Interview met Marta Nokkert-Dabrowska: van intercedent naar trainer vóór intercedenten

Mandy Bakker 23 mei 2023 7 min
Categorieën: Interview, Opleiding & Ontwikkeling

Marta Nokkert-Dabrowska (44) is een echte multi-passionate, maar ook een optimist, gedreven en zoals ze zichzelf noemt een bezig bijtje. Daarnaast is ze moeder van twee prachtige dochters (10 en 8 jaar). Ze woont met haar partner in Wenum-Wiesel.

Met haar drie katten, kippen, en wandelende takken hoeft ze zich niet te vervelen. In haar vrije tijd is Marta graag in de tuin bezig of leest ze spannende Scandinavische thrillers.

Ook zat de liefde voor lesgeven er al vroeg in. Als trainer werkt Marta nu al jaren voor artra. Daarvoor kwam ze als intercedent uit de uitzendbranche en nu is ze trainer voor de intercedenten. In deze rubriek krijg je een kijkje achter de schermen van onze trainer. Daarnaast krijg je tips om het leerrendement te verhogen.

Marta Nokkert-Dabrowska: trainer, adviseur en productontwikkelaar

Mooie mijlpalen

Maar eerst, op welke (persoonlijke) prestatie ben jij het meest trots? En waarom? ‘‘Ik ben enorm trots op waar ik vandaag sta, dus niet één succes in het bijzonder.’’ Als mooie mijlpaal noemt onze trainer toch wel de beheersing van de Nederlandse taal in een zeer korte tijd, nadat ze uit Polen kwam. ‘‘Binnen 1,5 jaar heb ik mijn NT2 diploma behaald, toen ik net in Nederland was. Want in Polen was ik hoogopgeleid en dat streven had ik ook in Nederland. Ik vond het belangrijk om in Nederland op hetzelfde niveau te kunnen werken. Daarom ben ik gaan studeren op Saxion in Enschede. Dat was een voorbereidend jaar voor anderstalige studenten.’’ Leuk om te weten: ‘‘Ook leerde ik tijdens deze studie om in het Nederlands te presenteren voor een enorme groep. Daar moesten we voor 300 personen in de aula van Saxion presenteren.’’ Superspannend, maar zo leer je het wel snel om in een andere taal te spreken voor een grote groep.

Trotse trainer

‘‘Ook ben ik onwijs trots op deze baan bij artra’’, vertelt Marta enthousiast. Haar dank gaat uit naar Ellen van Hierden, die altijd in haar heeft geloofd. ‘‘In de eerste week nam ik al een sprong in het diepe en mocht ik gelijk lesgeven’’, vertelt Marta vrolijk. Dat heeft enorm geholpen.

En soms maakt Marta weleens de grap. ‘‘Een Poolse vertelt mensen hoe de Nederlandse wetgeving in elkaar zit.’’ 😉 Graag brengt onze trainer de moeilijke materie op een luchtige manier over.

Van lesgeven krijgt Marta veel energie. Als je dat uitstraalt, dan krijg je dat ook vaak terug van de deelnemers. En daarnaast is Marta ook dansdocent geweest en gaf ze dansworkouts op de sportschool. Denk aan de stijlen van Body Jam en Sh’bam, daarbij voel je ook echt de energie van anderen. En dat geeft een energieboost. Als multi-passionate zingt Marta ook en dat kan ze goed. ‘‘Al liggen mijn talenten hier niet bepaald’’, zegt Marta bescheiden.

Loopbaanontwikkeling

Wat is jouw rol binnen artra? Marta heeft nu een veelzijdige functie als trainer, adviseur en productontwikkelaar bij artra. Ook is ze onderdeel van het Learning en Development team. Daarbij is ze verantwoordelijk voor de content van de toetsontwikkeling. Denk aan de Basisopleiding Uitzendprofessional in meerdere talen, zowel in het Nederlands als in het Pools. ‘‘Ik onderhoud de vragen in de databank en ik bouw toetsen voor diverse opleidingen. Ook regel ik maatwerktrainingen voor klanten.’’

Vraagbaak voor kennistrainingen

Daarnaast is onze trainer veelal het aanspreekpunt van de kennistrainingen en komen de vragen van deelnemers ook bij Marta terecht. De vragen gaan inhoudelijk over de Basisopleiding Uitzendprofessional en over de wet- en regelgeving. De wetgeving verandert regelmatig en daarvoor kijkt onze trainer wat er verandert. En of alle inhoud nog up-to-date is voor de cursisten.

Hoe lang werk je bij artra?

Eind 2013 begon Marta als freelancer voor artra naast een baan bij een uitzendbureau als vestigingsmanager. En in mei 2015 heeft ze een contract aangeboden gekregen. Sindsdien werkt ze in dienst als trainer en adviseur bij artra.

Wat vind je het leukst aan je huidige functie?

‘‘Vooral de afwisseling. Want de ene dag sta ik enthousiast te vertellen voor een groep. En de andere dag werk ik vanuit huis en ga ik aan de slag met vragen, wet- en regelgeving uitzoeken. Of redigeer ik teksten voor ons lesmateriaal. Wat ik ook leuk vind is dat ik zowel in de praktijk als met lesgeven vragen krijg van cursisten en dit kan ik ook toepassen in de lesstof. Zo behoud je ook de innerlijke balans.’’

