Vijf simpele tips om onboarding nog effectiever te maken

Marco Hendrikse 31 mei 2021 2 min
Categorie: Onboarding

Keep it simple stupid (KISS). Dit acroniem wordt vaak gebruikt om aan te geven dat je het niet ingewikkelder moet maken dan het is. En dat geldt ook voor onboarding. Nieuwe medewerkers kunnen veel sneller productief zijn als je deze vijf simpele tips toepast.

Teleurstellend simpele tips?

Adam Grant is organisatiepsycholoog aan The Wharton School van de University of Pennsylvania. Vanuit die functie is hij zeer geïnteresseerd in people analytics. Hij volgt dan ook alle experimenten en onderzoeken die Google doet onder haar medewerkers met veel belangstelling. Als organisatiepsycholoog is hij altijd op zoek naar het onverwachte, het contra-intuïtieve. Dus toen Google met vijf hele simpele aanbevelingen kwam om de onboarding te verbeteren, was hij in eerste instantie teleurgesteld. Het was geen aha-moment, maar een duh-reactie.

Nu geeft Grant toe dat hij fout zat. Bevindingen hoeven niet altijd wereldschokkend of verrassend te zijn om bruikbaar te zijn.

Lees ook: Wat is onboarding en waarom moet je dat weten?

Vijf aanbevelingen voor effectieve onboarding

Na uitgebreid onderzoek komt Google met de volgende vijf aanbevelingen om de onboarding te verbeteren. Als deze tips worden opgevolgd is een nieuwe medewerker van Google 25% sneller ingewerkt dan wanneer deze tips niet worden toegepast. Als reminder, en om het voor managers nog makkelijker te maken, mailt Google deze tips de avond voordat een nieuwe medewerker begint, naar de betreffende manager.

  1. Wijs een collega als buddy toe aan de nieuwe medewerker;
  2. Help de nieuwe medewerker met het opbouwen van een sociaal netwerk binnen de organisatie;
  3. Plan het eerste half jaar in ieder geval 1 keer per maand een gesprek in met de nieuweling;
  4. Moedig de (open) dialoog aan;
  5. Verwelkom je nieuwe medewerker op de eerste dag persoonlijk.

Persoonlijk welkom eerste werkdag

Allemaal heel logisch. En vooral het opvangen van een nieuwe medewerker op de eerste dag lijkt een no brainer. Maar wat bleek bij Google? Door drukte bij de managers kwam het er lang niet altijd van om een nieuwe medewerker op de eerste werkdag op te vangen. Maar het is dus wel heel belangrijk dat op deze eerste dag een persoonlijke begroeting plaatsvindt. De manager kan dan wat praktische zaken uitleggen. Waar kun je wat vinden? Bij wie kun je terecht bij welke vragen? Nog belangrijker is echter een goed gesprek. In dat gesprek wordt de functie nog eens doorgenomen. Worden taken en verantwoordelijkheden besproken. Wordt de toegevoegde waarde van de medewerker voor de organisatie benadrukt. Kan nog eens geschetst worden hoe de functie van de medewerker zich verhoudt tot de rest van de organisatie.

Wat simpele tips opvolgen zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers veel sneller productief zijn. En dat ze met meer plezier en betrokkenheid hun werk doen. Neem deze tips dan ook simpelweg ter harte!

Heb je een vraag of ontvang je graag opleidingsadvies?

Of wil jij meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op via artra@artra.nl of bel 026 333 75 72.

Bellen
Mailen

Intercedent die verbaasd is over de korting van de eindejaarsactie.

Om te vieren dat wij weer vele honderden uitzendprofessionals hebben geholpen ontvang je 5% korting op alle trainingen en opleidingen.