Stand van werven: LinkedIn en employer branding favoriet

22 mei 2023 4 min
Categorieën: Employer branding, Recruitment

De verschillen tussen hoe corporates en bureaus hun werving en selectie aanpakken zijn het afgelopen jaar wéér een stukje groter geworden, zo blijkt uit de Stand van Werven 2023, een onderzoek op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

Ook in de nieuwste editie van de Stand van Werven kan niemand er omheen: de arbeidsmarkt is in 2023 wéér een stukje krapper geworden. Terwijl 70% van de recruitmentprofessionals in 2021 de krappe arbeidsmarkt en de bijbehorende schaarste als belangrijkste onderwerp zag, is de krapte in het onderzoek van dit jaar nóg prominenter aanwezig. Nu ziet 84% van de professionals de krapte als onderwerp nummer 1 op hun agenda.

ChatGPT stormt top 5 binnen

Recruitmentprofessionals in Nederland ervaren in 2023 een aantal grote veranderingen in hun werk ChatGPT is – uit het niets – ineens gebombardeerd tot het vijfde belangrijkste onderwerp voor professionals. Sowieso spelen wervingstools en automatisering een grotere rol en beloven ze steeds meer efficiëntie in het wervingsproces. Terwijl recruitmenttooling in 2021 door 38% als belangrijk onderwerp werd gezien, is dat percentage in 2023 gestegen naar 45%.

Tip! Lees ook: ChatGPT biedt interessante mogelijkheden voor recruiters

Persoonlijke contact met kandidaten

Recruitmentprofessionals zien dus steeds meer heil in allelei technologische toepassingen. Die tools beloven vooral één ding: meer efficiëntie in het werkproces voor recruitmentprofessionals, zodat die zich meer en beter kunnen focussen op wat écht belangrijk is: het persoonlijke contact met kandidaten. Automatisering en robotisering is daarnaast hét onderwerp geworden dat de grootste groei zag ten opzichte van 2 jaar geleden. Terwijl het in 2021 voor 21% van de wervingsprofessionals op de agenda stond, is dat nu maar liefst 41%. Bijna een verdubbeling dus.

Verschil tussen corporate- en bureaurecruiter wéér groter

Het verschil tussen corporates en bureaus in de wervingsbranche wordt ook steeds groter. Waar corporate professionals zich steeds meer richten op langetermijnstrategieën (zoals diversiteit en inclusie), focussen bureaus meer en meer op het optimaliseren van het wervingsproces. Bureaus zijn bezig employer branding-specialisten te worden, terwijl corporates zich meer richten op directe arbeidsmarktcommunicatie.

The proof is in the numbers, ook als het om eenieders nieuwe favoriete speelgoed gaat: waar 68% van de bureauprofessionals ChatGPT als meest invloedrijke onderwerp ziet, ligt dat percentage op slechts 36% voor corporate-professionals.

Talent verleiden en vasthouden blijkt een van de grootste uitdagingen voor recruitmentprofessionals in 2023. Verder is het verleiden van kandidaten om te solliciteren de grootste uitdaging, gevolgd door employer branding en het vasthouden van talent. De juiste kandidaten vinden en hen via de juiste kanalen bereiken zijn ook fikse uitdagingen.

LinkedIn nummer 1 wervingsbron

Van de ondervraagde recruitmentprofessionals geeft 80% aan dat LinkedIn de nummer 1 bron is om wervingsdoelstellingen te realiseren. Dat is slechts 1% lager dan in 2021. LinkedIn is volgens Nederlandse recruitmentprofessionals tevens 1 van de meest effectieve wervingsmiddelen. Gemiddeld scoren alleen eigen recruitmentsites en employer branding-campagnes beter in de mate van (geschatte) effectiviteit.

Referral reruitment versus jobaggregators

Bovendien wordt referral recruitment steeds populairder als effectieve manier om nieuwe medewerkers te werven en te behouden. Jobaggregators en de UWV-site worden daarentegen gezien als de minst effectieve wervingsmiddelen. Gamification en videorecruitment zijn daarnaast minder populair als bron, maar beide middelen blijken toch als behoorlijk effectief te worden gezien voor het aannemen van goede kandidaten. Platforms voor tijdelijk werk worden zowel zeer laag als zeer hoog ingeschat als effectief middel; een tussenweg is hier bijna niet.

Tip! Lees ook: 26 tips voor het succesvol invoeren van een referral recruitmentprogramma

Employer branding meest effectief

Wat verder opvalt is dat het algemene gebruik van employer branding-campagnes met maar liefst 16 procentpunt is gestegen, van 38% naar 54%. Het is daarmee de grootste stijger in het aantal gebruikers. En dat heeft een reden: employer branding-campagnes blijken namelijk de grote winnaar als het meest effectief ingeschatte wervingsmiddel in 2023. Terwijl employer branding in 2019 nog door 56% van de wervingsprofessionals als effectief middel beschouwd werd, is dat in 2023 gegroeid tot 70%.

Meest effectieve wervingsbronnen

Andere grote groeiers in gebruik dit jaar: interne mobiliteit (oftewel: werving onder eigen medewerkers, van 37% naar 45%) sourcing (van 31% naar 38%) talentpools (van 23% naar 31%). Sociale media zakken echter opvallend sterk in (vermeend) belang (van 68% naar 60%), net als aggregators (van 17% naar slechts 6%).

Interne mobiliteit levert outperformers

Het identificeren van topkandidaten, ook wel bekend als outperformers, is een belangrijk doel voor werkgevers. Interne mobiliteit levert volgens de ondervraagden veruit de meeste toppresteerders op. Dit betekent dat wanneer de werving plaatsvindt vanuit het interne netwerk, er een grotere kans is outperformers te vinden. Referrals en stagiairs scoren ook hoog in de lijst van kanalen die gemiddeld voor meer toppresteerders zorgen, detacherings- en werving- en selectiebureaus volgen opvallend genoeg op slechts kleine afstand daarvan.

Retentie

Terwijl het in 2021 voor professionals eigenlijk geen onderwerp was, geldt interne mobiliteit nu voor 28% als een belangrijk principe om mee bezig te zijn. Met 26% is retentie ook nieuw op de lijst. ‘Logischerwijs zijn dit vooral de corporate recruitmentprofessionals waarvoor dit geldt: wanneer talent schaars is, kun je je beter focussen op het talent dat je al in huis hebt. Iedereen die je behoudt, is één vacature minder om te vullen.’

>