Hoe werf je de mbo’er?

12 november 2020 3 min
Categorie: Recruitment

Het merendeel van de Nederlandse beroepsbevolking is middelbaar opgeleid. Maar hoe bereik je de mbo’er? Wat vinden ze aantrekkelijk? En passen de ‘traditionele’, talige assessments wel bij deze doelgroep? Kortom, hoe werf je de mbo’er? Olaf Lemmens van PlaytoWork vertelde over deze doelgroep en de inzet van games in een webinar van Digitaal Werven.

Waar vind je de mbo’er?

Effectief werven doe je door op de plek te zijn waar jouw doelgroep zich bevindt. Recruiters maken daarom graag gebruik van LinkedIn om te speuren naar geschikte kandidaten. Maar de mbo’er bevindt zich daar minder vaak dan een hbo’er of een wo’er. Slechts 24 procent van de mbo’ers maakt gebruik van LinkedIn om een baan te vinden, tegenover zo’n 52 procent van de wo’ers en 40 procent van de hbo’ers (Intelligence Group, 2019). Olaf: “Met name technische bedrijven plaatsen nog steeds advertenties in de krant als ze zoeken naar personeel. De millennials en generatie Z bereik je hier echter niet mee.” Waar vind je de jonge mbo’er dan wel? Dat zijn voornamelijk digitale platformen. Instagram, Youtube, Snapchat en TikTok is waar je anno nu de jongere, middelbaar opgeleide doelgroep vindt. Daarom is dit een goede plek om te adverteren en aanwezig te zijn als werkgever.

Lees ook: Wat is recruitment marketing? En waarom moet je er wat mee?

werven mbo

Hoe werf je de mbo’er?

Olaf: “Vaak wordt gezegd dat mensen ‘leven om te werken’. Maar dit geldt meestal voor hoger opgeleiden. Mbo’ers zeggen vaker dat ze ‘werken om te leven’. Daardoor vinden ze salaris erg belangrijk. Daarnaast willen ze graag verder ontwikkelen en werken naar een vast contract.” Maar dat is niet het enige waar mbo’ers vaak warm van worden. Ook een eigen bus en gereedschap worden erg aantrekkelijk gevonden. Door op de juiste kanalen te zoeken en in te spelen op relevante wensen, trek je binnen no-time ook de kandidaat aan die nauwelijks via LinkedIn te vinden is.

Games als assessment?

Traditionele assessments, die vaak heel talig en erg uitgebreid zijn, passen doorgaans niet goed bij de mbo’er. Maar dat betekent niet dat je geen assessments in kan zetten om vooraf te beoordelen welke hard en soft skills de kandidaat heeft. Je kan ook games inzetten als assessment, om er alsnog tijdig achter te komen wat voor vlees je in de kuip hebt. Spelletjes laten je ook zien hoe iemand in elkaar zit. Bijvoorbeeld hoe snel z’n reactievermogen is, hoe oplossingsgericht of flexibel iemand is. Olaf: “Het is belangrijk om het gedrag van de kandidaat te meten. Er is dan ook geen ‘goed’ of ‘fout’ in een gegamificeerde assessment. We kijken naar het gedrag van de kandidaat in de context van de functie, en kunnen zo het succes voorspellen in een bepaalde organisatie. Als je inzicht hebt in hoe iemand is, kun je beter bepalen hoe gelukkig iemand wordt van een functie of dat hij z’n draai kan vinden in het team. En uiteindelijk dus ook langer blijft.”

Taal en belevingswereld

Een game om te bepalen hoe iemand is en zo te voorspellen of er een match is tussen kandidaat en opdrachtgever. Het klinkt heel simpel. Maar volgens Olaf moet een game ook aansluiten bij het taalniveau en de belevingswereld van de kandidaat. “Als kandidaten woorden tegenkomen die ze niet kennen en daardoor een deel van de game niet begrijpen, krijg je geen eerlijk beeld van deze kandidaten. Daarom moet zo’n spel voorzien zijn van beeld, teksten op B2-niveau en mag de spanningsboog niet te lang zijn.”

Haalbaar?

Een kritische kanttekening voor het inzetten van games, is dat dit voor veel organisaties niet haalbaar is. Zeker voor kleinere organisaties is een dergelijke assessment nog een te grote investering. Maar als er budget voor is, is het zeker het proberen waard. Een game biedt andere inzichten in een kandidaat, omdat sociaal wenselijke antwoorden nauwelijks mogelijk zijn. Daarnaast kan het beter bij de doelgroep passen die niet zit te wachten op veel leeswerk. Wellicht worden games als assessments in de toekomst ook toegankelijk voor de gemiddelde werkgever. De tijd zal het leren.

>