Best practice: goede voorbeelden van hoe je jouw arbeidsmarktcommunicatie inzet

Mandy Bakker 4 mei 2022 3 min
Categorie: Employer branding

Van een escaperoom, candybar, silent-disco tot een racesimulator. Je zou het misschien niet op een beurs verwachten, maar in deze tijd moet je als werkgever opvallen. In het weekend van 22 en 23 april vond de 24ste editie van de Nationale Carrièrebeurs plaats. Tijdens dit evenement trokken werkgevers alles uit de kast om potentiële kandidaten te werven. Hoe deden ze dat? En wat viel op tijdens de Carrièrebeurs? In deze blog nemen we je mee.

Officiële opening

Host Gwen van Poorten – bekend van BNNVARA en o.a. Xite – en de CEO van Picnic, Michiel Muller openden op vrijdagochtend 22 april officieel de beurs. Daarna stonden de bezoekers en standhouders te springen om elkaar te ontmoeten. De arbeidsmarkt is in jaren niet meer zo krap geweest en de werkzoekenden zijn nu aan zet. Dat voelen ze in alle sectoren. De manier waarop je communiceert richting de arbeidsmarkt heeft veel effect op wie je aantrekt. Daarnaast laat je met de juiste inzet van arbeidsmarktcommunicatie zien waar je voor staat. Hoe een (potentiële) kandidaat jouw organisatie ziet en de candidate experience ervaart.

Bezoekers aan zet

Zo sprak ik tussendoor met een bezoeker uit Zeeland die destijds een keuze heeft gemaakt voor een baan, puur voor het salaris. Maar ze merkt nu ook dat er veel meer aanbod is en zoekt rustig verder naar een baan die beter past. Voor recruiters is dit een tijd, waarin de candidate experience nog meer centraal staat en ze potentiële kandidaten niet meer voor het uitkiezen hebben. We merken dat werken aan je employer brand steeds belangrijker wordt. De bezoekers zijn aan zet en laten zich goed informeren door alle standhouders.

De Carrièrebeurs

Match & Meet

Van tevoren kon je een app downloaden van de Nationale Carrièrebeurs. Daarin zag je een overzicht van een plattegrond, het programma, 80 workshops en een overzicht van ruim 160 werkgevers. De werkgevers concurreren om de aandacht van de bezoeker. De Carrièrebeurs speelt hier slim op in met een aanmeldknop in de app om direct in contact te komen met topwerkgevers. Via de Match & Meet kwamen potentiële kandidaten en werkgevers vooraf met elkaar in contact.

Variërend aanbod in workshops

De hele dag kon je vakinhoudelijke workshops volgen. Zo stond er ook een best practice van Lidl op het programma over diversiteit en inclusief werven. Daar schreven we eerder een artikel over.

Lees ook: Best practice: diversiteit en inclusief werven bij Lidl

Verrassende verleidingstechnieken

Om kandidaten te werven werd er van alles uitgedeeld met een knipoog naar de organisatie. Daarnaast hielp Qompas met een gratis cv-check. Kon je gratis een professionele LinkedIn-foto laten maken. Aan het begin van de stands stond er een rij met deelnemers die er netjes uitzagen en allemaal graag op de foto wilde. Even verderop kon je ook aansluiten voor een profielfoto.

Voorbeelden van arbeidsmarktcommunicatie

Enkele inspirerende voorbeelden die veel bezoekers trokken: van een stand met een candybar en dakterras voor een silent-disco tot een escaperoom op wielen. Maar ook racesimulatoren, VR-brillen en nog veel meer. Bij binnenkomst kwam de geur van popcorn je tegemoet en overal waren mensen gezellig in gesprek. Beide dagen werden ‘s middags afgesloten door een bekende zanger. Mart Hoogkamer stond vrijdag op het podium en zaterdag sloot rapper Ronnie Flex muzikaal de dag. Na afloop van je beursbezoek kon je stemmen op je favoriete stand. De uiteindelijke winnaar is Ordina geworden met een unieke silent-disco en snoepkraam in een container. Volgend jaar rond halverwege april is er opnieuw een Carrièrebeurs.

Weet jij al hoe je talent op de krappe arbeidsmarkt aantrekt? Lees ook: Weg met de pingpongtafel! Dit is hoe je talent wél binnen krijgt

>