Hoe Romeo Samuel het geheim van de kleurentaal ontdekt met Insights Discovery
Mandy Bakker26 augustus 20225 min
Categorieën: Opleiding & Ontwikkeling, Interview
Laatst gewijzigd op: 19 oktober 2022
Romeo Samuel (41) is een echte ‘multipassionate’ met meerdere interesses en werkt als accountmanager binnendienst bij artra. Samen met zijn twee Bengaal-katten woont hij in Arnhem. Als creatieveling maakt en schrijft hij in zijn vrije tijd muziek. Daarnaast is fotografie en koken een passie en is hij ook nog eens handig in het maken van websites.
Inspelen op ontwikkeling
Energie haalt Romeo onder meer uit zelfontwikkeling. In zijn werk als accountmanager binnendienst helpt Romeo bedrijven tot tien medewerkers. Hij denkt met hen mee hoe ze de ontwikkeling van hun medewerkers vorm kunnen geven. ‘’Tijdens mijn assessment heb ik al eens de Bridge-persoonlijkheidstest ingevuld. Ook ben ik bekend met een kortere variant, namelijk het DISC-model. Toevallig vroeg een klant tijdens een gesprek een Insights Discovery teamtraining voor vier collega’s aan. ‘’Toen heb ik besloten om mij hier verder in te verdiepen’’, vertelt Romeo.
Romeo Samuel
Uitgebreid inzicht in jezelf en anderen
Allereerst valt het op dat Insights Discovery veel uitgebreider is, dan menig ander ontwikkelinstrument of persoonlijkheidstest. Je krijgt niet alleen inzicht in de gedragingen en psychologische voorkeuren van jezelf, maar ook in dat van anderen. Zo leer je (communicatie)voorkeuren en gedragingen te herkennen.
Vier kleuren in de basis
In de basis bestaat het ontwikkelinstrument uit vier kleuren: rood, geel, groen en blauw. Je leert o.a. hoe je anticipeert op de verschillende kleurtypen. Daarnaast krijg je een goed beeld van wie je als persoon bent in een bewuste en onbewuste staat. Als je de vragen naar alle eerlijkheid beantwoordt, dan liggen de uitkomsten dicht bij elkaar van wie jij werkelijk bent en waarin jij je kleuren kunt ontwikkelen.
Bron: Insights Discovery kleurenwiel
Hoe werkt het?
Vooraf ontvang je een vragenlijst die je eerlijk invult, zonder dat je al te lang stilstaat bij een perfect antwoord. Op basis daarvan ontvang je een gedetailleerd rapport boordevol informatie. Denk daarbij aan de volgende inzichten:
Inzicht in voorkeuren en gedrag voor jou als persoon
Na afloop nam trainer Ellen Vastenholt de uitkomsten door en gaf interessante inzichten in o.a. communicatievoorkeuren. Zo merk je aan bepaalde woordvoorkeuren welk kleurtype bij iemand past.
Herken de kleurentaal
Als je weet welk type persoon tegenover je zit, dan maakt dit communiceren een stuk makkelijker. De kleurentaal bestaat uit de volgende vier hoofdkleuren:
1. Blauwe persona (introvert)
Een voornamelijk blauw kleurtype wil situaties graag begrijpen en analyseren met feiten. Daarom denkt dit kleurtype ook vaak in de ‘waarom’-vraag. Daarnaast is dit kleurtype vaak een perfectionist en werkt graag met deadlines. Iemand met een voornamelijk blauw kleurenprofiel zegt vaak ‘ik denk…’ en onderbouwt dat met feiten en argumenten.
2. Rode persona (extravert)
Zo wil een rood kleurtype graag de controle houden en heeft o.a. als kenmerken: direct, passievol, snelle beslisser, ongeduldig en resultaatgericht. Vaak begint een rood kleurtype een zin met ‘Ik vind …’.
3. Groene persona (introvert)
Groene kleurtypen zijn over het algemeen rustig, sociaal, luisteren goed, bescheiden, respectvol en helpen anderen graag. Een groen kleurtype geeft o.a. de voorkeur aan het woord ‘fijn’.
4. Gele persona (extravert)
Kleurtypen met geel zijn vaak optimistisch, vrolijk, aanwezig en kennen daarnaast de kenmerken: chaotisch, druk en humoristisch. Een veelvoorkomend woordgebruik is ‘leuk’. Ze hebben vooral behoefte aan erkenning.
Voorbeeld tegengestelde types
De kleurtypen geel en rood zijn bijvoorbeeld twee tegenpolen van elkaar, ondanks dat beide types extravert zijn.
Ook blauw en rood zijn tegengestelde types en verschillen daarmee in voorkeur van communicatie. Je krijgt veel tips om een tegengesteld type te benaderen.
Kleurenprofiel
Iedereen heeft meerdere kleuren in zich, maar het aanwezige percentage verschilt hiervan per persoon. Romeo benadrukt dat hij voor een groot deel een blauw persoon is. Daarna volgen de kleuren: rood, groen en geel. Volgens het Insights Discovery kleurenwiel noemen we dat een ‘Hervormende Observator’.
Bron: Insights Discovery
‘’Ik zie het eigenlijk als een soort van kameleon, waarbij je verschillende kleuren hebt. En dat je je daarmee kunt onderscheiden.‘’
Soort dagboek
Herken je jezelf in de uitkomst? Ja, toen ik dit profiel las was ik echt verbaasd! Ik kan mij goed vinden in de uitkomst. De antwoorden en oplossingen zijn verrassend.
‘’Het lijkt net alsof je een soort dagboek leest van wie je bent en hoe je omgaat met uitdagingen.‘’ Vaak kennen mensen het DISC-model wel en dit ontwikkelinstrument is een veel uitgebreidere variant. Echt een aanrader om als individu meer inzicht te krijgen in jouw voorkeuren en gedragingen. Maar zeker ook om zo als team meer van elkaar te leren.
In de praktijk
Welke bijzondere inzichten heb je uit de test gekregen? Op zowel persoonlijk als zakelijk vlak? Je krijgt veel inzicht in jezelf, maar ook in wat voor type klanten er zijn en in de omgang met collega’s.
‘’Nu herken ik sneller andere kleurtypen. Voorheen kon ik mezelf weleens ergeren aan bepaalde situaties met andere tegengestelde kleurtypen. Nu leer je om iets meer afstand te nemen van je eigen gevoel en emotie. En besef je dat iedereen anders reageert op bepaalde situaties. Het is meer een reactie vanuit een kleur.’’
‘’Voor mezelf weet ik wat mijn sterke kanten zijn en waar mijn ontwikkelpunten liggen. Ook is het interessant om te zien wat jouw waarde is binnen een teamverband.’’
Tip! Blijf vooral bezig met zelfontwikkeling en durf kwetsbaarheid te tonen. Zo is dit ontwikkelinstrument ook goed toepasbaar voor zakelijke ontwikkeling.
Haal meer uit jouw (loopbaan)ontwikkeling
Wil jij ook weten wat jou en anderen drijft? Hoe je communiceert met verschillende klanttypen en collega’s? Of hoe je als manager bijvoorbeeld het best omgaat met de uiteenlopende kleurtypen binnen een team? Krijg inzichten die je op zowel persoonlijk als zakelijk vlak na afloop kunt toepassen.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Vul kortingscode “december5” in op de laatste stap van het inschrijfformulier voor 5% korting.
Om te vieren dat wij dit jaar weer meer dan tienduizend uitzendprofessionals en recruiters hebben geholpen in iedere fase van hun loopbaan, ontvang je van 1 t/m 31 december5% korting op alle trainingen en opleidingen.