Wie zijn de Recruitment Professionals?

Denise Brijan 13 april 2021 8 min
Categorie: Opleiding & Ontwikkeling

De recruiters die de opleiding Recruitment Professional volgen, komen uit allerlei windstreken. Ze hebben verschillende achtergronden, leeftijden en motivaties om de opleiding te volgen. Daarom laten we in dit artikel drie deelnemers aan het woord, die pasgeleden allemaal zijn geslaagd voor deze opleiding.

Deelnemers Recruitment Professional klas 2020/2021

We stellen de deelnemers even kort aan je voor. Een van de jongste deelnemers van deze klas is Guy Franssen (29). Hij werkt inmiddels 5 jaar als consultant, waarvan bijna 3 jaar bij Wiertz Company. Hij is gaandeweg het vak ingerold, vanuit een baan in de sales. “Ik was op zoek naar meer verdieping. Toen ben ik in werving en selectie gaan werken en heb daar de kans gekregen om me te ontwikkelen als recruiter.”

De volgende deelnemer, Helma Weyn Banningh (59), is corporate recruiter bij Timber and Building Supplies Holland. Voordat ze recruiter werd is Helma 33 jaar binnen HR werkzaam geweest. Na 10 jaar meer algemeen werk heeft ze zich gespecialiseerd in recruitment. “Het vak sprak me enorm aan, dus daar heb ik me verder in bekwaamd.”

De derde deelnemer die we spraken is Rend Obaede (35). Rend heeft een bijzondere achtergrond: voordat ze recruiter en recruitment coördinator bij Yxion werd, was ze werkzaam in de farmaceutische industrie. De stap naar de commerciële wereld was pittig, maar Rend ontdekte dat ze goed was in matches maken en te zorgen voor tevreden kandidaten.

Guy Franssen

Waarom ben je deze opleiding gestart?

Helma: “Ik had behoefte aan meer theoretische kennis om het vak goed uit te oefenen en de doelgroep beter te bedienen. Ik ben namelijk per toeval in werving en selectie gerold. Ik heb dan ook nooit een specifieke opleiding gehad, dus ik heb mezelf het kunstje aangeleerd. Zo heb ik eigenhandig een recruitmentafdeling neergezet. Een jaar geleden besefte ik dat ik eigenlijk toch wel wat theoretische onderbouwing miste. In de zeven jaar die ik nog heb tot mijn pensioen wil ik dit werk vakkundig doen, ook met het oog op het grote aantal vacatures dat we hebben en de veelzijdigheid van de organisatie. Daarnaast werk ik nu met een doelgroep die totaal haaks staat op waar ik bij vorige werkgever mee te maken had. Ik had het gevoel dat ik die voornamelijk jongere doelgroep niet kon bereiken met de kennis die ik op dat moment had. Toen kreeg ik deze opleiding van de Academy for Recruitment onder ogen en ik ben gestart.”

Guy: “Ik heb altijd on the job het vak geleerd. Ik werd meegenomen door een manager of senior medewerker die tips en tricks hebben meegegeven, maar je merkt toch dat je nooit echt de theoretische onderbouwing hebt voor bepaalde vakinhoudelijke zaken. Dit heb ik aangegeven bij HR. Zij zeiden dat ik een opleiding moest gaan zoeken die voor mij toegevoegde waarde zou hebben. Ik ben bij Academy for Recruitment terechtgekomen, omdat ik het kende via artra. Daar heb ik in het verleden mijn SEU-diploma gehaald. Artra staat bekend als een gerenommeerd opleidingsinstituut, dus toen dacht ik, dat zit wel goed.”

Rend: “Ik had behoefte aan een opleiding voor een stukje persoonlijke ontwikkeling en verdieping. Daarnaast miste ik een achtergrond in commercie of HRM. Ik heb het vak namelijk geleerd on the job en beschikte nog niet de theorie van hoe je het aanpakt. Ik merkte dat ik het goed deed, maar het kon nog beter. Toen ben ik gaan zoeken en ben ik op de site van Academy for Recruitment terechtgekomen. De verschillende modules spraken me erg aan. Ik heb het toen voorgelegd aan mijn leidinggevende. Die stond er voor open en stimuleerde me om het te doen. Zodoende ben ik in september vorig jaar begonnen.”

