Starten als uitzendprofessional: “Het is pittig, maar ik heb er veel van geleerd”
Denise Brijan24 augustus 20204 min
Categorieën: On- en offboarding, Uitzendbranche
Laatst gewijzigd op: 31 augustus 2021
Jacob van de Berg maakte dit jaar de overstap van de visbranche naar de uitzendbranche en is nu werkzaam als accountmanager bij uitzendbureau Werckpost. Hiervoor volgde hij het onboardingtraject Starten als uitzendprofessional. Wij vroegen hem het hemd van het lijf over zijn ervaringen hiermee.
Waarom heb je het traject Starten als uitzendprofessional gevolgd?
“Ik was hiervoor visverkoper. Dat heb ik een hele tijd gedaan. Maar ik kreeg behoefte aan iets anders. Toen ben ik met de eigenaar van Werckpost in contact gekomen. Dat was al een goede vriendin van mij. We zijn aan tafel gaan zitten en zijn op een plan gekomen. Het werk dat ik nu doe bij Werckpost, was er eigenlijk nog niet. Zij wilde graag dat ik intern opgeleid werd. Daarom had ze me aangemeld voor het traject Starten als uitzendprofessional.”
Hoe lang was je bij Werckpost werkzaam toen je begon met Starten als uitzendprofessional?
“Ik ben per 1 mei dit jaar begonnen als accountmanager. Ik startte met mijn nieuwe job vanuit huis en ben toen ook meteen met Starten als uitzendprofessional gestart. Ik heb toen drie weken helemaal alleen thuisgezeten. Toen heb ik wel veel aan de opleiding kunnen doen, en ben diep in de materie gedoken. Daar pluk ik nu wel de vruchten van. Hoe alles precies in z’n werk gaat. Nu heb ik iedere dag zo’n 30 man aan de telefoon.”
Wat is jouw functie bij Werckpost?
“Nu ben ik verantwoordelijk voor het eerste klantencontact. Als we een nieuwe uitzendkracht hebben bied ik die aan bij bedrijven waar we nog geen zaken mee hadden gedaan. Daarnaast ben ik het eerste aanspreekpunt van grote klanten. Dat was eigenlijk ook wat ik deed in m’n visverkooptijd. Het aanboren van nieuwe klanten, onderhouden van contacten. Het verschil is dat ik toen weinig binding had met hetgeen wat ik aanbood, dat heb ik nu veel meer. Want je hebt met echte mensen te maken. Daar haal je voldoening uit.”
Hoe was het om met een nieuwe baan te starten midden in de coronacrisis?
“Het was onzeker om te beginnen vanuit huis. Zeker omdat ik van een baan kwam die goed verdiende. Het is voor mij een nieuw wereldje. En je weet gewoon van te voren niet hoe het gaat lopen. Maar ik heb me wel goed kunnen verdiepen in de theorie en heb m’n huiswerk goed gedaan. Ik ben begonnen door klanten die ik kende van mijn vorige baan te benaderen. Of ik in de toekomst iets voor hen kon doen. De export lag natuurlijk zo goed als stil op dat moment. Dus ik ben gaan bouwen aan een relatie voor de langere termijn.”
Wat vond je van het traject Starten als uitzendprofessional?
“Het was best pittig traject, want het meeste was nieuw voor mij. Ik had nog helemaal geen ervaring met de uitzendbranche. Ik werd echt in het diepe gegooid. Ik kon vanwege het thuiswerken niet intern vragen of iemand me even een middagje kon komen helpen. Maar de uitleg was duidelijk, sommige delen hadden bijvoorbeeld filmpjes erbij. Ik heb er veel van geleerd.”
Denk je dat Starten als uitzendprofessional je geholpen heeft?
“Ik heb er zeker wat aan gehad. Met name hoe je het best met een uitzendkracht kan omgaan. Die zijn over het algemeen wat onzeker en bleu. Voor ons is het werk en de dagelijkse gang van zaken, maar zij komen hier binnen om een stap naar de toekomst te maken. Zij staan er dus heel anders voor dan ik. Dat is een omslag die ik heb moeten maken. Dat ik met nog meer aandacht en passie met een werknemer moet omgaan, want het is meer dan alleen werk.”
Wat vind je tot nu toe van de job?
“Het is hartstikke leuk werk. Ik haal er veel voldoening uit. Een paar dagen geleden heeft hier nog een meisje gezeten dat een leuke baan zocht. Op dezelfde dag hebben we haar ergens kunnen plaatsen. Zij was zo blij en enthousiast, dat ze de volgende dag nog een taart kwam brengen. Dat zijn hartstikke leuke momenten, daar doe je het voor.”
Heb je al plannen voor toekomst?
“We moeten eerst proberen in rustig vaarwater te komen. Ook wij hebben een flinke klap gehad door corona en we zijn nu ook druk bezig met een verhuizing naar een nieuw pand. Corona maakt de toekomst nog wat onzeker, maar als een tweede golf uitblijft, denk ik dat ik hier een hele leuke toekomst in het vooruitzicht heb. Ik heb voor mezelf een goed plan uitgestippeld waar de directie helemaal achter staat. Als we die nog iets beter vorm kunnen geven, gaan we samen een mooie toekomst tegemoet.”
Kan je wat meer uitleggen over dat plan?
Zeker. 90 procent van wat wij nu doen is visgerelateerd. Wij leveren personeel voor de visindustrie. Urk, Delfzijl, IJmuiden, je kent de plaatsen wel. Maar de ‘reguliere’ banen, als timmerman of loodgieter, is ongeveer slecht 5 à 10 procent van onze business. Dat willen we uitbouwen. We hebben een plan gemaakt om meer werknemers hier in de buurt binnen te krijgen waar we een plekje voor gaan vinden. We hebben de vacatures, maar de juiste mensen hiervoor vinden is nog best moeilijk. We werken nauw samen met het team Marketing en Communicatie, want zij doen veel op socialemediakanalen als Facebook, Instagram om mensen te vinden. En we zien dat dat z’n vruchten afwerpt. We staan dus voor een mooie uitdaging.
Starten als uitzendprofessional
Dé kickstart voor een succesvolle carrière in de uitzendbranche. Een uniek traject waarbij nieuwe medewerkers met zelfvertrouwen en kennis een goede start kunnen maken. Meer informatie
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Om te vieren dat wij dit jaar weer meer dan tienduizend uitzendprofessionals en recruiters hebben geholpen in iedere fase van hun loopbaan, ontvang je van 1 t/m 31 december5% korting op alle trainingen en opleidingen. Vul kortingscode “december5” in op de laatste stap van het inschrijfformulier.