Klant- en marktdata verzamelen en interpreteren (incompany)

Naar schatting wordt er dagelijks wereldwijd 1 biljoen MB aan data gecreëerd. Een hoeveelheid die niet is voor te stellen. Via onze smartphones, computers en tablets creëren we heel veel data. En dan zijn er nog veel meer netwerken en…

Duur: 1 dagdelen
2 zelfstudie uren
Prijs op aanvraag

Naar schatting wordt er dagelijks wereldwijd 1 biljoen MB aan data gecreëerd. Een hoeveelheid die niet is voor te stellen. Via onze smartphones, computers en tablets creëren we heel veel data. En dan zijn er nog veel meer netwerken en apparaten die data genereren. Zoals die slimme deurbel of thermostaat die we in huis hebben hangen. Zo produceerden Nederlanders in 2020 elke seconde bijna 2 MB aan data. Er wordt een exponentiele groei van de hoeveelheid data verwacht. Data waar jij als (sales)professional iets mee kunt én moet.

Dataspoor

Op zoek naar informatie over producten of diensten laten we een spoor van data achter. Data die weer wordt gebruikt door bijvoorbeeld sociale netwerken om jou (relevantere) advertenties te laten zien. Die jou verleiden om terug te keren naar een website die je eerder hebt bezocht (remarketing). Een organisatie waar jij klant bent weet vaak best wel veel van je. Die data kunnen gebruikt om je een volgende aanbieding te doen of te voorspellen wanneer jij klaar bent voor een volgende aankoop. Als salesprofessional moet je weten welke data er zijn, hoe je deze kunt verzamelen en gebruiken en hoe je data driven sales vorm kunt geven.

Wat leer je tijdens de training Het belang van data?

Je krijgt inzicht in het belang van data voor jouw dagelijkse werkzaamheden. Je krijgt handvatten om te bepalen welke data je nodig hebt en hoe je deze data verzamelt, interpreteert en toepast. Je gaat gebruik maken van het OGSM-methodiek om in een oogopslag duidelijk te maken welke concrete doelstellingen je hebt. De OGSM-methodiek helpt je om je plannen en doelstellingen zo concreet te maken dat ze ook echt haalbaar worden gemaakt. Met OGSM kun je je voortgang meten en bijsturen wanneer nodig.

Resultaat van de training

Na de training:

  • Heb je inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden van data voor sales
  • Weet je hoe en welke data kan je simpel kan verwerven en verwerken
  • Weet je hoe je data toepast tijdens je werk
  • Kun je doelen uitwerken met behulp van de OGSM-methodie (Objectives, Goals, Strategies en Measures)

Hoe pakken we het aan?

In deze training wordt continu afgewisseld tussen luisteren en actief bezig zijn. Want wij geloven dat de dingen die je leert beter blijven hangen als je er meteen mee kan oefenen. Je gaat dus regelmatig in kleine groepjes aan de slag met opdrachten, zoals het in kaart brengen van de data die je kunt verzamelen en het vertalen van de doelen van de organisatie naar subdoelen. Je discussieert en presenteert. Ook wordt een informatieve video getoond. Voorafgaand aan de training ga je aan de slag met een voorbereidende opdracht.

Voor wie?

De training Het belang van data is geschikt voor (beginnende) (sales)professionals die meer inzicht willen krijgen in data en het belang van data voor het salesproces. Het aanvangsniveau van deze training is mbo+.

Incompany

Deze training wordt Incompany aangeboden. Dat betekent dat de training verzorgd wordt op zelf door de organisatie te bepalen datum en locatie.

Duur

Deze training duurt 1 dagdeel

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan bod bij de training:
• Wat is data?
• Evolutie van data
• Data verzamelen
• Het toepassen van data
• OGSM methode

>