Het belang van een ruimhartig opleidingsbudget voor organisaties
19 november 20194 min
Categorie: Opleiding & Ontwikkeling
Laatst gewijzigd op: 2 september 2021
Nu het einde van het jaar met rasse schreden nadert zijn organisaties weer druk met ‘de budgettering’. Voor het nieuwe jaar moet de begroting op orde zijn en de budgetten verdeeld over de verschillende potjes. De afdeling HR of HRD krijgt een scholingsbudget toegewezen. En dat is lager dan afgelopen jaar? Klopt. Het opleidingsbudget is immers dit jaar lang niet opgemaakt en dus – aldus de financieel directeur – is een lager budget gerechtvaardigd. Hoe zit het met dat opleidingsbudget? Waarom wordt het niet (volledig) opgemaakt?
Vooral hoger opgeleiden opgeleid
Uit onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) blijkt dat ruim de helft (54%) van de werkenden in de afgelopen twee jaar een cursus heeft gevolgd. Werkgevers geven jaarlijks gemiddeld €949 uit aan de scholing van hun werknemers. Ze geven wel vaker en meer geld uit aan hoger opgeleiden. Van de praktisch opgeleiden heeft een kwart nog nooit een door de werkgever betaalde opleiding of training gevolgd.
Opleidingsbudget in cao stijgt
In steeds meer cao’s worden afspraken gemaakt over opleidingsbudgetten. Werkgeversorganisatie AWVN, betrokken bij veel cao-onderhandelingen, constateerde dat het aantal werknemers met een persoonlijk ontwikkelingsbudget in de afgelopen vijf jaar verdubbelde. Het gemiddelde budget bedraagt €706. In totaal is een trainingsbudget beschikbaar van €1,6 miljard.
Voor opleiding en ontwikkeling is dus – terecht – veel geld beschikbaar. Medewerkers moeten hun kennis en ervaring immers continu op peil houden of nieuwe vaardigheden ontwikkelen om bij te blijven.
Deel opleidingsbudget ongebruikt
Toch blijkt uit onderzoek van NIDAP dat 40 procent van het opleidingsbudget ongebruikt blijft. Een gemiste kans natuurlijk. Grote vraag is: waarom blijft dit budget ongebruikt? De urgentie van opleiden en ontwikkelen is immers duidelijk.
Redenen voor niet gebruiken opleidingsbudget
Wat zijn de voornaamste redenen dat opleidingsbudget ongebruikt blijft?
Lang niet alle medewerkers zijn op de hoogte van een leerbudget. Een kwart van de medewerkers weet niet dat in de voor hen afgesloten cao afspraken zijn opgenomen over scholing. HR(D) verwijt medewerkers regelmatig dat zij geen eigen initiatief vertonen. Echter, HR(D) mag zelf ook actiever uitdragen dat er opleidingsbudget beschikbaar is.
De HR(D)-afdeling keurt opleidingen die aangedragen worden door medewerkers regelmatig af. De toegevoegde waarde van de opleiding of training voor de organisatie wordt als onvoldoende beoordeeld. Dat geldt voor zo’n een derde van de opleidingsaanvragen.
Nog een belangrijke reden om het volgen van een opleiding of training te ontmoedigen: capaciteitsgebrek. Ongeveer 20 procent van de werkgevers geeft aan dat zij de afwezigheid van medewerkers moeilijk op kan vangen. Vooral in de zorg is dit een argument om geen opleiding of training aan te bieden.
In veel organisaties is geen (formeel) opleidingsplan opgesteld. Iedere aanvraag moet daarom individueel beoordeeld worden. Dan ligt willekeur op de loer. Vaak zijn dan ook opleidingsinspanningen niet gelinkt aan de strategie van de organisatie en wordt geen rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen.
Tips om het opleidingsbudget optimaal in te zetten
Organisaties die ervoor willen zorgen dat hun medewerkers klaar zijn voor de toekomst. Dat medewerkers over de juiste kennis en vaardigheden beschikken, kunnen het volgende doen:
Stel een goed opleidingsplan op. Dan weet je als organisatie waar je naartoe beweegt en welke kennis en vaardigheden absoluut noodzakelijk zijn om toekomstbestendig te zijn en te blijven.
Stel budget beschikbaar. Natuurlijk is dat in veel cao’s al geregeld. Echter, werkgevers zijn huiverig om dit geld ook echt uit te geven en daarom soms nalatig in het informeren van personeel. Laat medewerkers weten dat opleidingsbudget beschikbaar is en wat de criteria zijn om hier gebruik van te maken.
Zorg dat er voldoende tijd en capaciteit is om medewerkers een cursus te laten volgen. Dat kan bijvoorbeeld ook opgelost worden door medewerkers een e-learning of blended opleidingstraject te laten volgen. (Een deel van) De opleiding kan dan bijvoorbeeld buiten werktijd worden gevolgd of voorbereid, zodat het niet ten koste gaat van ‘werktijd’. Uiteraard moet dit in samenspraak tussen medewerker en werkgever plaatsvinden. Niet iedereen kan of wil buiten werktijd studeren.
Wees ruimhartig bij het toewijzen van het opleidingsbudget. Soms worden opleidingen of trainingen aangevraagd die niet direct gerelateerd zijn aan de huidige of toekomstige functie. Toch kan het om verschillende redenen slim zijn om een dergelijke aanvraag wel te honoreren. Bijvoorbeeld uit het oog van goed werkgeverschap. Je krijgt er immers een gemotiveerde, productieve medewerker voor terug. Of een medewerker ontwikkelt zich breder en is daardoor breder (duurzaam) inzetbaar. Of neem nu een medewerker die een cursus fotografie wil volgen. Wellicht kun je deze medewerker in de toekomst vragen om foto’s voor de website te maken. Een medewerker die graag een training interviewtechnieken (niet functiegerelateerd) wil doen, zou interviews kunnen gaan doen voor het personeelsblad. Met andere woorden: denk in mogelijkheden en wees creatief!
Als organisatie wil je dat je medewerkers zich ontwikkelen. Dan is scholing vaak noodzakelijk. Daarvoor moet natuurlijk wel budget beschikbaar gesteld worden. En vervolgens moet dat budget aangesproken worden. Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van medewerker én werkgever!
Marco Hendrikse, manager marketing & content van artra en de Academy for Recruitment. Schrijft over ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, recruitment en HRM.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.