Voor uitzendorganisaties is het toch een soort benchmarkmomentje: het jaarverslag 2022 van de SNCU. De SNCU houdt immers toezicht op naleving van de uitzend-CAO. In het jaarverslag staat een overzicht van het aantal klachten en meldingen over uitzendorganisaties dat bij de SNCU is binnengekomen. Zit jouw onderneming niet bij de organisaties waarover geklaagd is, dan heb je je zaakjes dus (over het algemeen) goed op orde. Maar niet altijd gaat alles goed. Hieronder lees je wat er mis kan gaan en hoe dat opgepakt wordt door de SNCU.
Signalen
Via verschillende kanalen kunnen partijen melding doen van misstanden of vragen stellen over het juist toepassen van de uitzend-cao. In 2022 zijn in totaal 7.052 signalen ontvangen door de helpdesk van de SNCU. Veruit de meeste signalen (5.758) kwamen van uitzendkrachten.
Van de signalen die geclassificeerd kunnen worden betreft ongeveer de helft een klacht over de beloning of functie-indeling. Verder is arbeidsongeschiktheid (756 signalen) een onderwerp dat regelmatig ter sprake komt. De beëindiging van de overeenkomst leidt ook tot vragen, evenals het juist toepassen van de fasen/ketensysteem. Tenslotte heeft 1 op de 10 signalen betrekking op huisvesting. Signalen zijn dus ook vaak afkomstig van arbeidsmigranten.
De medewerkers van de SNCU-helpdesk spreken daarom naast Nederlands ook Pools, Roemeens, Engels en Spaans. Voorlichtingsbrochures worden opgesteld in verschillende talen, waaronder ook Bulgaars en Oekraïens.
Uitzend-cao en StiPP-onderzoeken
De SNCU voert CAO-nalevingsonderzoeken uit. In totaal zijn in 2022 662 onderzoeken gestart. In bijna de helft van de gevallen betreft het een zogenaamd DUO-onderzoek. Dit is onderzoek naar de naleving van de uitzend-cao in combinatie met een onderzoek naar de naleving van de pensioenregeling voor uitzendkrachten die in opdracht van StiPP worden uitgevoerd.
Daarnaast zijn 95 vooronderzoeken en 276 StiPP-onderzoeken gedaan. Ten opzichte van 2021 is het aantal CAO-, StiPP- en vooronderzoeken toegenomen.
De meldingen voor onderzoek komen binnen via uitzendkrachten, (andere) uitzendbureaus en de SNA. Na binnenkomst van een melding beoordelen SNCU-inspecteurs een aantal bij de uitzendonderneming opgevraagde stukken. Als een gegrond vermoeden van niet-naleving van de CAO voor Uitzendkrachten wordt vastgesteld, wordt een dossier overgedragen aan een controle-instelling die het onderzoek ter plaatse uitvoert.
Er wordt daarbij in de meeste onderzoeken een indicatieve schadelast vastgesteld en de uitzendonderneming krijgt de mogelijkheid om op deze vaststelling te reageren en herstel van CAO-afwijkingen door te voeren.
Een derde van de vooronderzoeken heeft tot een oplossing geleid voor de melder. Veelal krijgen in dat geval uitzendkrachten nabetaald waar zij recht op hebben.
Over de SNCU
De SNCU is opgericht door werkgeversorganisaties en werknemersorganisaties in de uitzendbranche. De SNCU wordt gefinancierd uit het Sociaal Fonds voor de Uitzendbranche (SFU).
De SNCU:
Geeft voorlichting en uitleg over de arbeidsvoorwaarden zoals opgenomen in de CAO voor Uitzendkrachten;
Houdt toezicht op de naleving van de voor de uitzendbranche geldende CAO voor Uitzendkrachten door het uitvoeren van controles bij uitzendbureaus;
Is het meldpunt voor wie vermoedt dat CAO-regels in de uitzendbranche niet goed worden nageleefd.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Om te vieren dat wij dit jaar weer meer dan tienduizend uitzendprofessionals en recruiters hebben geholpen in iedere fase van hun loopbaan, ontvang je van 1 t/m 31 december5% korting op alle trainingen en opleidingen. Vul kortingscode “december5” in op de laatste stap van het inschrijfformulier.