‘Coronahuisvesting’, boodschappen en duizenden tests: zo zorgen uitzendorganisaties voor hun arbeidsmigranten

Denise Brijan 30 oktober 2020 7 min
Categorieën: Arbeidsmigranten, Corona

Als het gaat om arbeidsmigranten staat de uitzendbranche vaker negatief dan positief in het nieuws. Dat is zo jammer, want er zijn ook veel organisaties die uitstekend omgaan met hun buitenlandse werknemers. Zo zijn er uitzendbureaus die er een waterdicht coronabeleid op na houden: veel testen en strenge regels.

Meteen erbovenop

Esther van Lent van uitzendonderneming Fides vertelt: “We zijn op de vrijdag na Hemelvaart in samenwerking met een grote klant begonnen met het willekeurig testen van onze medewerkers. Dat hebben we later aangepast naar mensen die terugkomen van vakantie en nieuwe instroom, aangevuld met een willekeurige selectie medewerkers. Wij hebben nu de beschikking over de twee door het RIVM-goedgekeurde sneltesten. Ook mensen die niet fit zijn, worden meteen getest. Vanaf mei hebben we maar drie positieve testuitslagen gekregen, waarvan slechts één echt ziek is geweest. Dat is heel weinig, maar laat wel zien dat ons beleid werkt.”

corona snelteststraat

Corona sneltest-tent van Euro-plus

Testen, testen, testen

Eenzelfde aanpak hadden ze ook bij uitzendbureau Europlus. Directeur Jeroen Stam vertelt: “Vanaf mei zijn we meteen begonnen met ons testbeleid, toen de branche negatief in het nieuws kwam door corona-uitbraken bij vleeswerkers. Toen heb ik de beslissing gemaakt dat ik iedereen op kantoor getest wilde hebben. Wij hebben toen een bedrijf uit Oss benaderd die ons en onze opdrachtgevers ondersteunt met coronatesten. We hebben een eigen testlocatietent opgezet naast ons kantoor. Bij de test werd gezocht naar antistoffen tegen het coronavirus. Zo konden we gericht zoeken naar mensen die het virus bij zich hebben of hebben gehad. Na de zomervakantie zijn we begonnen met sneltesten die zijn goedgekeurd door de GGD. Die geven binnen een kwartier de uitslag. We verplichten werknemers niet om zich te laten testen, maar het is wel een dringend advies. Als bij een opdrachtgever coronagevallen zijn testen we onze eigen jongens ook meteen. Het is een enorme kostenpost, maar het bedrijf sluiten is nog veel duurder.”

Lees ook: 5 aanbevelingen van het Aanjaagteam arbeidsmigranten

Quarantainehuisvesting, temperatuurmeters en boodschappen doen

Bij Fides wordt gewerkt met speciale quarantainehuisvesting. “Iedere werknemer met een snotneus moet in quarantaine totdat hij of zij getest wordt. Er kunnen vier mensen in zo’n huisje en ze mogen alleen naar buiten om te roken. Als werknemers in quarantainehuisvesting zitten, doen wij de boodschappen. Het geeft ons veel extra druk, maar via internet laten bezorgen op een bungalowpark is natuurlijk niet handig.”

Ook Euro Plus houdt huizen vrij om in quarantaine te gaan. Jeroen: “Als iemand corona heeft, wordt deze persoon direct naar een van onze twee quarantainewoningen gebracht. Wij zorgen ervoor dat er eten en drinken in huis is. In alle huizen is een temperatuurmeter aanwezig. Als je temperatuur te hoog is, mag je niet komen werken. Onze medewerkers mogen onderling niet bij elkaar op bezoek gaan, dat controleren we ook. Soms is daar wel sturing nodig. Je wil het natuurlijk in één woning houden. Wekelijks versturen we een mailing naar al onze medewerkers. Zo houden we de communicatie transparant. Hierdoor staan onze mensen positiever tegenover het beleid dat we voeren.”

Temperatuurmeter in een van de woningen

Ook mondkapjes, flyers en extra controle

Maar speciale quarantainehuisjes zijn niet de enige maatregelen die worden genomen, vertelt Esther: “Wij doen willekeurig temperatuurchecks. We zorgen dat er hygiënische doekjes in auto liggen om de handgrepen te schoonmaken. Dit schoonmaken controleren we ook. Bij klanten wordt ook veel gedaan om veilige omgeving te bieden: spatschermen, mondkapjes, begeleiding bij looproutes, toezichthouders, enzovoorts.. In je bubbel mag je van alles doen, maar alleen met je drie huisgenoten. Mensen vinden dat niet altijd leuk. Ze vinden het idee van regelmatig testen fijn, maar je merkt wel dat ze ons op de bungalowparken nogal strikt vinden. Zeker als op hetzelfde park mensen zitten van andere uitzendbureaus, waar de regels soepeler zijn. Ik snap het ook wel, want met mooi weer is het verleidelijk om bij een ander huisje gezellig te barbecueën. Het is gewoon geen leuke situatie. We blijven mensen aanspreken op gezond verstand.”

Jeroen: “We hebben automatische pompen staan met desinfectiemiddel. Daarnaast verspreiden we flyers hoe je je moet gedragen, met een goed stappenplan. Daarnaast verplichten we al vanaf 1 juni het gebruik van mondkapjes in de auto. In Nederland was het gebruik van mondkapjes toen nog heel raar. Daarnaast reiken we iedere week gratis mondmaskers uit. Onze klanten vinden dat ook fijn om te zien, want die vinden het allemaal nogal spannend.”

Terug naar Polen?

