ieder project wel iets nieuws. Het werk blijft daardoor steeds uitdagend.”

Edith Reijs, senior manager Unique

Edith Reijs, senior manager Unique

Waarom heb je besloten om in de uitzendbranche te blijven?

“De uitzendbranche heeft zo veel mogelijkheden, dat je niet uitgekeken raakt. Er zijn veel gebieden waarin je kan (door)groeien. Doorgroeien is ook wel iets wat in je karakter moet zitten. Ik denk eerlijk gezegd dat veel mensen die de branche vroeg verlaten, de dynamiek van het vak en de prestatiedruk  niet aankunnen. Dat klinkt misschien wat hard, maar het is een veelomvattende branche waar een bepaalde tijdsdruk heerst om te presteren. Je wordt geleefd door de waan van de dag. Als je daar niet goed tegen kan, is deze branche waarschijnlijk niet passend voor jou. Maar als je daar juist wel goed bij gedijt en bij de juiste organisatie zit, één die genoeg ontwikkelingsmogelijkheden biedt, kun je heel ver komen. Er zijn mogelijkheden genoeg. Tegenwoordig is ontwikkelen iets waar je haast niet aan ontkomt. Het draait nu om een Leven Lang Ontwikkelen. Een aantal jaar geleden was dat nog niet zo.”

Lees ook: Gemiddelde functieverblijftijd intercedent 2,5 jaar

Nog steeds ben je bereid om tijd en moeite te steken in opleidingen en loopbaanontwikkeling, waarom is dat?

“Als je ergens lang werkt, word je op een gegeven moment een van de ‘ouderen’ binnen de organisatie. Dan komen er jongeren binnen met parate kennis van bijvoorbeeld nieuwe systemen. Op het moment dat je daar niet in meegaat en niet bereid bent om je dat eigen te maken, krijg je een achterstand. Uiteindelijk groei je dan uit elkaar en vind je de aansluiting niet meer. Waar ik bijvoorbeeld veel kennis en kunde meebreng, brengen anderen nieuwe ideeën mee. Door te blijven ontwikkelen word je een volwaardige gesprekspartner. Of je nu praat met collega’s of klanten: het is belangrijk dat je op veel vlakken op niveau mee kan praten.”

Word je hier ook in gestimuleerd door jouw werkgever?

“Zeker. Mijn werkgever biedt bijvoorbeeld iedereen een GoodHabitz-account aan, waar zo’n 300 cursussen in te volgen zijn. Daarnaast is er een speciale afdeling op het hoofdkantoor die opleidingen initeert op diverse gebieden. Zeker als er nieuwe producten of projecten op stapel staan, zorgen zij dat er een inspirerende trainingsdag of e-learning georganiseerd wordt om iedereen bij te spijkeren op de inhoud.”

Welke voordelen merk je na het volgen van een opleiding of training?

“Er zitten enorm veel voordelen aan het volgen van een opleiding. Kennis vergaren, kennis delen, jezelf ontwikkelen, bij de tijd blijven… Ook train je je hersenen ermee, dus je blijft er fit van. Daarnaast is het ook nog eens een leuke manier om gelijkgestemden te ontmoeten, lekker te sparren en ideeën op te doen. Zorgen dat je de meest recente kennis paraat hebt, maakt je een volwaardig gesprekspartner.”

Waarom krijg je een opleidingsbudget als je 25 jaar in dienst bent?

“Dat begint bij Unique al eerder. Eerst was het zo dat je na bijvoorbeeld tien jaar dienst een maandsalaris extra kreeg. Later hebben ze besloten medewerkers die lang in dienst zijn te belonen in scholing in plaats van geld. Iedereen mag dan kijken wat ze willen bereiken en wat ze nodig hebben om daar te komen. Je bent dus vrij om zelf een opleiding te kiezen. Een collega heeft bijvoorbeeld een LinkedIn-training gedaan die echt heel diep op de materie in ging. Die kennis kon hij dan weer met ons delen. Het opleidingsbudget dat je krijgt groeit mee met de jaren, dus daarom kon ik bij mijn 25-jarig dienstverband een vrij dure opleiding volgen. Ik heb van dat budget de opleiding Professioneel Trainer bij ICM gevolgd.”

Waarom koos je voor die opleiding?

