Corona raakt ook recruitmentproces

Denise Brijan 2 april 2020 3 min
Categorie: Recruitment

Door de coronavirus-uitbraak ziet het leven er voorlopig even iets anders uit. Ook recruiters en HR-professionals merken dat werkzaamheden anders aangepakt moeten worden. Zo worden veel sollicitatiegesprekken nu noodgedwongen online gevoerd. Ook onboarden van nieuwe medewerkers moet aangepast worden. Maar deze tijd biedt wel een uitgelezen kans om jouw digitale recruitmentproces onder de loep te nemen.

Doorgaan met werven

Door de coronacrisis zijn er natuurlijk een aantal sectoren die nu dringend extra personeel nodig hebben. Zoals de zorg en de logistiek. Maar uit een kleinschalig onderzoek van SollicitatieLAB blijkt dat de mééste organisaties (vooralsnog) doorgaan met het werven van personeel. Slechts één op de drie heeft de werving geheel of gedeeltelijk stopgezet. Daarnaast gaf de helft van de ondervraagden aan dat ze de komende tijd sollicitaties blijft plaatsen. Fysieke sollicitatiegesprekken worden uitgesteld en vervangen door online gesprekken. Bijvoorbeeld via programma’s als Skype, Teams en Zoom.

Aanpassingsvermogen

Sommige organisaties moeten wennen aan het voeren van online sollicitatiegesprekken. Onbedoeld worden sollicitanten vaak minder goed voorbereid op een online gesprek. Zo verzuimen organisaties bijvoorbeeld te vermelden dat het gesprek in het Engels wordt gevoerd. Of dat er meerdere mensen bij het online gesprek aanschuiven. Deze tijd vraagt dus om enig aanpassingsvermogen. En daar moet goed naar gekeken worden. Want de ervaring die sollicitanten hebben in het proces, blijft van groot belang. Sollicitanten haken nu eenmaal snel af als het proces te lang duurt of als bepaalde onderdelen, zoals het sollicitatiegesprek, niet op orde zijn.

Onboarding: net even anders

Maar ook de laatste stap van het recruitmentproces, de onboarding, zal er voorlopig anders uit zien. De eerste ontmoeting met collega’s zal bijvoorbeeld via een video-call gebeuren. Van de organisatiecultuur is nog even niet te proeven. Het regelen van de werkplek is een extra uitdaging. Want om thuis te kunnen werken, moet de nieuwe medewerker natuurlijk wel beschikken over de noodzakelijke middelen. In plaats van een bureau op kantoor klaar te zetten, moeten nu een laptop en telefoon bij de medewerker thuis afgeleverd worden. Belangrijk om daar veel aandacht aan te besteden. Immers, onboarding blijft een essentiële stap in het recruitmentproces.

Lees ook: tips voor het onboarden van een medewerker op afstand.

Recruitment ligt dus zeker niet helemaal stil. En werkzoekenden blijven de komende tijd actief solliciteren. Maar dan is het juist nu extra belangrijk om jouw recruitmentproces eens onder de loep te nemen. Want nu er nauwelijks fysieke contactmomenten zijn met de organisatie, is het online imago van de organisatie des te belangrijk. Uit recent onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido onder 500 Nederlandse sollicitanten is zelfs gebleken dat 68 procent van de werkzoekenden het online imago van een potentieel werkgever ‘belangrijk’ tot ‘zeer belangrijk’ vindt. Voor maar liefst 73 procent is een slecht online imago een reden om niet te solliciteren.

Wel sociale media, maar niet de eigen (werkenbij-)site

Daarnaast blijkt uit het onderzoek van Jobrapido dat maar liefst 91 procent van de werkzoekenden online op zoek gaat naar informatie over de organisatie. Opvallend is wel dat maar liefst de helft informatie over de organisatie zoekt via de bedrijfspagina op sociale media, maar dat er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de bedrijfs- of werkenbij-site. Slechts negen procent raadpleegt dit om meer informatie te krijgen over de organisatie. Bekijk jouw online imago dus eens goed. Hoe komt de organisatie over online? En komt dit overeen met de werkelijkheid? Juist nu is het een ideale tijd om daar extra aandacht aan te besteden. Focus dan dus vooral op de sociale media-kanalen waarop jouw organisatie actief is.

Maar sollicitanten kiezen op voorwaarden

Ook al is het online imago van de organisatie van belang voor een werkzoekende die solliciteert bij jouw organisatie, de reden om daadwerkelijk te kiezen voor de baan ligt in de voorwaarden die de organisatie biedt. Zo zijn salaris, een goede werksfeer en een vast contract doorslaggevende voorwaarden om voor een bepaalde baan te gaan. Houd er dus rekening mee in het recruitmentproces dat de voorwaarden een aantrekkelijke pull zijn voor de sollicitant.

Het recruitmentproces blijft dus doorlopen. Ook in deze tijd. Dit vraagt om aanpassingsvermogen en maakt dit een uitgelezen moment om het recruitmentproces te optimaliseren. Wellicht blijkt, als de crisis straks voorbij is, dat we bijvoorbeeld meer online sollicitatiegesprekken blijven voeren. En dan kun je dat maar beter alvast goed op orde hebben.

 

>