ChatGPT biedt interessante mogelijkheden voor recruiters
Marco Hendrikse12 december 20222 min
Categorie: Recruitment
Laatst gewijzigd op: 29 juni 2023
Afgelopen week kon iedereen kennismaken met ChatGPT. En dat gebeurde ook massaal. Binnen no time hadden een miljoen bezoekers kennisgemaakt met de mogelijkheden van ChatGPT. Bezoekers reageren zeer enthousiast over de mogelijkheden van deze kunstmatig intelligente tool. En terecht.
Wat is ChatGPT?
We laten het de tool zelf even uitleggen en stellen de vraag: ‘leg uit wat ChatGPT is’
ChatGPT is een nieuwe generatie chatbot-technologie die gebruikmaakt van de kracht van GPT-3, een kunstmatige intelligentie-algoritme dat gebaseerd is op natuurlijke taalverwerking. Met behulp van ChatGPT kan een chatbot antwoorden geven op vragen en opmerkingen van gebruikers in een menselijk-achtige manier, waardoor het lijkt alsof er een echte persoon aan de andere kant van de chat zit.
ChatGPT kan ook worden gebruikt voor verschillende toepassingen, zoals het verbeteren van klantenservice, het verzamelen van gegevens en het genereren van content.
Wat kun je met ChatGPT?
Het is dus een geavanceerde chatbot die (desgewenst) content kan produceren. Daar kun je als recruiter meteen je voordeel mee doen. Natuurlijk is de tool (nog) niet perfect, maar je kunt een aanzet tot teksten laten doen, bijvoorbeeld voor employer branding, een e-mail met een aanbieding laten opstellen of een vacaturetekst laten schrijven.
Zo stelde ik ChatGPT de vraag: ‘Write a vacancy in Dutch for a recruiter’
Dat leverde binnen 10 seconden dit resultaat op:
Natuurlijk een zeer generieke tekst, maar zeker een goede aanzet. Aanvullen met gegevens over de organisatie en de werkplek. Hier en daar wat specifieker maken. Een salarisrange aangeven. Contactgegevens erbij en je hebt een vacaturetekst. Dat bespaart aanzienlijk tijd.
Door op ‘try-again’ te klikken onderaan de geproduceerde tekst krijg je weer een nieuwe variant. Die varianten kun je natuurlijk combineren en aanvullen.
Nog veel meer recruitmenttoepassingen
Ook de bekende Amerikaanse recruiter Glen Cathey ging aan de slag met de AI-toepassing. Zo liet hij ChatGPT een mail schrijven om een software engineer (die typisch niet reageert op recuiters) over te halen om te reageren. Verder liet hij de tool een vacaturetekst, met vooral veel opsommingen herschrijven (‘make it more interesting and exciting’). Het eindresultaat is inderdaad beter volgens Cathey. Nog een toepassing, het genereren van vragen voor het selectiegesprek. Hieronder een voorbeeld van vragen die aan een recruiter gesteld kunnen worden tijdens een sollicitatiegesprek:
Vragen die je wellicht al stelt, maar als aanvulling of ter inspiratie nuttig. Bovendien kun je herhaaldelijk op ‘try again’ klikken en krijg je steeds andere resultaten. Of je vraagt deze AI-tool om ‘more challeging questions’ op te stellen.
ChatGPT verkennen
De mogelijkheden met deze kunstmatig intelligente tool lijken dus eindeloos. Voor recruiters biedt ChatGPT interessante mogelijkheden. De tool is gratis te gebruiken. Wel moet je inloggen. Dat kan bijvoorbeeld met je Google-profiel. Verken ChatGPT hier.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Vul kortingscode “december5” in op de laatste stap van het inschrijfformulier voor 5% korting.
Om te vieren dat wij dit jaar weer meer dan tienduizend uitzendprofessionals en recruiters hebben geholpen in iedere fase van hun loopbaan, ontvang je van 1 t/m 31 december5% korting op alle trainingen en opleidingen.