8 redenen waarom medewerkers vertrekken binnen de uitzendbranche en hoe jij dit voorkomt

Mandy Bakker 22 december 2022 4 min
Categorieën: Arbeidsmarkt, Uitzendbranche

Met een personeelstekort in alle sectoren, volop vacatures en de strijd om geschikt talent, komt een nieuwe medewerker als geroepen. Eindelijk, de vacature is vervuld en een nieuwe medewerker gaat van start.

Je investeert in jouw team en dan is het moment daar… De medewerker krijgt een nieuwe uitdaging aangeboden en gaat daarvoor. Nu begint de zoektocht naar geschikt talent opnieuw. Dit is een scenario dat je als werkgever of leidinggevende het liefst voorkomt. Maar heb je daar invloed op? In dit artikel beschrijven we acht redenen voor (vroegtijdig) vertrek van medewerkers binnen de uitzendbranche en wat jij daaraan kunt doen.

Acht veelvoorkomende redenen waarom medewerkers vertrekken

Los van de primaire arbeidsvoorwaarden, waaronder het salaris, is dit niet de enige reden voor medewerkers om te vertrekken. Als medewerker wil je het gevoel krijgen dat je ertoe doet binnen de organisatie en werken in een prettige werkomgeving. Daarnaast speelt de loopbaanontwikkeling van uitzendprofessionals nog altijd een belangrijke rol. In dit rijtje staan de meest voorkomende redenen voor vertrek van medewerkers.

1. Een (goed) onboardingprogramma ontbreekt

Een nieuwe baan is spannend voor een nieuwe medewerker. Het team, de processen en het bedrijf: alles is nieuw. Wanneer je ervan uitgaat dat iemand wel weet hoe alles werkt, loop je het risico dat je diegene aan zijn/haar lot overlaat en snel verzuipt in de werkzaamheden. Dit wil je voorkomen en daarom zetten slimme bedrijven een goed onboardingprogramma op. Zo wordt de nieuwe medewerker ingewerkt en maakt diegene kennis met de organisatie. Dat kost in het begin wat meer tijd en energie, maar dat levert je uiteindelijk meer waarde op. Want een medewerker die vroegtijdig vertrekt en het vinden van geschikt talent kost veel meer tijd en geld.

Hoe zorg je voor een goede onboarding van jouw medewerker? Lees meer in het artikel: 7 tips voor een goede onboarding.

2. Lang communicatieproces

Sommige organisaties hanteren een lang communicatieproces. Daarbij gaat een vraag langs meerdere beslissers of andere betrokken medewerkers. Dat maakt het aandragen van nieuwe ideeën of meedenken een uitdaging voor het individu. Dit kan voor een onnodig, lang en onduidelijk communicatieproces zorgen.  Wat wil je juist wel?

Duidelijkheid in arbeidsmarktcommunicatie

Met korte lijnen spar je sneller en weten medewerkers eerder wat er van hen verwacht wordt. Daardoor verloopt het communicatieproces soepeler en schept dit duidelijkheid over de verwachtingen en verantwoordelijkheden binnen het team.

3. Weinig flexibiliteit in remote werken

De mogelijkheid om remote te werken blijft belangrijk. Sinds de coronapandemie is flexibiliteit in remote werken meer de norm geworden. Van de Nederlandse medewerkers wil 56% enkel remote werken volgens de statistieken uit een wereldwijd onderzoek door Poly. Redenen daarvoor zijn een betere werk-privébalans, reistijd en de hogere reiskosten, productiviteit en kinderzorg. Medewerkers verwachten deze flexibiliteit dan ook van een werkgever.

4. Onvoldoende ontwikkelmogelijkheden

Daarnaast blijkt uit veelvuldig onderzoek dat het stimuleren van talentontwikkeling bijdraagt aan het werkgeluk van de medewerkers. In het rapport intercedent van de toekomst wordt dit als één van de belangrijkste redenen voor vertrek onder millennials genoemd. Samen met het ontbreken van doorgroeimogelijkheden binnen een bedrijf. Medewerkers willen ook graag baanzekerheid hebben voor de toekomst.

Lees ook: Opleiden in de uitzendbranche levert hoge Return On Investment op

5. Een ‘kille’ werkplek

Gemiddeld spenderen we heel wat tijd op onze werkplek. Daarom wil je wel dat dit de creativiteit van de medewerker inspireert en bijdraagt aan het werkgeluk. Niets vervelender dan een grauwe en inspiratieloze ruimte waar je nog uren moet vertoeven. Zorg daarom voor een fijne werkomgeving met de juiste werkspullen, waaronder een ergonomisch-verantwoorde werkplek.

6. Slecht leiderschap

Geef jij medewerkers de ruimte om mee te denken? Of bepaal jij alles voor ze en duld jij geen tegenspraak. In een veranderende wereld is niets zo verraderlijk als slecht leiderschap. Als manager of werkgever draag je zorg voor een fijne en veilige werkcultuur. Wanneer iemand zich niet gehoord voelt door slecht leiderschap, ben je diegene snel kwijt.

Hoe maak je als leider in een veranderende wereld het verschil? Herken de 12 eigenschappen van de moderne leider.

7. Te hoge werkdruk

Door de personeelstekorten of bezuinigen van organisaties komt er al gauw veel werk op het bordje van jouw medewerker terecht. Stress ervaren we allemaal weleens, maar wanneer dit voor een langere tijd voortduurt kan dit leiden tot verzuim en zelfs langdurige burn-outklachten. 37% van de medewerkers geeft de werkdruk of werkstress als reden voor de klachten van ziekteverzuim. Een hoge werkdruk wordt daarbij ook genoemd als reden voor vertrek bij de werkgever.

Check dus regelmatig in bij jouw medewerkers. Is de planning onrealistisch, staan er te veel taken op de to-do-lijst? Met een goed gesprek weet je van tevoren wat er speelt.

8. Weinig waardering en inbreng

Zodra je als medewerker het gevoel krijgt dat je geen inspraak hebt en jouw mening er niet toe doet, dan haal je niet het potentieel uit jouw medewerkers. Daarnaast zorgt onderwaardering ervoor dat jouw medewerker weinig werkgeluk ervaart op de werkvloer. Waardering tonen zit ‘m juist in die kleine details:

  1. Spreek jouw waardering uit naar de medewerker.
  2. Bedank de medewerker voor zijn of haar input bij een creatieve brainstormsessie.
  3. Betrek een medewerker bij een passend project.

Behoud van betrokken medewerkers

Je weet nu wat veelvoorkomende redenen zijn voor het vertrek van (nieuwe) medewerkers. In de uitzendbranche krijg je steeds meer instroom van generatie Z. De (startende) uitzendprofessional is dus op zoek naar zekerheid in een baan en denkt daarbij aan de mogelijkheden om door te groeien binnen het bedrijf. Wat kun je als werkgever doen om de werktevredenheid te verhogen? Stel samen een persoonlijk ontwikkelplan op. Welke doelen wil de medewerker behalen en binnen welke termijn? Hoe kun je daar als bedrijf aan bijdragen?

Genoeg mogelijkheden dus om jouw medewerkers tevreden binnenboord te houden.

>