Jezelf onderscheiden op salesgebied? Volg deze 6 onalledaagse tips

21 februari 2022 2 min
Categorie: Sales

Als intercedent heb je te maken met klanten, met opdrachtgevers. Maar hoe ga je met die klanten om? Durf jij buiten de gebaande paden te treden en écht een indruk achter te laten bij jouw (potentiële) opdrachtgevers? Volg dan deze 6 onalledaagse tips!

TIP 1 – Er is geen perfect moment

Je kunt altijd bellen! Echt. Trek je niets aan van de zogenaamde ‘perfecte belmomenten’. De meeste belblokken plannen we tussen 9:00 en 12:00 en van 13.30 tot 17:00 uur. En wat doet iedereen dan? Juist ja: overleggen. Bel een keer voor 8:00 uur of tijdens de lunch. Geen gatekeepers, maar direct de juiste persoon aan de telefoon.

TIP 2 – Laat jezelf zien

Kleed jezelf gedurfd. Je hoeft echt niet in een doorschijnend negligé naar een afspraak, maar stap eens uit je comfortzone. Kies voor gekleurde schoenen, een afwijkende tas of een print. Of stop eens gekleurde veters in je schoenen. Maak een statement en laat jezelf zien. Je hebt direct een perfect gespreksonderwerp. En mensen onthouden je sneller.

TIP 3 – Word nu eens echt persoonlijk

Wees echt persoonlijk. Heb het niet alleen over de obligate zaken, maar kies eens voor een ander onderwerp. Je wordt zo altijd herinnerd. Saai kan altijd nog.

7 salestips

TIP 4 – Direct contact opnemen

Neem in de week na je gesprek telefonisch contact op en vraag naar het gesprek en de opdracht. Wat gaan we verder doen? Het is altijd zoeken naar het juiste contactmoment. Twijfel niet. Bel als je nog top of mind bent!

TIP 5 – Be happy!

Wees vrolijk. Klanten kopen niet van zeurpieten of chagrijnen. Een smile kost niks meer en levert zoveel meer op. Wees in ieder contact positief en kijk naar oplossingen en niet naar problemen.

TIP 6 – Ja, dat klopt!

Bij bezwaren zijn we vaak geneigd om het boetekleed aan te trekken of het bezwaar te omzeilen. Erken het gewoon. “Ja, we zijn niet de goedkoopste.” “Ja, het duurt wat langer.” “Ja, we zijn inderdaad niet de enige aanbieder. Maar daar staat wel tegenover dat…” Geef het gewoon toe en zorg dat je ook kunt compenseren. Blijf weg van de ‘maar’.

Met deze 6 tips val je pas écht op bij een klant.

En wil je ook nog effectievere verkoopgesprekken voeren, waar je meer rendement uit haalt? Volg dan de training Effectief verkoopgesprekken voeren.

>