Wat zijn de gevolgen van de WAB in de praktijk?

4 december 2019 2 min
Categorie: Wet & Regelgeving

Op 1 januari 2020 gaat de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van kracht. Dit houdt grote veranderingen in voor de flexbranche. Een van de doelstellingen van de WAB is om oproepkrachten meer vastigheid te bieden. Veel organisaties zijn zich al aan het voorbereiden op alle veranderingen. Maar hoe gaan organisaties dan in praktijk om met de WAB?

De WAB in de praktijk

De WAB verplicht werkgevers om een werknemer een aanbod te doen na twaalf maanden werk op oproepbasis voor een vast aantal uren. Dat aanbod mag niet minder zijn dan het gemiddelde aantal gewerkte uren van het afgelopen jaar. Een organisatie die al bezig is met de implicaties van de WAB is de ANWB. Vanwege flinke pieken en dalen in de loop van het jaar in het aantal benodigde werknemers, heeft de ANWB relatief veel uitzendkrachten op de werkvloer. Naar aanleiding van de WAB hebben 80 uitzendkrachten per 1 januari een vaste baan aangeboden gekregen. Dat heeft de organisatie afgelopen week bevestigd aan RTL Z.

De keerzijde van de WAB

De keerzijde is echter dat 100 andere uitzendkrachten noodgedwongen moeten vertrekken. Zij moeten dus op zoek naar een nieuwe baan. Dat is niet omdat deze mensen niet meer nodig zijn, maar omdat ze een vast aantal uren per week werkten het afgelopen jaar. De ANWB heeft deze mensen lang niet altijd zo veel nodig. Zeker niet nu ze er 80 vaste medewerkers bij hebben. Een flexibele schil behouden is voor deze organisatie dus erg belangrijk. Dat betekent wel dat er nieuwe uitzendkrachten moeten worden gezocht om hetzelfde werk te gaan doen.

Vervangen of vast in dienst?

Een organisatie die dezelfde oplossing gebruikt is de NS. Zij ontslaan 40 uitzendkrachten van de NS Klantenservice, met als reden de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Maar de banen gaan niet verloren: de NS gaat de uitzendkrachten inruilen voor nieuwe. Ook al gaat daarmee ervaring en kennis verloren, volgens vakbond FNV.

Sommige organisaties zijn dus al zichtbaar bezig met het omzetten van het personeelsbestand naar de maatstaven van de WAB. Een aantal medewerkers wordt, vanwege de WAB, vast in dienst genomen. De behoefte aan oproepkrachten blijft. Die zullen dus na verloop van tijd vervangen moeten worden. De toekomst zal leren op welke manieren andere organisaties de WAB na gaan leven.

Wil je meer weten over de WAB? Kijk dan eens hier.

>