Column: Verliefd starten met je nieuwe baan

Ardiënne Verhoeven 5 maart 2020 2 min
Categorie: On- en offboarding

Starten in een nieuwe baan is alsof je gaat samenwonen met iemand die je kort kent maar waarop je stapelverliefd bent. De liefde maakt veel goed, maar je raadt het al: er valt wat tegen. Zij doet de dop niet op de tandpastatube, hij is toch wel heel erg bezitterig.  Wanneer je daar niet goed mee omgaat, wint de teleurstelling het van je liefde.

Ook nieuwkomers stappen verliefd hun nieuwe organisatie binnen. Soms zelfs met een roze bril die hen door de organisatie is opgezet. Eenmaal binnen blijkt het toch wat anders dan verwacht. Na drie weken is de bril af. De verliefdheid tempert. Wat maakt nou dat je de wittebroodsweken overleeft en gelukkig blijft met elkaar?

Waar werd jij gelukkig van?

Ga maar bij jezelf na, toen jij je nieuwe baan kreeg. Waar werd je nou echt gelukkig van? Dat gaat vast over een van de volgende dingen:

  • Je kreeg wat je verwachtte: niks geen mooi opgepoetst verhaal over de organisatie en de baan. Maar het bleek gewoon te kloppen.
  • Je voelde je al welkom voordat je was begonnen: Voor je start kreeg je een uitnodiging voor een bedrijfsevenement en je collega’s nodigden je uit op Linkedin.
  • Je eerste dag was een feestje: de receptionist wist meteen je naam en je kreeg je favoriete lunch aangeboden.
  • Jouw mening telde meteen: ze vroegen naar hoe jij er tegenaan kijkt in plaats van je te zeggen hoe ze het altijd deden.
  • Je had snel aansluiting bij je collega’s: zij en jij deden echt hun best om elkaar te leren kennen.
  • Je kon wat betekenen: je kreeg een eigen taak waarmee je kon laten zien dat je toegevoegde waarde had voor de organisatie.
  • Je had snel door hoe de hazen lopen: je collega’s hielpen je je weg te vinden in de organisatie om dingen voor elkaar te krijgen.
  • Je kon je ei kwijt: Je manager vroeg na een paar weken wat jij van hem en de organisatie vond en pakte gelijk een paar zaken op.

Autonomie en aandacht

Je welkom voelen, aansluiting vinden, zelfstandig je werk kunnen doen, je gehoord voelen. Daar worden nieuwkomers gelukkig van. Onboarding betekent eigenlijk niets anders dan het geven van aandacht en het streven naar autonomie.  Dat doe je met elkaar.

Ardiënne Verhoeven is specialist op het gebied van onboarding. Eerder schreef ze onder andere het boek Onboarding, blijvend succes van nieuwe medewerkers. Ardiënne werkte voor grote organisaties als KPN, Unilever, Océ en NXP, maar ook voor not-forprofitorganisaties in de zorg en bij de overheid.

>