Zo overtuig je jouw manager dat jij een opleiding moet volgen

Denise Brijan 13 juli 2021 5 min
Categorieën: Loopbaan, Opleiding & Ontwikkeling

Wil jij graag een opleiding of training volgen, maar weet je niet hoe je jouw manager moet overtuigen? Wij hebben 7 strategieën op een rij gezet, zodat jij jouw manager kan overhalen dat jij deze training echt moet doen.

1. Vraag het gewoon

Managers zijn drukke wezens. Er zijn veel belangrijke dingen die hun aandacht vragen. Maar denk niet dat training te onbelangrijk is om aandacht voor te vragen. Ontwikkeling is cruciaal, want anders kan jij (en dus ook de organisatie) niet optimaal gebruik maken van jouw potentieel. Maar managers hebben niet altijd door dat jij behoefte hebt om jouw vaardigheden verder te ontwikkelen. Simpelweg vragen is daarom de eerste stap. In sommige gevallen is dat al genoeg.

2. Voorbereiding is key

Kom goed beslagen ten ijs. Zie het alsof je een pitch samenstelt, want je moet kort, bondig én overtuigend kunnen vertellen waarom jij het verdient om je te ontwikkelen. Zorg dat je bij de voorbereiding in ieder geval een antwoord klaar hebt op de volgende vragen:

  • Hoe heeft deze opleiding direct impact op jouw rol en de projecten waar je mee bezig bent?
  • Wat zijn de voordelen van deze ontwikkeling op de lange termijn voor de organisatie? (voor een goed voorbeeld hiervan, kijk hier)
  • Hoe ga je delen wat je allemaal heb geleerd met je collega’s?

3. Leg uit dat training noodzakelijk is om bij te blijven

Als recruiter is het belangrijk om altijd te blijven ontwikkelen. Het vakgebied staat immers niet stil: technologische ontwikkelingen volgen elkaar rap op en op veel plekken is het erg lastig om aan de juiste kandidaten te komen. Allerlei belemmeringen die je tegenkomt in je dagelijkse werkzaamheden, je herkent het vast wel. Je manager kan misschien de indruk hebben dat alles prima is zo. Maar als je niet bijblijft, loop je op termijn achter de feiten aan. Daarom is het belangrijk om te benadrukken dat het landschap verandert en dat jij jouw vaardigheden moet verbeteren.

4. Maak een opsomming van de voordelen

Training is noodzakelijk om bij te blijven, maar dat is niet het enige voordeel van ontwikkelen. Om iemand te overtuigen is het altijd sterk om de winsten te benoemen. Hier zijn enkele voorbeelden van voordelen die het volgen van een opleiding heeft:

  • Je bent productiever. Dat is reeds onderzocht door Nobelprijswinnaar Gary Becker met zijn werk rond de “Human Capital Theory”, waarin hij bewees dat meer opleiding de productiviteit verhoogt.
  • Je bent in staat om een leiderschapsrol in te nemen
  • Je kan je als mentor opstellen voor nieuwe collega’s
  • Je nieuwe vaardigheden helpen om meer winst te maken voor de organisatie. Dit zal je manager waarschijnlijk het meest aantrekkelijke voordeel vinden.

Daarnaast verhoogt blijven ontwikkelen jouw werkgeluk, ontwikkel je je talent en werk je aan jouw duurzame inzetbaarheid.

5. Benadruk dat het ook een positieve impact heeft op de hele organisatie

Een opleiding volgen is niet alleen voordelig voor jou, maar heeft een positieve impact op de hele organisatie. Want organisaties die genoeg aandacht besteden aan de ontwikkeling van hun medewerkers zien meer betrokkenheid, ontdekken verborgen talenten en hebben een lager verloop. Ook heeft een recruitmentopleiding extra impact: want als jij het recruitmentproces optimaal in kan richten, scheelt dat enorm in tijd, geld en moeite. Benadruk dit, en je staat vele malen sterker met je vraag. Wil je weten welke impact de opleiding kan hebben op jouw organisatie? Lees dan deze business case van ABN AMRO.

6. Leg uit dat ‘learning by doing’ niet voldoende is

Veel recruiters leren het vak door het in de praktijk uit te proberen. Maar we horen vaak terug van deelnemers dat ze daarom theoretische onderbouwing missen bij wat ze doen. Want je kan er wel achter zijn dat iets werkt, maar dat wil nog niet zeggen dat je begrijpt waarom het werkt. En zodra je dat weet, kan je dit toepassen op andere vlakken. Daardoor kan jij je werk veel beter uitvoeren. Daarnaast is trial and error niet de meest efficiënte manier om in korte tijd nieuwe kennis op te doen, want het kan even duren voor je het hebt uitgevogeld.

Loop jij hier ook tegenaan? Je bent niet de enige. Deze drie oud-deelnemers van de opleiding Recruitment Professional hadden dit probleem ook. Meer daarover lees je hier: Wie zijn de Recruitment Professionals?

7. Bereid je voor op weerstand

De kans bestaat dat je niet meteen een ‘ja’ te horen krijgt. Want tja: nee heb je, ja kun je krijgen. Kom niet met je mond vol tanden te staan door je voor te bereiden op mogelijke weerstand. Hier zijn de meest voorkomende:

“Hoe weet je of deze opleider goed is?”

Verzamel informatie die je kan vinden over de opleiding, zoals reviews. Zo werkt de Academy for Recruitment bijvoorbeeld met docenten die al jarenlange ervaring hebben in het recruitmentvak, waardoor in onze trainingen ook voldoende aandacht is voor de praktische toepasbaarheid van de theorie.

“Het kost te veel geld”

Verdiep je in de training, zodat je alle voordelen van die training kan uitlichten en hoe de opleiding zichzelf later uitbetaalt. Bijvoorbeeld dat het nu te lang duurt om geschikte kandidaten te vinden, en dat een training daarom een x bedrag bespaart op de lange termijn.

“We hebben het budget er niet voor”

Leg uit dat het de organisatie meer kost om niet mee te gaan in ontwikkelingen.

“We hebben jou te hard nodig op de werkvloer”

Leuk compliment, maar bij deze kan je het antwoord van de vorige vraag nogmaals inzetten. Daarnaast zijn er meerdere manieren om je te ontwikkelen. Je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor een e-learning of een incompany training.

“Als je training nodig heb, of de vaardigheden niet bezit, is dit misschien niet de geschikte baan voor jou”

Dit is een lastige om te krijgen. Maar is dit dan wel de organisatie waar je bij wilt blijven? Want een goede werkgever weet dat je als werknemer moet blijven ontwikkelen. De markt verandert, er komen nieuwe technologieën bij, sommige skills raken outdated en andere skills waren 5 jaar geleden nog niet eens relevant.

>