Werven via WhatsApp: 6 voordelen en trends op een rij

Mandy Bakker 3 augustus 2023 4 min
Categorie: Recruitment

WhatsApp valt niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dit communicatiemiddel wordt door velen als prettig ervaren, omdat je makkelijk en snel kunt reageren. Toch zien we WhatsApp als medium nog weinig terug binnen het recruitmentproces. Wist je dat WhatsApp meerdere abonnementen kent voor zakelijk gebruik? En daarmee ook ideaal is voor de werving van personeel?

Uit het jaarlijkse rapport de Stand van Werven 2023, een onderzoek op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, blijkt dat LinkedIn op nummer één staat als favoriet wervingsplatform. Dat betekent ook dat veel recruiters, werkgevers en HR-professionals in dezelfde vijver aan het vissen zijn naar geschikt talent. Met de laatste ontwikkelingen is WhatsApp ook het overwegen waard om mee te nemen binnen het recruitmentproces.

Waarom je WhatsApp wilt inzetten voor personeelswerving

In een whitepaper zet Joboti enkele toepassingen van dit medium op een rij. Daar voegen wij nog graag een aantal voordelen aan toe, want je kunt hier meer mee dan je waarschijnlijk denkt. 😉

1. Laagdrempelig solliciteren

Een belangrijk voordeel is dat een groot deel van de mensen in Nederland WhatsApp dagelijks al gebruikt. Dit communicatiemiddel vraagt dus veel minder energie dan een sollicitatie per mail of een socialmediakanaal als LinkedIn waar niet alle potentiële kandidaten dagelijks op kijken.

2. Veelgebruikt communicatiemiddel

Zo heeft 99% van de mensen in Nederland WhatsApp.

3. Snelle reactietijd

WhatsApp heeft een hoge open rate van 90%. Dat betekent dat een bericht via WhatsApp veel sneller wordt geopend dan een e-mailbericht. Daardoor is de reactietijd ook sneller tussen de sollicitant en de recruiter.

4. Gemak

Met ‘WhatsApp Apply’ creëer je meer gemak voor de sollicitant. Dat doe je door een WhatsApp-button te plaatsen op de gewenste plek op de website. Bijvoorbeeld bij de vacature. Want sollicitanten zitten niet op lange sollicitatieformulieren te wachten met een uitgebreide motivatiebrief. Dit kan een websitebouwer makkelijk voor jou regelen met een plug-in. Of als je een beetje handig bent, dan kun je dat ook zelf toevoegen.

5. Handig als opvolgmedium

WhatsApp is een makkelijk opvolgmedium binnen het recruitmentproces en kan je ook goed inzetten naast het bekende wervingsplatform van LinkedIn. Maar ook als je als organisatie op een carrièrebeurs staat, dan kun je met een QR-code slim verwijzen naar de openstaande vacatures. Zo krijgen sollicitanten direct een link naar WhatsApp om daar het contact voort te zetten.

Lees ook: Best practice: goede voorbeelden van hoe je jouw arbeidsmarktcommunicatie inzet

6. AVG-proof

Via WhatsApp kun je sollicitanten makkelijk en snel om toestemming vragen om gegevens te bewaren volgens de AVG-wetgeving. Bij WhatsApp Business API kun je een abonnement koppelen aan een Applicant Tracking System (ATS). Dat betekent dat alle informatie AVG-proof wordt bijgehouden en gelogd in een trackingsysteem. Daarnaast kun je ook belangrijke gesprekken labelen voor een vervolg.

Hieronder zetten we de drie abonnementvormen uiteen.

Drie abonnementen van WhatsApp

In de basis kent vrijwel iedereen WhatsApp. Maar je hebt voor zakelijk gebruik ook WhatsApp Business, dit is eveneens een gratis versie. Of als derde abonnementsvorm: WhatsApp Business API. De laatste variant logt automatisch alle berichten in een ATS-systeem en is AVG-proof.

WhatsApp

In de basis wordt de ‘standaardversie’ veelvuldig gebruikt. Voor het contact met bijvoorbeeld vrienden en familie. Maar ook met collega’s of zakelijke klanten.

WhatsApp Business

Bij WhatsApp Business krijg je al meer functionaliteiten, die handig zijn voor je bedrijf. Je kunt een welkomstbericht instellen, wanneer iemand je een bericht stuurt. Maar ook een out-of-office bericht instellen, waarin alle informatie staat over de reactietijd. Verder kun je ook belangrijke gegevens invullen op je zakelijke profiel. Denk aan de openingstijden, locatie en extra contactgegevens in je bedrijfsaccount. Ook kun je met deze variant gesprekken makkelijk labelen. Bijvoorbeeld om een onderscheid te maken tussen nieuwe sollicitanten en kandidaten die al op gesprek zijn geweest.

Verder kun je overzichtelijk de statistieken bijhouden van alle verzonden en gelezen berichten. Tip! Zowel WhatsApp als WhatsApp Business kun je gratis gebruiken. Het nadeel is dat je WhatsApp Business maar aan één telefoonnummer kunt koppelen. En je kunt de berichten niet opslaan in een ATS-systeem. De gesprekken worden dus niet gelogd.

WhatsApp Business API

Met WhatsApp Business API kun je WhatsApp-gesprekken AVG-proof bewaren. In een ATS-systeem wordt het contact automatisch gelogd. Het maakt niet uit vanaf welk apparaat je een bericht stuurt. Ook kun je direct vanuit je ATS-systeem op de desktop appen met kandidaten. Benieuwd hoe dat precies werkt? In onderstaand filmpje krijg je meer uitleg met een stappenplan.

Bron: YouTube, Wati

Nieuwe functies van WhatsApp

Ook de makers van WhatsApp blijven innoveren met nieuwe functies. De meest recente vind je hier op een rij.

1. Rechtstreeks videoberichten opnemen

De spraakberichten worden al veelvuldig gebruikt op WhatsApp. Daar komt binnenkort een nieuwe functie bij, namelijk: videoberichten opnemen. Je kunt dan rechtstreeks in de app korte videoberichten van ongeveer 60 seconden opnemen en versturen. WhatsApp gaf deze aankondiging in een recent artikel.

2. Foto’s versturen in High Definition

Voorheen kon WhatsApp foto’s comprimeren, waardoor de kwaliteit bij het versturen van foto’s automatisch minder werd. Maar nu is het mogelijk om bij het versturen op HD te klikken en dan blijft de kwaliteit behouden.

Bedenk vooral hoe je het recruitmentproces zo prettig en makkelijk mogelijk maakt voor de sollicitant. WhatsApp biedt daarvoor een uitkomst. Succes met de recruitmentinspanningen!

Tip! Lees ook: 19 contentvormen ter inspiratie voor recruitment

>