Zo maak je ambassadeurs van je medewerkers

Mandy Bakker 4 oktober 2023 5 min
Categorieën: Employer branding, Management

Steeds vaker staan factoren die het werkgeluk bevorderen centraal. Wist je dat 64% van de Nederlanders een goede werksfeer belangrijker vindt dan het salaris bij een baankeuze?

Tevreden medewerkers zijn productiever en meer betrokken bij de organisatie. Ook draagt aandacht voor werkgeluk en het welzijn bij aan minder personeelsverloop en een lager ziekteverzuim. Maar het liefst wil je dat medewerkers echte fans zijn van je organisatie. Want wie vertelt nu beter een verhaal over jouw organisatie dan je eigen medewerkers? Een sterk werkgeversmerk met betrokken medewerkers is waardevol bij het aantrekken en behouden van medewerkers. Maar fans krijg je niet zomaar. Daar moet je wel oprechte aandacht aan schenken.

10 stappen voor het bevorderen van ambassadeurs binnen je organisatie

Het creëren van ambassadeurs onder je medewerkers is een waardevolle strategie om de betrokkenheid te vergroten en een positieve reputatie voor je organisatie op te bouwen. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om van medewerkers ambassadeurs voor je organisatie te maken:

1. Maak een goede (eerste) indruk

Een goede eerste indruk is ontzettend belangrijk en bepaalt hoe iemand tegen de organisatie en het team aankijkt. Zorg dus voor een goede onboarding en dat diegene zich thuisvoelt op de werkvloer.
Leestip! Onboarding: zo maak jij als werkgever een goede eerste indruk

2. Communiceer je kernwaarden

Waar sta je als organisatie voor en welke impact maak je? Organisaties die dit helder hebben en ook waarmaken, die hebben een streepje voor. Helemaal als jouw missie bijdraagt aan duurzamer ondernemen. Of zorgt voor een eerlijke en betere wereld. Want wanneer iemand zingeving ervaart in het werk dan draagt dit bij aan het werkgeluk.

3. Bied opleidingsmogelijkheden

Geef medewerkers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen op verschillende aspecten. Dit kan bijvoorbeeld met een opleidingsportaal waarin trainingen, quizzen en tips klaarstaan voor ieders loopbaanontwikkeling.

4. Zorg voor flexibiliteit

Meedenken met je medewerkers en openstaan voor de wensen van medewerkers zorgt voor meer empathie. Waar de één het heerlijk vindt om vijf dagen per week op kantoor te werken, ziet een ander dat om uiteenlopende redenen bijvoorbeeld niet zitten. De mogelijkheid om hybride te werken vergroot ook de betrokkenheid van medewerkers. Dit toont aan dat je hun werk-privébalans waardeert.

5. Betrek medewerkers bij beslissingen

Een organisatie staat vaak in beweging en dan is het logisch dat je af en toe veranderingen wilt doorvoeren. Vergeet ook vooral je medewerkers daarin niet en betrek ze bij beslissingen. Daarmee laat je zien dat hun mening ertoe doet en dat ze ook mee mogen denken. Wanneer je medewerkers betrekt bij beslissingen en/of projecten voelen ze ook meer verantwoordelijkheid. Dan ontstaat er ook meer binding met de organisatie waar ze voor werken.

6. Waardering en erkenning

Een oprecht compliment doet vaak wonderen voor iemands humeur en energie. Zorg ervoor dat je jouw medewerkers erkent en waardeert. Dat kan door oprechte interesse te tonen. Maar ook in de vorm van een beloningssysteem. Bijvoorbeeld tijdens een maandelijkse bijeenkomst of per kwartaal, waarin je medewerkers in het zonnetje zet.

7. Creëer een positieve en veilige werkomgeving

Dagelijks besteden medewerkers veel tijd op hun werkplek. Voor een positief gevoel wil je een prettige werkruimte creëren die het werkplezier bevordert. Maar ook een veilige omgeving voor inbreng van ideeën en waar iedereen zichzelf kan zijn.

De kracht van kleur

Het is bewezen dat bepaalde kleuren de creativiteit bevorderen en anderen juist niet. Zo staan de kleuren oranje en geel voor creativiteit. Blauw- en groentinten voor rust en balans. Ook zorgt groen aan beplanting voor een positief effect op het welzijn van medewerkers. Zo krijgt een werkruimte net wat meer een warm thuisgevoel. Handig om ook met het interieur rekening te houden en wat dit voor invloed heeft op de gemoedstoestand.

8. Verzorg teambuildingactiviteiten

Met leuke activiteiten leren collega’s elkaar (nog) beter kennen. Daarmee bedoel ik niet enkel de vrijdagmiddagborrel, maar kijk ook eens naar een activiteit met een verrassende twist. Nodig bijvoorbeeld een spreker uit en zorg voor interactieve spelmomenten tussendoor. Houd een quiz onder de collega’s en kijk hoe goed je elkaar kent. Of doe een speurtocht in de buurt.

9. Wees consistent in de interne en externe communicatie

Wanneer je wilt dat medewerkers zich verbonden voelen met jouw werkgeversmerk, dan is de interne en externe communicatie ontzettend belangrijk. Want wat is het gezamenlijke doel en de bijbehorende employer value proposition (EVP)?

Houd regelmatige bijeenkomsten, zowel in persoon als virtueel om updates te delen, doelen te bespreken en een gevoel van verbondenheid te creëren.

10. Creëer een community

Van nature willen mensen graag ergens bijhoren, daar waar ze een goed gevoel over krijgen. Een community kun je online via sociale media opbouwen, maar in feite blijft de strategie en de arbeidsmarktcommunicatie intern en extern gelijk. Maak ook de voordelen kenbaar voor jouw medewerkers. Wat hebben ze eraan? En waar draagt de community aan bij? Deel bijvoorbeeld tips, evenementen en persoonlijke verhalen op het platform. Daarmee vergoot je ook de online zichtbaarheid van de organisatie.

 

ambassadeurs van je medewerkers

Voorbeelden van organisaties die het belang van ambassadeurs erkennen

Ontdek voorbeelden van organisaties die het belang van een community goed begrijpen en goed inspelen op de candidate experience.

Coolblue

Coolblue, een bekende Nederlandse online retailer, heeft een sterke bedrijfscultuur en moedigt medewerkers aan om hun enthousiasme voor het bedrijf en de producten te delen. Medewerkers zijn vaak te zien in reclamespots, de website en op sociale media.

Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely is een chocolademerk dat zich inzet voor eerlijke handel en het uitbannen van kinderarbeid in de cacaoketen. Medewerkers zijn vaak gepassioneerde ambassadeurs van deze missie en betrokken bij activiteiten om bewustwording te creëren.

Benieuwd naar meer voorbeelden van organisaties die de kandidaat- en klantbeleving centraal zetten? Lees ook: 5 voorbeelden van bedrijven die de candidate experience op orde hebben

 

Goed om te weten: als jij net dat stapje extra zet voor jouw medewerkers, dan zijn ze ook eerder bereid om wat terug te doen. En dat positieve gevoel delen ze dan ook weer op bijvoorbeeld een verjaardag of op bezoek bij vrienden en familie. Kortom, jouw medewerkers maken deel uit van het (succes)verhaal van je organisatie.

 

>