• Klassikaal

Omgaan met discriminerende verzoeken

Discriminatie is ongewenst en verboden. Weet je niet goed hoe je om moet gaan met discriminerende verzoeken? Na deze training sta je steviger in je schoenen!

Eerstvolgende startdatum
08-10-2024
Duur: 2 dagdelen
1 zelfstudie uur
Investering ex. BTW
€595,00

Discriminatie is ongewenst en verboden. Helaas komen we echter nog te vaak in situaties waarbij de klant een (telefonische) aanvraag doet die bepaalde groepen uitsluit. Dit kan directe discriminatie zijn, maar ook indirect. Het is de taak van de uitzendprofessional om hier op juiste wijze op te reageren. In deze training krijgen uitzendprofessionals tools aangeboden om adequaat om te gaan met discriminatie in gesprekken en aan de telefoon.  

Omgaan met discriminatie

Discriminatie komt nog vaak voor. Volgens onderzoek van het CBS voelden maar liefst 1,6 miljoen mensen zich gediscrimineerd in 2021. Ook uitzendorganisaties krijgen regelmatig met discriminerende verzoeken te maken. De ABU stelt dat de uitzendbranche een grote verantwoordelijkheid heeft om discriminatie tegen te gaan. Daarom vereist de ABU per 1 september 2022 van haar leden dat anti-discriminatiebeleid actief naar opdrachtgevers wordt uitgedragen. Tot 1 januari 2023 krijgen leden de tijd om hieraan te voldoen. Ook bij de NBBU is één van de lidmaatschapseisen het hebben van een antidiscriminatiebeleid en dit toepassen. Hier worden leden ook op gecontroleerd. Daarnaast zijn er nog diverse wetsvoorstellen en het Actieplan Arbeidsmarktdiscriminatie die discriminatie moeten tegengaan.

Kortom, arbeidsbemiddelaars moeten aan de slag om discriminatie te voorkomen en zich wapenen tegen discriminerende verzoeken van opdrachtgevers. Door de training Omgaan met discriminerende verzoeken te volgen kan invulling gegeven worden aan anti-discriminatiebeleid en pakt de uitzendbranche haar verantwoordelijkheid op dit gebied.

Resultaat 

Na het volgen van deze training:

  • Weet je wat onder discriminatie wordt verstaan 
  • Weet je wat je als tegenargumenten kunt gebruiken 
  • Ben je in staat om krachtig te argumenteren in een gesprek en aan de telefoon in houding, gedrag en woordgebruik 
  • Ben je in staat om de aanvraag om te buigen 
  • Weet je hoe je om moet gaan met druk en escalerende situaties

Voor wie?

Deze training is geschikt voor iedere uitzendprofessional die wel eens te maken heeft (gehad) met discriminerende verzoeken van klanten. Het aanvangsniveau van deze training is mbo+.

Aanpak 

De training wordt op een blended manier aangeboden. Dat betekent dat de training bestaat uit een mix van leeractiviteiten: online leren (e-learning), klassikaal leren én leren op de werkplek. De theorie bereid je thuis voor. Je ontvangt voorafgaand een voorbereidingsopdracht en je doorloopt de e-learning ‘Omgaan met discriminatie op de werkvloer’. De klassikale training heeft een voornamelijk praktische insteek. Naast algemene kennis over discriminatie, krijg je tools toegereikt die je kan gebruiken om met discriminerende verzoeken om te gaan. Je leert hoe je sterk staat en hoe je de aanvraag dusdanig om kan buigen dat je de klant niet verliest. Dit doen we door te oefenen met eigen cases. Door te oefenen, is het gemakkelijker om het in je dagelijkse werkzaamheden te gebruiken. Daarnaast krijg je feedback van je medecursisten op je optreden. 

Na afloop van de klassikale bijeenkomst ga je met een aantal praktijkopdrachten aan de slag. Hier leer je verder door te ervaren, te interacteren en te reflecteren. Het liefst samen met je leidinggevende of een collega als buddy!

Duur en studiebelasting

Deze training duurt 1 dag (2 dagdelen). De voorbereiding duurt 1 uur.

Investering

De training Omgaan met discriminerende verzoeken kost € 595 (excl. btw).

Na afloop van de training ontvang je een bewijs van deelname.

Inhoud

In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat verstaan we ook alweer onder discriminatie?
  • Onze tegenargumenten: wat te zeggen?
  • Krachtig leren argumenteren in een gesprek en aan de telefoon in houding, gedrag en woordgebruik
  • Leren ombuigen van de aanvraag
  • Wat doe jij onder druk?
  • Onze menselijke reactie wanneer we onder druk worden gezet
  • Hoe om te gaan met druk: do’s en don’ts
  • Wat als het escaleert?
  • Oefenen eigen cases: maken van opnamen en feedback hierop
Cursusdata
Startdatum Locaties Tijden Data
08-10-2024 Utrecht 09:30 - 16:30 8 oktober Beschikbaar Inschrijven
01-04-2025 Utrecht 09:30 - 16:30 1 april Beschikbaar Inschrijven
24-11-2025 Utrecht 09:30 - 16:30 24 november Beschikbaar Inschrijven
>