Waarom is ontspanning op de werkvloer zo belangrijk?

21 februari 2019 2 min
Categorie: Management

Stress op de werkvloer is al jaren beroepsziekte nummer één. Een op de zeven medewerkers worstelt met werkstress gerelateerde klachten. Dat betekent dat jaarlijks meer dan een miljoen Nederlanders risico lopen op een burn-out, depressie of andere werkgerelateerde psychische ziekte. Het wordt steeds duidelijker dat ontspanning niet iets is wat je enkel in je vrije tijd moet doen. Ontspannen op de werkvloer is minstens net zo belangrijk.

Even helemaal niks
Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kan je ontspannen in een ruimte waar er veel van je verwacht en gevraagd wordt? Door er ruimte voor te maken. Dat begint met een fysieke ruimte die is ingericht om te kunnen ontspannen. Ruimte om even helemaal niks te moeten. Voor de een is ontspanning de kantoordeur dichtdoen en een korte office yoga interventie. Voor de ander is het een potje tafelvoetballen met collega’s. Of een rondje wandelen tijdens de lunchpauze.

Ontspannen ontspannen
Het is belangrijk dat er ‘ontspannen’ ontspannen kan worden. Het moet natuurlijk geen verplichting zijn. Zodra je verplicht een kwartiertje moet tafelvoetballen tussen de middag om je stresslevel laag te houden, zou het zo maar averechts kunnen werken. Daarom is het van belang om niet alleen een fysieke ruimte te hebben om te ontspannen, maar ook ruimte in je agenda. Want als je alleen maar aan je to do lijst denkt terwijl je probeert om te ontspannen dan voel je je aan het eind van een potje tafelvoetbal, wandeling of yoga sessie enkel gestrest.

Plan je pauzes
Om op een relaxte manier te ontspannen is het nodig dat je pauzes plant. Tijd om te ontspannen moet je maken. De meesten van ons hebben wel de lunchpauze in de agenda staan, maar daarbij houdt het op. Een powerbreak in de ochtend of middag om weer even op adem te komen is vaak ver te zoeken. Zonde, want het kan jouw productiviteit juist een flinke boost geven! Een powerbreak hoeft geen uren te duren. Vijf of tien minuten even tot jezelf komen kan het verschil maken tussen een frisse blik en het gevoel dat je aan een kop cup a soup toe bent (ook als het nog geen vier uur is!). Dus: plan je pauzes, ook als het maar vijf minuten zijn, zoek een prettige plek om even te ontspannen en inspireer je collega’s om hetzelfde te doen!

Bron: Ondernemen met personeel

>