Als gevolg van de coronacrisis nam het aantal werklozen in Nederland in juni 2020 uitzonderlijk snel toe. In juni kwamen er maar liefst 74.000 werklozen bij. Een deel van deze werklozen was eerst werkzaam. Voor de komende maanden, zeker als er geen verlening komt van de steunmaatregelen van de overheid, is de verwachting dat meer werkgevers personeel zullen ontslaan of tijdelijke contracten niet verlengen. Er wordt dus vaker afscheid genomen van medewerkers. Het proces rondom het afscheid nemen van medewerkers wordt offboarding genoemd.
Bij offboarding moeten juridisch-administratieve zaken goed geregeld zijn. Maar minstens zo belangrijk is het menselijke, persoonlijke aspect. Als werkgevers op waardige en respectvolle wijze afscheid nemen van medewerkers dan kunnen ze daar ambassadeurs aan overhouden. En daar zijn vele voordelen aan verbonden.
Natuurlijk wil je dat medewerkers die voor jouw organisatie werken positief over jou als werkgever zijn. Je wilt dat ze met trots op verjaardagsfeestjes vertellen dat ze bij je werken. Je wilt dat ze jouw producten of diensten aanbevelen bij (potentiële) klanten. Je wilt dat ze anderen overhalen om ook bij jou te komen werken, omdat je zo’n leuke, goede werkgever bent. Met andere woorden, je wilt dat medewerkers zich als ambassadeur voor jouw organisatie gedragen. Dit geldt dus voor je huidige medewerkers. Maar natuurlijk wil je dat ook vertrekkende medewerkers ambassadeur zijn voor jouw organisatie. En daar zul je je best voor moeten doen.
Lees ook: Vertrekken jouw medewerkers als ambassadeur? Meet het met de NPS
Medewerkers die weggaan kunnen via verschillende kanalen uiting geven aan hun gevoelens voor hun ex-werkgever. Ze kunnen bijvoorbeeld een review over hun ex-werkgever achterlaten op werkgeversreviewsite Glassdoor. Potentiële sollicitanten of werknemers kunnen deze reviews raadplegen om te beoordelen of jij een leuke werkgever bent. Volgens onderzoek doet 61 procent van de sollicitanten dit. En daarvan geeft 63 procent aan dat deze reviews van invloed zijn op de keuze voor een werkgever. Van de sollicitanten die naar reviews kijkt geeft zelfs 24 procent aan het sollicitatieproces af te hebben gebroken na het lezen van negatieve online reviews.
In onderzoek van Indeed geeft 33 procent van de sollicitanten aan dat online reviews een doorslaggevende rol spelen bij het al dan niet accepteren van een baan. In datzelfde onderzoek geeft 73 procent van de werkzoekenden aan de reputatie van een organisatie belangrijk te vinden bij het zoeken naar vacatures. Kortom, medewerkers die vertrekken en een positieve review over jou als werkgever schrijven, zijn zeer belangrijk. Een goede offboarding kan het verschil maken.
En wellicht denk je nu (nog) niet aan het aannemen van nieuw personeel. Maar ooit komt er een moment dat dat wél weer speelt.
Medewerkers die weggaan bepalen niet alleen (mede) jouw werkgeversimago. Er zijn nog meer effecten en voordelen verbonden aan medewerkers die op een positieve manier weggaan bij jou:
Kortom, goed afscheid nemen van medewerkers loont!
Hoe je van ex-medewerkers ambassadeurs maakt voor jouw organisatie, leer je in de e-learning Offboarding. In deze e-learning komen ook de juridische en administratief-procedurele aspecten van goed afscheid nemen aan de orde.