Waarom opleiden in 2019 zo belangrijk is

4 januari 2019

Het is weer januari! De tijd van de goede voornemens én trends voor het komende jaar. We zien veel thema’s van 2018 opnieuw op de agenda staan: werken aan werkgeluk, strategische personeelsplanning, duurzame inzetbaarheid en robotisering. Trends beginnen steeds meer te lijken op goede voornemens: niet gelukt dit jaar? Volgend jaar gewoon terug op de agenda! Maar wat gebeurt er écht op de arbeidsmarkt? En misschien belangrijker: hoe speel je erop in?

Het is krap op de arbeidsmarkt
Werken aan werkgeluk staat bovenaan menig (HR) agenda. Dat is niet vreemd! Door de gespannen arbeidsmarkt zijn er meer banen als werkzoekenden. Dat betekent dat organisaties hun uiterste best moeten doen om zichzelf als een aantrekkelijke werkgever te profileren. De employee journey, oftewel de reis die een werknemer maakt in een organisatie, wordt steeds belangrijker gemaakt. Wat kun je als werkgever doen om de ideale werknemer aan te trekken en misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je ervoor dat hij blijft? En als hij dan toch vertrekt, hoe zorg je ervoor dat hij een ambassadeur van jouw organisatie blijft?

Kansen voor recruiters
De krapte op de arbeidsmarkt kan uitdagend zijn voor recruiters. Als recruiter moet je ervoor zorgen dat je de doelgroep die je aan wilt trekken weet te vinden. Het is niet vreemd als een recruiter zo’n beetje de hele dag op social media zit. Messenger, DM’en en zelfs video wordt steeds vaker gebruikt om in contact te komen met kandidaten. Veel mensen zijn nog huiverig over het gebruik van Artificial Intelligence (AI). Desondanks is AI in veel ‘trend-lijstjes’ terug te vinden. HR kan gebruik maken van AI in het op zoek gaan naar potentiële medewerkers. Bedrijven als Deloitte en KPMG maken al gebruik van AI om bijvoorbeeld te bepalen of iemand geschikt is als partner.

Bijblijven en opleiden
Met de snelheid van technische ontwikkelingen blijft een leven lang leren een belangrijk thema. Medewerkers moeten constant bij blijven met de nieuwste tools en opleiden staat dan ook hoog op de agenda. Opleiden an sich is ook aan verandering onderhevig. Opleidingen worden steeds interactiever en doelgerichter ingericht, op basis van jouw persoonlijke leerstijl. Passief leren wordt actief co-creëren. Denk aan e-learning, flipping the classroom, games, video’s en vele andere leermethoden. Wij bij artra kijken ernaar uit om ook in 2019 te leren en inspireren in de uitzendbranche. Nieuwsgierig naar onze opleidingen? Kijk op de website voor het actuele aanbod.

Bron: Personeelsnet, Xperthractueel en HR praktijk

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!