Rend Obaede

Rend Obaede

Wat is de grootste eyeopener geweest van deze opleiding?

Helma: “De manier van benaderen van kandidaten en vacatureteksten. Voor mij zijn dit de twee belangrijkste dingen. Hier heb ik dan ook veel in geleerd. Bijvoorbeeld hoe je je meer op de doelgroep richt, welk taalgebruik je inzet. Onze jongere doelgroep vindt werken heel belangrijk, maar vrije tijd net zo. Dus in onze vacatureteksten moet ik de balans tussen werk en privé goed duidelijk maken. Zelf ben ik ook wel eens benaderd voor vacatures, maar je merkt aan de algemeenheid van de berichten dat ze gewoon met hagel schieten. Ik heb geleerd om persoonlijker te zijn in mijn benadering. En niet bang zijn om wat amicaler te zijn.”

Guy: “Hoe je de theorie van alle modules te combineert met je eigen praktijk. Tijdens de opleiding doorloop je alle processen van je eigen organisatie. Je komt er dan achter dat je bepaalde dingen niet logisch of goed doet. Door de opdrachten krijg je je proces veel duidelijker in beeld. Zelf heb ik nu een veel betere overview van alle processen die we hebben en hoe ik daar verbeteringen in aan kan brengen. Ook vond ik het een eyeopener om te kijken hoe ik nog beter het gewenste talent uit de markt kan vinden in de searchtraining. En een stukje wervingsadvies.”

Rend: “Het Recruitmentproces was een erg interessante module. Het zet je aan het nadenken over je eigen proces. Zo moesten we concrete tijdslijnen uitzetten. De searchtraining was ook best een eyeopener, ik ontdekte hier nog een aantal handige mogelijkheden om nog beter te searchen. Daarnaast was het stukje personal branding ook erg interessant. Mijn LinkedIn was al best goed geschreven, maar het kon beter. Dus dat had ik gelijk aangepakt. Nu ziet het er een stuk professioneler uit. Ook vond ik het leuk om met mijn medecursisten ideeën uit te wisselen en te sparren. We kregen soms samen opdrachten of moesten brainstormen. Het was erg verfrissend om andere meningen en ideeën te horen vanuit andere organisaties. Hier heb ik veel van opgestoken.”

Heb je de dingen die je hebt geleerd tijdens deze opleiding meteen in praktijk kunnen brengen?

Guy: “Absoluut. Tijdens de opleiding was het ook het idee dat je dingen uit de praktijk gebruikt. We hebben bijvoorbeeld naar onze eigen processen gekeken of employer branding via ons eigen kanaal. Mede door de opleiding voel je je comfortabeler om dit soort dingen op te pakken. Niet meteen alles, want sommige zaken behoeven wat extra tijd, maar we zijn er echt mee bezig. Ik was de eerste van onze organisatie die deze opleiding heeft gedaan. Dus enerzijds heb ik mezelf er mee ontwikkeld, maar anderzijds ook de organisatie.”

Helma: “Zeer zeker. Onze vacatureteksten waren altijd van die standaard, oubollige teksten. Op dit moment hebben wij zo’n 75 vacatures. Daar heb ik een behoorlijke draai aan kunnen geven. En ook de actieve manier van benaderen via LinkedIn en Indeed pas ik dagelijks toe. Vrijwel meteen als we een module hadden gehad, ben ik anders met die onderwerpen omgegaan.”

