De uitslag van de Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar verkiezing is bekend!

24 januari 2019 3 min
Categorie: Recruitment

Er werden meer dan 5500 stemmen uitgebracht en eindelijk is het dan zo ver. De uitslag van de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar 2018 is bekend! Michelle Thijssen van Personato won de publieksprijs en Monique de Jong en Lina Kucinskaite zijn de winnaressen van de Juryprijzen. De verkiezing werd in 2018 voor de tiende keer georganiseerd door Bas Westland. Waarom is het zo belangrijk dat deze verkiezing plaatsvindt en wat maakt deze verkiezing anders dan anderen? artra zoekt bedenker Bas op en legt hem het vuur na aan de schenen.

Hoe ziet de MIR verkiezing er precies uit?
De Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar word je niet zomaar! Je moet genomineerd worden door je vakgenoten, klanten of kandidaten. Na de nominatieronde volgt een verkiezingsronde waarin publiek en vakjury video’s van de genomineerden beoordelen. De genomineerde recruiters geven in de video’s antwoord op verschillende vragen waarmee ze hun kwaliteit en kennis van zaken laten zien. Transparantie staat voorop: het video resultaat wordt zowel aan de jury als aan het publiek getoond. De genomineerden krijgen door middel van de videotraining een kans om iedereen op inhoud én vorm te overtuigen. Na de video ronde wordt er een publiekswinnaar en een jury winnaar gekozen.

Waarom is de MIR verkiezing zo belangrijk?
Er zijn ontzettend veel gesponsorde award shows. Je ontvangt een nominatie en een uitnodiging voor een show maar moet vervolgens wel zelf een tafel kopen bij het award diner. Dergelijke shows hebben vaak een achterliggende reden: bestanden verzamelen, geld verdienen of andere marketingdoeleinden. De winnaar is vaak iemand die een goed marketingteam achter zich heeft staan, niet iemand die écht goed is in het vak. Ik wilde een zo transparant mogelijke verkiezing. En precies dát bestond nog niet. De verkiezing was niet meteen een groot succes. De eerste editie was een online versie. Het aantal stemmen was zó gênant laag dat ik het in percentages liet zien in plaats van aantallen! Na verloop van tijd werd de verkiezing steeds groter. Zo ontstond in 2018 voor het eerst de juryprijs. Transparantie stond ook hier voorop. Deelnemers worden genomineerd via surveymonkey en daar worden de stemmen ook verzameld. De groei van de verkiezing dwong een kwaliteitsslag af. Ik wilde niet dat ieder groot bedrijf een marketingafdeling kon inschakelen om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen. Interimmers en mensen die bij kleine bureaus werken hebben die mogelijkheden immers niet. Zo ontstond het idee van de 5 videovragen.

Is video het succes van de verkiezing?
Dat zou je wellicht denken maar dat is niet per se het geval. Sterker nog: mensen moesten ontzettend wennen aan deze werkvorm. In 2016 behaalden we voor het eerst een record met bijna 3200 stemmen. Toen we het jaar erna begonnen met video vragen stagneerde dit aantal. We vinden het kennelijk heel normaal om kandidaten te onderwerpen aan een video sollicitatie maar als we dan zelf voor de camera moeten staan is het opeens spannend! We leren zelf ook ieder jaar. Je probeert iets, kijkt hoe het gaat en maakt op basis daarvan weer een verbeteringsslag. We hebben de inzendtermijn voor de video’s naar achteren geschoven en organiseerden een video-training voor alle genomineerden. Het is leuk om te zien hoe er een nieuwe generatie aan recruiters is opgestaan. Laten we hen de millennials noemen: ze zijn meer technology-savvy, gewend om met video om te gaan en ze vinden het leuk om hun eigen campagne te voeren.

Volgend jaar weer?
Ja! Natuurlijk evalueren we ook dit jaar hoe het volgend jaar beter kan. Ondanks het grote succes geloof ik erin dat alles altijd beter kan. Zwelg niet in je eigen succes, je kunt enkel succesvol zijn als je geen genoegen neemt met de status quo. De wereld verandert. Wat vandaag werkt kan volgend jaar heel anders zijn. Ik wil zelf geloofwaardig en op de hoogte blijven in mijn vak. Ieder jaar organiseer ik een ronde tafel sessie met alle winnaars van de MIR verkiezing en praten we over het vakgebied: wat gaat er dit jaar gebeuren, waar moet de aandacht liggen, wat kunnen we doen om beter te worden? Ik blijf ook zelf recruiten. Er is niets zo mooi als iemand een nieuwe stap in zijn leven aan te bieden. En… het is veel te leuk om ermee te stoppen!

Bron: Emploit

Ken jij de opleiding WordRecruiter al?

De opleiding WordRecruiter leert jou de communicatieve en commerciële vaardigheden die nodig zijn voor het recruitmentvak en vooral de toepassing daarvan in de praktijk, zodat jij na afloop met plezier en succes aan de slag kunt als (junior) recruiter!


Meer informatie

>