Management & leiderschap


 
 
Vaak wordt van managers verwacht dat ze ook leiderschap tonen. Waar het bij management draait om een vrijwel direct zichtbaar proces, draait het bij leiderschap meer om psychologische processen.

Management en leiderschap zijn uitdagend, maar met een beetje hulp zeker onder de knie te krijgen.

Filter

  • E-learning
  • Klassikaal

Grip op verzuim: van preventie tot verzuimgesprek

Verzuim kost veel geld. Dus wil je voorkomen dat medewerkers verzuimen of de verzuimduur zoveel mogelijk beperken. Tijdens deze training leer je hoe je het verzuimpercentage verlaagd.

€725,00
Eerstvolgende startdatum
30-05-2024
Duur: 2 dagdelen
12 zelfstudie uren
  • E-learning

E-learning Situationeel leiderschap

Het aanpassen van jouw leiderschapsstijl op de situatie en persoonlijkheid van jouw medewerker. Ontdek jouw voorkeursstijl en doe kennis en inzicht op om jouw stijl af te kunnen stemmen op de behoefte van je medewerkers.

€55,00
Eerstvolgende startdatum
03-06-2024
1 zelfstudie uren
  • E-learning

E-learning Preventie en omgaan met verzuim (uitzendbranche)

In deze e-learning maak je kennis met alle relevante wet- en regelgeving rondom ziekteverzuim. Bovendien krijg je praktische handvatten om effectief verzuim te begeleiden en te beheersen.

€115,00
Eerstvolgende startdatum
03-06-2024
4 zelfstudie uren
  • E-learning

E-learning Performance gesprekken

In 6 stappen leer je hoe je een performance gesprek optimaal voorbereidt. Zo kun je een goed gesprek voeren met medewerkers over hun (persoonlijke) ontwikkeling en het verbeteren van competenties.

€30,00
Eerstvolgende startdatum
03-06-2024
20 zelfstudie minuten

De term management kan ook nog gebruikt worden om alle managers, de managementlaag of het MT (management team), aan te duiden. Ook in het kader van beleid en beheer wordt de term gebruikt, bijvoorbeeld watermanagement, risicomanagement of human resource management.  

Leiding geven 

Management wordt echter het vaakst vereenzelvigd met leidinggeven. Voor sommigen het ‘hoogste doel’, want ambities worden waargemaakt. Voor anderen komt het op natuurlijke wijze op hun pad. Wat ook regelmatig gebeurt is dat ‘de beste’ of ‘meest talentvolle’ medewerker promoveert tot manager. Dat kan positief zijn, bijvoorbeeld om die medewerker meer uitdaging te geven. Het kan ook goed fout gaan. Iemand die goed is in zijn of haar werk is hoeft niet noodzakelijkerwijs ook goed leiding te kunnen geven. Daarnaast past het lang niet altijd bij de teamdynamiek.  

Managen is te leren 

Niet iedereen is dus een geboren manager of leidinggevende. Echter, heel veel aspecten van het managementvak zijn zeker te leren! Op een goede manier diverse soorten gesprekken voeren en feedback geven zijn te leren. Plannen en doelstellingen bepalen, omgaan met zieke medewerkers, daar kun je mee aan de slag. Prioriteiten stellen, grenzen bewaken, mensen en middelen aan taken toewijzen of koppelen, dat kun je oefenen. Goed nieuws dus voor (toekomstige) managers.  

Medewerkers werven en ontwikkelen 

Managers zijn verantwoordelijk voor het koppelen van de juiste mensen aan taken en projecten. Zij moeten inzicht hebben in de kennis en kunde van hun medewerkers. Daarnaast moeten zij ervoor zorgen dat medewerkers zich ontwikkelen. Dan kunnen meer en zwaardere taken aan deze medewerkers toegewezen worden. Medewerkers worden er productiever en innovatiever van. En, ontwikkeling van medewerkers zorgt er ook nog eens voor dat zij langer blijven (verloop beperken). Dat betekent dat minder nieuwe medewerkers geworven en ingewerkt hoeven te worden. Dat scheelt veel geld.  

Omdat de manager verantwoordelijk is voor de capaciteitsplanning moet deze er natuurlijk ook voor waken dat er voldoende en gekwalificeerde medewerkers zijn. Het werven en selecteren van nieuwe medewerkers behoort in het algemeen tot het takenpakket van de manager. De werving en eerste selectie kan wel uitbesteed worden aan een (externe) recruiter.   

Leiderschap 

Vaak wordt van managers verwacht dat ze ook leiderschap tonen. Waar het bij management draait om een vrijwel direct zichtbaar proces, draait het bij leiderschap meer om psychologische processen. Het draait bij leiderschap om het enthousiasmeren van medewerkers. Om het zodanig beïnvloeden van medewerkers dat ze de uitgezette koers onderschrijven. Samen naar de spreekwoordelijke stip op de horizon bewegen. Niet plannen, maar inspireren en uitdagen.  

Management en leiderschap zijn uitdagend, maar met een beetje hulp onder de knie te krijgen.  

Eerdere ervaringen

Dit vonden deelnemers van hun leiderschaps- of managementtraining:

“De inzichten die ik heb gekregen in de doelen die ik wil bereiken met mijn team” 
anoniem (Leiderschap en Coaching)

“Het Insights profiel, je leert jezelf op een andere manier kennen en hoe hiermee om te gaan.
De handvaten die we mee hebben gekregen om je medewerkers te motiveren, coachen, evalueren en beoordelen.” 
Tom Spierings (Leiderschap en Coaching)

“De interactie bij de trainingen, de oefeningen met acteur. Rollenspellen tijdens de lessen en de feedback van Hermine.”
Patricia (Vestigingsmanagement)

>