Communicatie


Communiceren, iedereen doet het. Ook als je niets zegt kan dat veelzeggend zijn. Zonder te praten kun je toch heel wat uitdrukken, met lichaamstaal of je gezichtsuitdrukking. We communiceren allemaal, bewust en onbewust. Een klein gebaar kan soms al grote betekenis hebben. En ook wat je zegt en hoe je het zegt doet ertoe. 

Filter

Geen producten gevonden.

Daar sta je vaak onvoldoende bij stil. We flappen er maar wat uit. Kiezen onze woorden niet zorgvuldig of laten via lichaamstaal blijken dat het ons worst zal zijn.  

Wat hulp bij het gericht en effectief communiceren is dus best handig. Hoe bereid je je voor op een gesprek? Wat weet je van je gesprekspartner(s)? Hoe bouw je een gesprek op? Wat wil je bereiken? Onderhandelen, beargumenteren, weerleggen. Tijdens een communicatietraining komt dit allemaal aan bod.  

De theorie achter communiceren 

Als je communicatie terugbrengt tot theoretische principes, dan lijkt het heel eenvoudig: er is een zender en er is een ontvanger. De zender brengt een boodschap over aan de ontvanger en gebruikt daarvoor een medium of een kanaal. Dit laatste gaat dus over de wijze waarop een boodschap wordt overgebracht. Dat ziet er allemaal redelijk rechttoe-rechtaan uit.  

Praktijk 

In praktijk is, zo weten we allemaal, communiceren helemaal niet zo makkelijk. Een boodschap overbrengen op zodanige wijze dat de ontvanger ook in actie komt is een hele kunst. Je wil iets bereiken met je boodschap, bijvoorbeeld verandering of een specifieke actie. Dat betekent dat je je boodschap zodanig moet brengen en verpakken dat deze aantrekkelijk is voor de ontvanger. Dat kun je leren.  

Praktijkgerichte communicatietrainingen 

De communicatietrainingen van artra zijn praktijkgericht. Als deelnemer krijg je tips en handvatten zodat je het geleerde direct kunt toepassen in de praktijk. Je oefent met verschillende praktijksituaties en vaak is er een trainingsacteur aanwezig om rollenspelen te oefenen.  

Luisteren onderschat onderdeel van communicatie 

Het meest onderschatte onderdeel van effectieve communicatie is overigens luisteren. Pas als je echt goed luistert naar een ander kun je op gepaste wijze reageren of je boodschap zodanig verpakken dat deze ook aankomt. Luisteren is zo makkelijk niet. Maar wel heel erg belangrijk. Alleen door écht te luisteren kun je mensen helpen of voldoen aan de wensen van klanten en medewerkers. Het Chinese teken voor luisteren bevat niet voor niets de subkarakters hart, oog, oor en respect. Voor Chinezen is luisteren als het ware met heel je wezen aandacht geven aan gesprekspartners. Hou dit dus vooral in het achterhoofd als je met communicatie aan de slag gaat. En dat is veel vaker dan je denkt!  

>