Rend: “Ik heb van alles heel veel geleerd, maar vanuit het oogpunt van mijn organisatie denk ik dat de module Candidate experience en Video recruitment het meest interessant waren. Ik had zelf nog nooit stil gestaan of alle processen goed zijn en alles naar wens verloopt bij kandidaat. Dat heb ik onderzocht tijdens de opleiding en toen kwam ik erachter dat het eigenlijk wel beter kon. Met video recruitment deden we eigenlijk nog niets. We zijn een kleine en platte organisatie, dus onszelf promoten was nog niet echt ons ding. Nu heb ik een video gemaakt met collega’s en we waren blij verrast hoe veel bereik we ermee kregen en hoeveel impact het had. Momenteel zitten we plannen te maken voor nieuwe video’s.”

Wat was je favoriete module?

Helma: “Oef, ik vind het moeilijk om hierin een keuze te maken. Ik denk dan toch de module Vacatureteksten schrijven, omdat ik het idee heb dat ik daar de grootste stappen in gemaakt heb. We moesten een oude tekst laten zien en daar een herschreven versie van maken als voorbereidende opdracht. In de training zelf kregen we veel voorbeelden te zien. Je ziet dan ook hoe andere studenten het deden. Dat is erg leerzaam. En je gaat natuurlijk veel oefenen.”

Guy: “Employer branding vond ik heel interessant. Maar ook om te kijken naar het stukje wervingsadvies geven en een goede vacature-intake houden. Want hiermee kan je je klant echt laten zien dat je de wervingsvraag goed begrijpt. We zijn nog best een jonge entiteit binnen een groter bedrijf, dus dan is het wel belangrijk om goed na te denken en basisdingen goed neer te zetten. Ook employer branding valt hieronder. Het hangt allemaal met elkaar samen. Om alles vanaf het begin op te zetten is leuk om te doen. Die ruimte krijgen we ook gelukkig.”

Rend: “Dan zeg ik toch videorecruitment. Eerst vond ik het idee best eng om een video te maken waar ik zelf in beeld kwam. Maar was heel leuk, en we hebben er veel mee gelachen. Van deze training heb ik heel veel geleerd, om vanuit niks iets heel moois te maken.”

Helma Weyn Banningh

Helma Weyn Banningh

Wat vond je van de opleiding?

Rend: “De opleiding was hartstikke leuk. Het was wel pittig in combinatie met fulltime werk, want je moet ook opdrachten maken en de bijeenkomsten voorbereiden. Ik ging met plezier naar de trainingen en kijk er met veel plezier op terug. Het was het zeker waard.”

Helma: “Fantastisch. Het heeft mij meer gebracht en het is nog professioneler en deskundiger dan ik had verwacht. Het zat heel goed in elkaar. Van Baukelien hadden we de meeste modules gehad, dat is echt een topper. Die kan heel veel uit de praktijk vertellen en laten zien. Daar leer je zo veel van! Het heeft mijn verwachtingen in ieder geval overtroffen.”

Guy: “Als ik een cijfer zou moeten geven, zou ik de opleiding een 8 geven. Het heeft mij een stuk volwassener en zekerder gemaakt over een mijn vak. Dat heb ik zonder meer te danken aan de opleiding.

Zou je de opleiding aanraden aan andere recruiters en waarom?

Rend: “Ja, zeker. Als we nieuwe collega’s aannemen zou ik het zeker adviseren om te doen. Het is echt een leerproces en ik denk dat je er echt een betere recruiter van wordt.”

Helma: “Zeer zeker. Om te beginnen dat ze je leren om out-of-the-box te denken en buiten je comfortzone te treden. Er zit een best psychologisch aspect aan de opleiding. De professionaliteit waarmee de opleiding wordt gegeven, brengt je echt verder. Dat is van een enorme toegevoegde waarde.”

Guy: “Ja. Ik heb intern aangegeven dat iedereen die bij ons in het team komt deze opleiding zou moeten volgen. Dus eigenlijk heb ik het al aanbevolen! Ik gun het anderen namelijk ook om al deze kennis op te doen.”

Wil jij ook een betere recruiter worden? Volg dan ook de opleiding Recruitment Professional en breng een verdiepingsslag aan in jouw dagelijkse werkzaamheden! Voor vragen of meer informatie kan je altijd even contact opnemen via artra@artra.nl of 026 333 7572.

>