Je wilt je bedrijf of vacature onder de aandacht brengen. Van de wereld, van het land, of in ieder geval van de buurt waar jij actief bent. En dus schrijf je wervende en informatieve (vacature)teksten op je website. En pak je af en toe uit met een professionele video om je employer branding te ondersteunen. Goede opties natuurlijk, maar heb je wel eens gedacht aan een podcasts voor recruitment? Die bieden namelijk verrassende voordelen.
We zetten hieronder 7 voordelen van podcasts voor recruitment, employer branding en onboarding voor je op een rij.
Heb je ooit geprobeerd om zelf een bedrijfsfilm te maken? Dan ken je de frustraties die daarmee gepaard gaan: stotterende directeuren, vreemd oplichtende strepen op colbertjes, die vergaderkamer die bij nader inzien net iets te donker was. Niets daarvan bij een podcast: daar kun je je concentreren op het geluid. Een tip, zorg wel dat het geluid goed is en richt een klein kamertje in als semiprofessionele studio. Want ga je opnemen in een van die vergaderzaaltjes, dan blijkt al dat beton toch akelig te echoën.
Misschien moeten we deze herformuleren: mensen – alle mensen – zijn geprogrammeerd om energie te besparen, en het verwerken van visuele informatie zet de hersenen juist flink aan het werk. Daarom is lezen vrij vermoeiend en luisteren lekker lui. Aan het eind van de werkdag laat jouw doelgroep de krant of dat boek dus liggen, en kiest voor een podcast.
Even snel die video bekijken in de file? Het is misschien verleidelijk, maar de boete bedraagt tegenwoordig € 349. Anders ligt dat bij een podcast: die mag je ook beluisteren bij 130 km/h op de snelweg. Sterker nog, er zijn nauwelijks momenten waarop je zo’n podcast niet kunt afspelen. Wandelen, fietsen, autorijden, boodschappen op de band leggen in de rij voor de kassa in de supermarkt – al die momenten worden met een podcast nog leuker, of in ieder geval minder vervelend. En wat voor jou geldt, geldt uiteraard ook voor de mensen die jij met jouw podcast wil bereiken.
Wil je niet alleen lekker luisteren, maar ook beter? Wil je een beeld krijgen van de emoties van je gesprekspartners? Spreek dan met hen over de telefoon. Het lijkt misschien een raar advies, maar het is wetenschappelijk gefundeerd. Je las het al hierboven: het verwerken van visuele informatie kost heel veel energie, en daarom heb je in een face to face gesprek minder aandacht voor de precieze intonatie. En juist die intonatie zegt veel over de emoties van je gesprekspartner. Je ziet ongetwijfeld het verband met een podcast: de luisteraar heeft meer oor voor de sprekers emotie dan bij een video, en dus kun je die emotie ook beter in je verhaal laten doorklinken. Ook vanuit employer branding perspectief, waarbij je een gevoel wilt overbrengen, is dat natuurlijk interessant.
Nee, wij mensen hebben geen kortere concentratieboog dan een goudvis. Dat is zo’n stelling die al tientallen malen weerlegd is, maar die iedereen toch van elkaar blijft overschrijven. Echter, onze aandachtsspanne is ook weer niet onbeperkt. Kijk naar de bezoekers van een gemiddeld bedrijfsblog: die klikken na een minuut of 3 weer verder. Maar een podcast houdt de aandacht veel langer vast: bundel al je interessante informatie tot een verhaal van 3 uur, en aan het eind van de rit heb je nog steeds luisteraars over. Vanzelfsprekend weten die na afloop veel meer over je bedrijf dan de eerdergenoemde bezoekers van je bedrijfsblog. In vergelijking met geschreven tekst zorgen podcasts dus voor een betere binding met de mensen in je doelgroep. En nee, bij goudvissen is er geen verschil gemeten.
Luisteraars die 3 uur lang aan je lippen hangen en die zich mee laten slepen door jouw emoties: dat biedt mogelijkheden die je niet hebt in een blog van 500 woorden. Je kunt uitpakken met verhalen, bijvoorbeeld het verhaal van je bedrijf. En let op, daarin kun je ook alles kwijt wat een verhaal boeiend maakt: heftige emoties, eureka-momenten, hoogtepunten, maar ook de zogenoemde deep shit points, de hopeloze momenten waarop de omzet door de fundamenten kelderde en niemand het nog zag zitten. Dus kom niet met het standaardverhaaltje op de about-us-sectie – ‘Wij bieden maatwerk-oplossingen voor effectieve professionals’ – maar vertel verhalen die een band scheppen, en waarvoor de luisteraar zijn Netflixavond wil opofferen. De AIVD begrijpt dit en past het toe. Zo gaf zij inzicht in een functie met haar podcast De Dienst.
Goed nieuws voor studenten die liever in bed blijven: luisteren naar podcasts is effectiever dan aanschuiven in de collegebanken. Amerikaanse onderzoekers verdeelden een jaargang studenten in twee groepen. De ene helft ging braaf naar colleges en maakte aantekeningen van wat de professor zei, de andere groep deed hetzelfde, maar dan gewoon thuis, op basis van een podcast. Een week later volgde het examen, en… de podcast-studenten scoorden aanmerkelijk hoger: een 7,7 ten opzichte van een 6,2. Niet alleen is jouw doelgroep dus bereid om langer naar je boodschap te luisteren (zie boven), je luisteraars slaan de informatie ook nog eens beter op!
Dat is bijvoorbeeld reuze handig als je een podcast tijdens de onboarding inzet. Dan komt er veel op de nieuwe medewerker af. Maar door het luisteren naar een podcast waarin over de organisatie wordt verteld, hoe alles werkt en waar je wat kunt vinden, kan een veel steilere leercurve doorlopen worden.