Passie voor trainen

Hoe is de passie voor trainen ontstaan? ‘‘Sinds ik me kan herinneren wilde ik lerares worden. Mijn school-leertraject is toch wat anders verlopen dan ik in eerste instantie dacht. Eerst heb ik Economie en bedrijfskunde afgerond op het mbo. Maar de droom les te geven bleef kriebelen en toen heb ik besloten om pedagogiek te gaan studeren. In 2003 ben ik afgestudeerd als Pedagoog aan de Universiteit van Ermland en Masurie in Olsztyn, Polen. Wel opgeleid om een managementfunctie in het onderwijs te bekleden en daarmee kon ik ook aan de bak als leraar voor de middelbare school.’’

Van intercedent in de uitzendbranche naar trainer

‘‘Uiteindelijk ben ik naar Nederland vertrokken en vrij snel ging ik aan de slag als intercedent bij een uitzendbureau. Weer wat anders. Op een dag zat ik samen met mijn – inmiddels huidige collega – Willy de Kreij en dacht ik bij mezelf: ‘wow, dat zou ik willen doen!’ En de rest is historie… 😊 Later werd ik dus benaderd als trainer voor artra. En die kans pakte ik graag aan.’’

3 tips om leuker te leren

Met veel plezier deelt onze trainer drie tips voor een hoger leerrendement. En geeft Marta voorbeelden die ze zelf ook toepast in de praktijk.

1. Praktijkvoorbeelden uit de uitzendbranche

Hoe maak jij leren leuker? ‘‘Ten eerste door mijn enthousiasme voor het vak over te brengen aan de cursisten. Ik vind het ook oprecht interessant en leuk. Wat ik bespreek kun je ook goed in de praktijk toepassen. Want als je weet hoe het zit qua wet- en regelgeving in de uitzendbranche, dan kan geen werkgever jou benadelen. En ook moet je weten hoe het zit voor jouw klanten, uitzendkrachten et cetera.’’

Kun je daar een voorbeeld van noemen? ‘‘Vaak neem ik voorbeelden uit mijn eigen leven en vanuit de tijd dat ik zelf als een intercedent in de uitzendbranche werkte. En dat zijn er heel wat na mijn carrière van 10 jaar in de uitzendbranche. Maar ook voorbeelden van hoe het wel en niet moet.’’

Voorbeeld

Hoe komt het dat je een kopie van je ID moet maken? En wat zit daarachter? Antwoord: ‘‘Dit komt door de verplichting vanuit de Wet op de Identificatieplicht (WID). Zo probeer ik met verschillende wet- en regelgeving de verbinding te zoeken. Dat landt veel beter, dan wanneer je gelijk met de stof begint.’’

2. Ezelsbruggetjes

Met ezelsbruggetje probeer ik de connecties te zoeken met de wetgeving. Ook maak ik voorbeelden graag visueel.

3. Leren door humor

‘‘Mijn kracht zit ‘m ook in humor. Ik vind dat men moet lachen, ook omdat de stof best taai kan zijn. Mijn rol is om dat luchtig te houden. Dat neemt ook veel stress van het leren weg. En een grapje kun je ook aan de stof verbinden en zo onthoud je het ook beter.’’

Moeilijke materie, maar dan makkelijker

‘‘Zoals bij het sociale zekerheidsstelsel, dan gebruik ik onderstaande uitleg. ‘Binnen een groep heb je de volksverzekering: AKW, AOW en ANW. Om deze volgorde te onthouden noem ik dan de volgorde van: jong, oud en dood.’ Dat is kort en bondig, maar helpt wel om de specifieke wetgeving aan de juiste groep te verbinden.’’

Wat wil jij deelnemers meegeven?

‘‘Allereerst dat het vak wordt onderschat, daarmee bedoel ik de omvang van de opleiding. Het is veel stof die deelnemers moeten beheersen en ook toepassen in de praktijk. Blijf daarom regelmatig leren. Wacht niet tot de laatste week van het SEU-examen. Met de lesmethode van Flip the classroom zorg je ervoor dat je van tevoren de lesstof doorneemt. Door te oefenen leer je het beste. Ook staan handige toetsen in de e-learning klaar ter voorbereiding.’’ Daarmee toets je ook jouw kennis en waar je nog iets meer aandacht aan moet geven. Voor het examen zelf wil Marta het volgende meegeven: ‘‘keep your head cool.’’ Want het antwoord is heel vaak vanzelfsprekend, mits je de stof goed kent.

Tip 1: uitzoomen

Elk jaar gaat onze trainer ook zelf naar het SEU-examen. Als tip geeft ze mee om dan eerst uit te zoomen bij de vraag. Wat willen ze nu echt weten? En welke wetgeving hoort daarbij? Bijvoorbeeld: opvolgend werkgeverschap. En dan heb ik in mijn hoofd de regels van opvolgend werkgeverschap op een rij. Dus kijk eerst: wat vragen ze nou echt? Zo kun je al een hoop wegstrepen en maak je de vraag helder.

Tip 2: check de uitzend-cao

Vergeet niet de cao voor uitzendkrachten te raadplegen. Vaak staat het antwoord daar één op één in.

Slimme zet

Je wordt slimmer door te leren. Dus hoe fantastisch is het om de vragen van jouw klanten en flexwerkers goed te beantwoorden. Na de opleiding weet je waar je over praat. Zo kom je over als een vakbekwame intercedent.

Onze trainer sluit af met een passende quote: ‘‘Let’s shine in your job!’’ ✨

>