“Ik heb altijd interesse gehad in een stukje coaching en training. In 2005/06 ben ik Intercedent van het Jaar geworden. Toen mocht ik van mijn werkgever bij artra een opleiding volgen én ik kreeg ontving een artra-opleiding als prijs voor het winnen van de verkiezing. Een van de opleidingen die ik koos was het traject Train de trainer. Toen vond ik het al heel erg leuk om daarmee bezig te zijn. Dit kon ik echt inzetten toen we een aantal jaren geleden binnen Unique naar ‘one way of working’ gingen. Waar voorheen elke werkmaatschappij een andere opleiding kreeg, besloten we dat alle nieuwe collega’s bij elkaar samen in een groep dezelfde trainingen volgen. Maar dat moest nog wel opgebouwd worden. Mij werd gevraagd om het gat wat ontstond tijdelijk op te vullen, door trainingen te maken en te geven voor Unique. Ik heb de nieuwe collega’s toen meegenomen in een cyclus van zes trainingen. Hier zat bijvoorbeeld de basis en verdieping van recruitment en sales in, maar ook ‘how do you do’: hoe gaat het met je, waar heb je hulp bij nodig? Daarnaast behandelden we het DNA van Unique en timemanagement. Er zaten dus allerlei interessante onderdelen in het traject verpakt. Ik vond dat zo leuk om te doen en kreeg ook de feedback van iedereen dat dit op mijn lijf geschreven is. Toen dacht ik: ‘daar wil ik in de toekomst echt verder mee’. Op het moment dat ik de kans kreeg om mezelf met dat opleidingsbudget verder te ontwikkelen, ben ik er vol voor gegaan om me te certificeren als trainer.”

Wat zijn dingen die je nog graag wilt leren?

“Ik zie mezelf in de toekomst meer trainingen geven. Met 27 jaar aan ervaring in de uitzendbranche kan ik daar wel een steentje aan bijdragen. Maar ik blijf altijd op zoek naar nieuwe dingen om te leren. Tijdens de trainersopleiding ben ik bijvoorbeeld tegen intervisie aangelopen. Daar was ik nog niet zo bekend mee. Intussen heb ik al een intervisiebijeenkomst mogen begeleiden. Bij intervisie ga je met gelijkgestemden of mensen van een andere organisatie samen kijken hoe je een bepaalde casus oplost. Bijvoorbeeld hoe je omgaat met collega’s die altijd negatief zijn in een vergadering. In de intervisie gaan anderen je daarmee helpen, door adviezen, rollenspellen of andere technieken. Zelf heb ik toen ervaren dat je op oplossingen komt, waar je zelf helemaal niet aan had gedacht. Intervisies zijn zo ontzettend leerzaam, dat ik er graag nog meer over wil leren.”

Wat raad je anderen aan als het gaat om loopbaanontwikkeling?

“Waar je naartoe wilt werken is het belangrijkste. Stel jezelf de vraag waar je op een bepaald moment wilt staan en wat je nodig hebt om er te komen. Voor mij is dat trainer worden, dus ik had een certificaat nodig. Kennis heb je sowieso nodig om je functie uit te oefenen, daar moet je gewoon over beschikken. Maar het is ook belangrijk dat je de weg weet te vinden naar de antwoorden van heel ingewikkelde vragen. Je kan natuurlijk niet álles weten. Kennis is de basis, maar het beheersen van technieken en vaardigheden staat voor mij voorop. In de uitzendwereld heb je in ieder geval commerciële vaardigheden nodig. Hoe je het ook wendt of keert: er is een winstdoel. Ook werk je veel met mensen, dus sociale vaardigheden zijn ook een must. Denk bijvoorbeeld aan gesprekstechnieken of manieren om met bezwaren om te gaan. Binnen Unique zijn we momenteel veel bezig met arbeidsmarktdiscriminatie. Ook dat zijn vaardigheden. Wij staan voor gelijke kansen voor iedereen. Je moet bij ons dus puur kunnen selecteren op de kwaliteiten die iemand heeft. Achtergrond maakt voor ons niet uit.”

Wil jij je ook verder ontwikkelen in jouw carrière? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Wij helpen je graag met opleidingsadvies. Neem snel contact op met een van onze adviseurs via artra@artra.nl of 026 3337572.

>