Interessante inzichten voor het werven van Generatie Z

Mandy Bakker 5 januari 2024 4 min
Categorieën: Recruitment, Uitzendbranche

Spreek jij al de taal van de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt? Veelal lees of hoor je negatieve verhalen over de starters op de arbeidsmarkt. En dat is ontzettend zonde. Generatie Z weet goed wat ze wel en niet zoekt in een baan. In de zoektocht naar een passende baan stellen gen z’ers dan ook eisen. En dat kan soms leiden tot (on)bewuste vooroordelen.

Zo vinden de meesten een goede werk-privébalans belangrijk. Maar het aanstormend talent verwacht net wat meer van organisaties. Ook hechten ze veel waarde aan diversiteit, duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid. Een andere tijd vraagt ook om een andere aanpak. 

In dit artikel gaan we dieper in op de wereld van Generatie Z. Met een focus op het aantrekken en behouden van dit nieuwe talent.  

Generatie Z aan zet

Generatie Z is geboren in de periode van ongeveer 1997 tot 2012. De precieze jaartallen van deze generatie variëren wat als je er online naar zoekt. Generatie Z, ook wel bekend als de digital natives of zoomers, hebben andere idealen. Ze zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk. Multitasken kunnen ze goed en ze streven naar succes. Wist je dat naar verwachting in 2025 de wereldwijde beroepsbevolking voor 30% uit gen Z’ers bestaat! Tijd om deze nieuwe generatie eens écht serieus te nemen en te kijken naar wat hen trekt en inspireert.

Eerder schreven we al een uitgebreid artikel over wat hen typeert. Uiteraard kun je niet een hele groep met elkaar vergelijken, maar toch zijn er binnen iedere groep kenmerkende overeenkomsten. Datzelfde geldt voor eerdere generaties, zoals de Millennials, Boomers of Generatie X. In het kort sommen we het voor je op.

  1. Welzijn en werkgeluk staan centraal
  2. Zingeving van het werk
  3. Diversiteit is de norm
  4. Leven lang leren: open voor ontwikkeling
  5. Flexibiliteit in hybride werken
  6. Thuis in technologie
  7. Bruisend van de creatieve ideeën

6 tips voor het aantrekken van aanstormend talent

1. Bied ontwikkelmogelijkheden

Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 40 procent van de Generatie Z-kandidaten bereid is om van baan te wisselen bij een aanbod met meer ontwikkelmogelijkheden. Zelfs als dit nieuwe aanbod neerkomt op een loonsverlaging van 2 tot 5 procent. Ook blijkt uit cijfers dat Generatie Z met 47 procent meer prioriteit geeft aan kansen dan Generatie X om binnen het bedrijf door te groeien.

Bron: Global LinkedIn-onderzoek 2023

2. Wees open en transparant

Wat maakt jou als organisatie uniek? En waarom moet een kandidaat voor jou kiezen? Draagt de organisatie een steentje bij aan het milieu? Zetten medewerkers zich op een positieve manier in voor een gezamenlijk doel. Zo geef je een potentiële kandidaat een kijkje achter de schermen. Dat werkt goed als je voor een persoonlijke benadering gaat en bijvoorbeeld ook echt de medewerkers zelf aan het woord laat. Wees daar wel open en eerlijk over in de communicatie-uitingen. Bijna driekwart (74 procent) van Generatie Z vindt het belangrijk om voor een organisatie te werken die aansluit bij hun persoonlijke overtuigingen.

3. Zorg voor een goede werk-privébalans

Generatie Z hecht net als andere generaties veel waarde aan een goede werk-privébalans. Wanneer je dit van tevoren weet, dan is het slim om daarop in te spelen met flexibiliteit in hybride werken. Als je daar als organisatie in achterblijft dan is dit op den duur een reden voor Generatie Z om te vertrekken. Zo denkt 72 procent van Generatie Z daarover vergeleken met 69 procent van de Millennials. Voor Generatie X geldt dit voor 53 procent en 59 procent voor de Boomers. Bovendien is 32 procent van de Generatie Z-werknemers bereid een loonsverlaging van 2 tot 5 procent te aanvaarden voor een hybride werkschema, en 38 procent zou een loonsverlaging aanvaarden voor een beter evenwicht tussen hun werk- en privéleven.

4. Focus op vaardigheden

Een groot deel van Generatie Z bevindt zich al op de arbeidsmarkt. Maar je kunt hun werkervaring niet vergelijken met voorgaande generaties, die al wat langer meedraaien. Maar ze maken dit meer dan goed met een sterk verlangen om nieuwe vaardigheden te leren. Ruim driekwart gelooft dat leren de sleutel is tot een succesvolle carrière. Ook besteden zij 12 procent meer tijd op ontwikkelplatforms, waaronder LinkedIn Learning bijvoorbeeld.

Ook voorspelt 75 procent van de recruitmentprofessionals uit het onderzoek dat vaardigheidsgericht werven in de komende tijd een prioriteit blijft.

Lees ook: Vaardigheidsgericht werven: uitleg en vier belangrijke voordelen

5. Goede arbeidsvoorwaarden

Zoals je eerder las is het salaris meestal niet de belangrijkste factor voor de keuze in een passende baan. Ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden, een fijne en diverse werkcultuur en zingeving van het werk behoren tot belangrijke eisen voor Generatie Z.

Op de vraag welke arbeidsvoorwaarden ze het liefst zien, noemt 44 procent een betere pensioenuitkering en 39 procent is voor flexibele werkregelingen. Opvallend is dat deze bevindingen gelijk zijn voor alle generaties. Hoewel Generatie Z de (mentale) gezondheid ook als belangrijke prioriteit in de top drie noemt.

6. Zorg voor een sterk DEI-beleid

Voer je als organisatie ook een sterk DEI-beleid? Dan heb je ook zeker een streepje voor. Want in een veilige en inclusieve werkomgeving voelen zij zich prettig. Zo geeft 74 procent van de Generatie Z-werknemers aan dat het belangrijk voor hen is om te werken bij een bedrijf dat daar prioriteit aan geeft. Wil jij weten hoe je een succesvol DEI-beleid voert? Ontdek de checklist met 9 stappen voor een succesvol DEI-beleid.

Veel succes met de recruitmentinspanningen! 😊

>