Veel arbeidsmigranten zijn aan het begin van de coronaperiode teruggegaan naar het land van herkomst. Een groot overig deel heeft besloten de hele tijd in Nederland te blijven. Want als ze heen en weer gaan, moeten ze tien dagen in quarantaine. Niet iedereen zit daarop te wachten. Toch zijn er gevallen waarbij een werknemer terug wil vanwege persoonlijke omstandigheden, zoals een uitvaart. Dat maakte ook Esther mee. “Er zijn een paar nare situaties geweest waarbij mensen die een ouder waren verloren, niet naar de begrafenis konden. Erg schrijnend. Als hij was gegaan had hij in Polen twee weken in quarantaine gemoeten, dus de uitvaart had hij dan niet gered. Als hij wel was gegaan, had hij hier ook in quarantaine gemoeten, omdat het risico daar zo groot is. Maar dat zijn echt de uitzonderingen.”

Jeroen heeft minder van deze nare situaties meegemaakt. “Bij ons hebben een aantal ontslag genomen om terug te keren, maar het grootste gedeelte is hier gebleven. Sommigen rijden regelmatig op en neer, maar die moeten wel iedere keer een PCR-test doen en in quarantaine gaan voor ze weer aan de slag mogen. Het is bij ons gelukkig nog niet voorgekomen dat iemand met spoed terug moest vanwege bijvoorbeeld een begrafenis.”

De verantwoordelijkheid van de uitzendorganisatie

Esther blijft zich verantwoordelijk voelen dat haar medewerkers veilig kunnen wonen. “Wij prijzen ons echt gelukkig dat we klanten hebben die diezelfde mening delen en verregaande maatregelen getroffen hebben om hun mensen veilig te houden. Er was veel discussie over wanneer je mensen in één woning een gezin mag noemen, toen hebben we meteen veel extra auto’s gehuurd en touringcars (28 mensen in dubbeldekker) om mensen veilig te voeren voordat de discussie uitbrak. Dat is misschien wel de grootste kant van de zorg, het vervoer.”

Ook bij Euro Plus zit de verantwoordelijkheid er al vanaf het begin goed in. Zo geeft Jeroen aan: “Ik heb in mijn directe omgeving een aantal coronabesmettingen meegemaakt. Dat heeft voor mij meteen bewustwording gecreëerd. Ik ben verantwoordelijk voor veel mensen. Dat geeft wel spanning en stress. Van werkplezier is even geen sprake. Ik ben 60 tot 70 uur per week bezig om alles in goede banen te leiden. Maar wel met succes: tot nu toe hebben wij maar twee jongens gehad met een positieve test. Ze hebben het opgelopen op de werkvloer van een opdrachtgever. Toen de jongens belden dat ze niet lekker waren en klachten hadden, zijn we meteen gaan testen. Als iemand zich niet lekker voelt behandelen wij hem alsof hij corona heeft totdat het tegendeel is bewezen. Op het moment dat wij een telefoontje binnenkrijgen zorgen we ervoor dat hij apart wordt vervoerd.”

Lees ook: De rol van de uitzendprofessional in de huisvesting van arbeidsmigranten

Weerstand onder werknemers

Jeroen heeft vanaf het begin een duidelijke strategie gehad. “Wij hebben meteen gezegd: ‘dit is ons beleid en als je dat niet aanstaat moet je een andere werkgever zoeken.’ Daar zijn we wel streng in. Er is geen grijs gebied wat betreft het beleid. Toen ik begon met mondkapjes kreeg ik ontzettend veel weerstand. In oktober kwam het besef, maar dat heeft echt even geduurd. Dat is op zich ook wel begrijpelijk.”

Esther merkt dat haar werknemers de laatste weken weer gemakkelijker meewerken. “Het is voor ons nu eenvoudiger dan midden in de zomer. Bovendien horen veel maatregelen bij klanten nu een beetje tot ‘het nieuwe normaal’. Afstand houden wordt meer een automatisme. Van de zomer op bungalowparken was het lastig uit te leggen dat je geen barbecue met de buren mocht houden, maar het besef begint er steeds meer te komen. Echt grote klanten hebben fulltime mensen in dienst die de zorgen dat de maatregelen nageleefd worden. Teamleiders zijn als eerste aanwezig om te kijken of iedereen een masker op heeft, daar moeten we streng op controleren. En we moeten zorgen dat er voldoende beschikbaar zijn. Dat wordt steeds meer een uitdaging, omdat iedereen ze natuurlijk wil hebben. Handschoenen zijn ook moeilijker te krijgen. We kunnen wel roepen dat mensen het moeten dragen, maar dan moet het ook beschikbaar zijn.”

Advies?

Hebben de ondernemingen nog advies? Jeroen: “Wees open, bel je klant, heb het erover met elkaar. Dan wordt het minder een taboe. Ik merk dat uitzenders dat vaak moeilijk vinden. Ik maak me niet zo veel zorgen over mijn werknemers: hun sociale bewegingen zijn vrij beperkt. Ze bevinden zich weinig buiten hun woning of supermarkt. Het grootste gevaar voor mij ligt in de werknemers van de opdrachtgever, die wel gaan sporten en naar verjaardagen gaan. Ons beleid blijft komend half jaar in ieder geval hetzelfde. Als de maatregelen weer versoepelen, zijn wij de laatste die meedoen.”

Esther: “Wij vonden goede huisvesting vóór corona al heel belangrijk. Nu letten we er extra op dat alles heel goed schoon is. Of het nu helpt of niet, we willen er voor ons gevoel alles aan gedaan hebben om besmettingen te voorkomen. Daarom zullen we blijven controleren, blijven testen en werken we precies volgens via het ABU-corona veiligheidsprotocol arbeidsmigranten, dat is opgesteld voor onze gehele sector. Alleen dan kunnen we veiligheid voor onze mensen garanderen. Ik denk dat iedereen daar naar zou moeten streven.”

>