Starten in een nieuwe baan is alsof je gaat samenwonen met iemand die je kort kent maar waarop je stapelverliefd bent. De liefde maakt veel goed, maar je raadt het al: er valt wat tegen. Zij doet de dop niet op de tandpastatube, hij is toch wel heel erg bezitterig. Wanneer je daar niet goed mee omgaat, wint de teleurstelling het van je liefde.
Ook nieuwkomers stappen verliefd hun nieuwe organisatie binnen. Soms zelfs met een roze bril die hen door de organisatie is opgezet. Eenmaal binnen blijkt het toch wat anders dan verwacht. Na drie weken is de bril af. De verliefdheid tempert. Wat maakt nou dat je de wittebroodsweken overleeft en gelukkig blijft met elkaar?
Ga maar bij jezelf na, toen jij je nieuwe baan kreeg. Waar werd je nou echt gelukkig van? Dat gaat vast over een van de volgende dingen:
Je welkom voelen, aansluiting vinden, zelfstandig je werk kunnen doen, je gehoord voelen. Daar worden nieuwkomers gelukkig van. Onboarding betekent eigenlijk niets anders dan het geven van aandacht en het streven naar autonomie. Dat doe je met elkaar.
Ardiënne Verhoeven is specialist op het gebied van onboarding. Eerder schreef ze onder andere het boek Onboarding, blijvend succes van nieuwe medewerkers. Ardiënne werkte voor grote organisaties als KPN, Unilever, Océ en NXP, maar ook voor not-forprofitorganisaties in de zorg en bij de overheid.