Omgaan met discriminatie aan de telefoon

Discriminatie is ongewenst en verboden. Helaas komen we echter nog te vaak in situaties waarbij de klant een (telefonische) aanvraag doet die bepaalde groepen uitsluit. Dit kan directe discriminatie zijn, maar ook indirect. Het is de taak van de uitzendprofessional om hier op juiste wijze op te reageren. In deze training krijgen uitzendprofessionals tools aangeboden om adequaat om te gaan met discriminatie in gesprekken en aan de telefoon.  

Omgaan met discriminatie

Discriminatie komt nog vaak voor. Volgens onderzoek van het CBS voelden maar liefst 1,6 miljoen mensen zich gediscrimineerd in 2021. Ook uitzendorganisaties krijgen regelmatig met discriminerende verzoeken te maken. De ABU stelt dat de uitzendbranche een grote verantwoordelijkheid heeft om discriminatie tegen te gaan. Daarom vereist de ABU per 1 september 2022 van haar leden dat anti-discriminatiebeleid actief naar opdrachtgevers wordt uitgedragen. Tot 1 januari 2023 krijgen leden de tijd om hieraan te voldoen. Ook bij de NBBU is één van de lidmaatschapseisen het hebben van een antidiscriminatiebeleid en dit toepassen. Hier worden leden ook op gecontroleerd. Daarnaast zijn er nog diverse wetsvoorstellen en het Actieplan Arbeidsmarktdiscriminatie die discriminatie moeten tegengaan.

Kortom, arbeidsbemiddelaars moeten aan de slag om discriminatie te voorkomen en zich wapenen tegen discriminerende verzoeken van opdrachtgevers. Door de training Omgaan met discriminerende verzoeken aan de telefoon te volgen kan invulling gegeven worden aan anti-discriminatiebeleid en pakt de uitzendbranche haar verantwoordelijkheid op dit gebied.

Resultaat 

Na het volgen van deze training:

  • Weet je wat onder discriminatie wordt verstaan 
  • Weet je wat je als tegenargumenten kunt gebruiken 
  • Ben je in staat om krachtig te argumenteren in een gesprek en aan de telefoon in houding, gedrag en woordgebruik 
  • Ben je in staat om de aanvraag om te buigen 
  • Weet je hoe je om moet gaan met druk en escalerende situaties

Voor wie?  

Deze training is geschikt voor iedere uitzendprofessional die wel eens te maken heeft (gehad) met discriminerende verzoeken van klanten. Het aanvangsniveau van deze training is mbo+. 

Aanpak 

Deze training heeft een voornamelijk praktische insteek. Naast algemene kennis over discriminatie, krijg je tools toegereikt die je kan gebruiken om met discriminerende verzoeken om te gaan. Je leert hoe je sterk staat en hoe je de aanvraag dusdanig om kan buigen dat je de klant niet verliest. Dit doen we door te oefenen met eigen cases. Door te oefenen, is het gemakkelijker om het in je dagelijkse werkzaamheden te gebruiken. Daarnaast krijg je feedback van je medecursisten op je optreden. 

Duur

Deze training duurt 1 dag (2 dagdelen).

Investering

De training Omgaan met discriminatie aan de telefoon kost € 495 (excl. btw).

Na afloop van de training ontvang je een bewijs van deelname.

Incompany

Deze training wordt ook Incompany aangeboden. Wil je daarover meer informatie of een offerte ontvangen? Neem dan contact op via 026 3337572 of mail naar artra@artra.

In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat verstaan we ook alweer onder discriminatie?
  • Onze tegenargumenten: wat te zeggen?
  • Krachtig leren argumenteren in een gesprek en aan de telefoon in houding, gedrag en woordgebruik
  • Leren ombuigen van de aanvraag
  • Wat doe jij onder druk?
  • Onze menselijke reactie wanneer we onder druk worden gezet
  • Hoe om te gaan met druk: do’s en don’ts
  • Wat als het escaleert?
  • Oefenen eigen cases: maken van opnamen en feedback hierop
Inschrijven voor de Omgaan met discriminatie aan de telefoon? Direct inschrijven