“We zoeken iemand die in ons team past”. Dit klinkt logisch, maar het is vaak recruiter-taal voor: “we zoeken iemand die op ons lijkt.” Zonder dat we het doorhebben sluipen onbewuste voorkeuren en vooroordelen de selectieprocessen binnen. Inclusief werven is meer dan een term in je beleidsplan. Het vraagt om het creëren van een inclusieve bedrijfscultuur. Het vraagt om lef, nieuwsgierigheid, en bereidheid om je aannames onder de loep te nemen. Maar het mooie is: jij als recruiter hebt hier een sleutelrol in! Maar waar begin je? In deze blog lees je hoe je inclusief werven in de praktijk brengt. Met voorbeelden, herkenbare situaties en tips waar je morgen al mee aan de slag kunt.
“Wij zijn al een heel divers en inclusief bedrijf, iedereen is welkom om bij ons te solliciteren!” Het is een mooi statement, maar inclusief werven gaat verder! Inclusief werven betekent het doorbreken van vooroordelen, bewust ruimte maken voor verschillen, en kritisch kijken naar je werving en selectie. Het is meer dan “iedereen welkom heten”, maar zorgen dat iedereen zich ook echt welkom voelt, en gelijke kansen krijgt. Hier is bewustwording voor nodig, want hoewel het een veelbesproken onderwerp is, is inclusief werven in de praktijk nog niet vanzelfsprekend. Zeker in de uitzendbranche, waar er vaak snel geschakeld wordt is het een uitdaging. Maar hier zitten ook kansen voor jou als arbeidsmarktprofessional. Jij hebt invloed bij het opstellen van vacatureteksten, en tijdens gesprekken met kandidaten. En hier kan jij het verschil maken.
Inclusief werven begint met de beste intenties, en toch gaat het in de praktijk vaak – onbewust- mis. Denk bijvoorbeeld aan vacatureteksten waarin een ‘jonge, energieke collega’ wordt gevraagd, of aan opdrachtgevers die iemand met Nederlandse achtergrond willen, maar dat tussen de regels verstoppen met termen als ‘representatief’ of ‘uitstekende beheersing van de Nederlandse taal’. Ook in de selectie zelf zie je het gebeuren: kandidaten worden niet altijd beoordeeld op hun competenties, maar op ‘het gevoel’ of ‘de klik’. Hiermee vallen de mensen af die perfect passen bij de functie of organisatie, maar net even anders zijn dan de huidige ‘norm’.
Inclusief werven: het klinkt soms wat abstract, maar je kan vandaag al beginnen met slimme, kleine stappen die al echt verschil maken. We zetten een aantal tips op een rijtje:
Als recruiter heb jij invloed op wie er gezien, gehoord en gekozen wordt. Je bent de brug tussen talent en werk, en hoe breder je kijkt, hoe sterker de brug wordt. En divers wervingsbeleid draagt bij aan werkgeluk, gelijkwaardigheid en duurzame inzetbaarheid. Wie zich gezien voelt, blijft langer, en organisaties die ruimte bieden aan divers talent, groeien sneller. Elke kleine stap maakt al verschil. Bekijk bijvoorbeeld een recente vacature en lees hem met een frisse blik. Welke woorden kunnen inclusiever, wat zijn echte functie-eisen, en wat is gewoonte? Stel een keer een onverwachte kandidaat voor, of gebruik een tool die je helpt om een onbewuste bias te voorkomen. Het begint bij bewustwording, maar het verandert pas echt door doen.