• Klassikaal

Stakeholdermanagement

Bepaal wie er allemaal betrokken zijn bij het aankoopproces bij je klant, welke rol deze stakeholders spelen en hoe je hen in beweging krijgt. Zo creëer je tevreden klanten.

Eerstvolgende startdatum
19-06-2024
Duur: 2 dagdelen
4 zelfstudie uren
Investering ex. BTW
€615,00

Wie zijn er bij jouw klanten allemaal betrokken bij het aankoopproces? Wat zijn de belangen van deze betrokkenen? Om een klant goed te kunnen bedienen is het belangrijk om inzicht te hebben in wie allemaal een rol speelt bij het aankoopproces. Dat zijn soms (veel) meer mensen dan je denkt. En iedereen heeft zijn eigen belangen of mening. Door in kaart te brengen welke personen het aankoopproces beïnvloeden en welke belangen er spelen word je een effectievere salesprofessional. Je leert tijdens deze training in kaart brengen wie welke rol speelt en hoe je vervolgens (de juiste) stakeholders in beweging krijgt.

Mover, blocker of floater?

Tijdens deze training ga je stakeholders indelen naar verschillende categorieën. Wie is bijvoorbeeld een sleutelfiguur en wie is slechts toeschouwer? Of wat te denken van een floater die kiest voor de weg van de minste weerstand. Je gaat hiermee spelen, afwegingen maken. En vervolgens bepalen welke strategie je kiest om een bepaalde groep in beweging te krijgen. Dat is echt stakeholdermanagement.

Resultaat

Tijdens deze training ga je stakeholders indelen naar verschillende categorieën. Wie is bijvoorbeeld een sleutelfiguur en wie is slechts toeschouwer? Of wat te denken van een floater die kiest voor de weg van de minste weerstand. Je gaat hiermee spelen, afwegingen maken. En vervolgens bepalen welke strategie je kiest om een bepaalde groep in beweging te krijgen. Dat is echt stakeholdermanagement.

Na de training Stakeholdermanagement:

  • Kun je in kaart brengen welke personen er betrokken zijn bij het aankoopproces
  • Kun je benomen wie een mover, blocker of floater is
  • Kan jij de verwachtingen en belangen van alle betrokkenen en belanghebbenden in goede banen leiden
  • Ken jij verschillende beïnvloedingsstrategieën om jouw stakeholder in beweging te krijgen
  • Kun je bezwaren (onderbouwd) weerleggen

Opzet van de training

De training Stakeholdermanagement is een blend van luisteren en doen. Je gaat onder andere oefenen, tekenen, discussiëren met anderen, presenteren en een actieplan invullen. Voorafgaand aan de training ontvang je een aantal voorbereidende opdrachten.

Voor wie?

De training Stakeholdermanagement is geschikt voor de vakvolwassen sales- of uitzendprofessional die een verdieping aan wil brengen in zijn of haar relatie met klanten. Het aanvangsniveau van deze training is mbo+.

Duur van de training

Deze training duurt 1 dag (2 dagdelen). Bij de training horen voorbereidende opdrachten. De studiebelasting hiervoor is circa 4 uur.

Investering

De training Stakeholdermanagement kost € 615 (excl. btw).

Na afronding van de training ontvang je een bewijs van deelname.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Gebruik stakeholdermanagement
  • Identificeren stakeholders
  • Diverse belangen
  • De stakeholdersmatrix
  • Vinden van bondgenoten
  • In gesprek met jouw stakeholder
  • Bedenken van een strategie
  • Omgaan met lastige stakeholders
  • Het scheiden van belangen en meningen
  • Actieplan maken
Cursusdata
Startdatum Locaties Tijden Data
19-06-2024 Utrecht 09:30 - 16:30 19 juni Beschikbaar Inschrijven
12-11-2024 Utrecht 09:30 - 16:30 12 november Beschikbaar Inschrijven
>