Mbo-doelgroepkennis waar jij meteen iets mee kunt

Marco Hendrikse 20 december 2022 3 min
Categorieën: Recruitment, Uitzendbranche

PlaytoWork, dat werkgevers helpt bij het vervulllen van vacatures op mbo-niveau, maakt regelmatig zogenaamde snapshots van haar mbo-doelgroep. Ze bouwt op deze manier een mbo-kenniscentrum op. Dit kenniscentrum biedt dus een overzicht van de behoeften en kenmerken van mbo-opgeleiden. Als uitzender kun je zeker gebruik maken van deze kennis om zelf mbo-opgeleiden te werven.

Willen mbo’ers voor een uitzender werken?

Het snapshot ‘Werken mbo’ers liever voor een uitzender of detacheerder’ valt natuurlijk in eerste instantie op. In totaal gaven 397 sollicitanten antwoord op deze vraag. En willen ze überhaupt via een uitzendbureau werken? Ja! Althans, een groot deel. Zo weet 10% niet wat een uitzendbureau of detacheerder is. 12 procent geeft aan niet voor een uitzender of detacheerder te willen werken. Maar tweederde (66%) van de ondervraagde mbo’ers geeft aan dat het hen niet uitmaakt of ze werken via een uitzender of detacheerder of gewoon in dienst zijn bij een werkgever. Dat is natuurlijk goed nieuws voor uitzendorganisaties. Dit betekent dat de vijver waarin uitzenders kunnen vissen voor het vervullen van vacatures op mbo-niveau behoorlijk is.

Wat willen mbo’ers terugzien in een vacaturetekst?

Ook een interessant snapshot: Wat spreekt mbo-sollicitanten het meest aan in een vacature? Allereerst draait het om de werkzaamheden. Wat ga ik doen? Ruim 60 procent van de ondervraagde mbo’ers  geeft aan dat de beschreven werkzaamheden hen het meeste aanspreekt. Op grote afstand volgen ‘het aantal uren dat ik kan werken’ (17%) en het salaris (14%). Drie punten om goed op te letten bij het schrijven van de vacaturetekst. Beschrijf de werkzaamheden, bijvoorbeeld door een typische werkweek te omschrijven en zet aantal uren en een salaris(indicatie) in de tekst.

Hoe ver zijn mbo’ers bereid om te reizen?

Als je een match gaat maken is het natuurlijk belangrijk dat je weet of een (potentiële) uitzendkracht bereid is om te reizen en hoe ver dan. Natuurlijk maakt het waarschijnlijk wel uit voor wat voor baan je moet reizen (je droombaan laat je niet schieten als je een kwartiertje langer moet reizen). Maar dit snapshot geeft een goede indicatie.

Een derde van de ondervraagden is niet bereid om te reizen. Daar staat echter een net zo grote groep tegenover die aangeeft dat het helemaal niet uitmaakt hoe ver zij moet reizen. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat een afstand tussen 20 en 30 kilometer acceptabel is. 9 procent gaat nog iets verder en wil wel tussen de 30 en 40 kilometer reizen. Overigens geeft een kwart van de mbo’ers aan dat zij niet met het openbaar vervoer wil reizen. Goed om met deze feiten rekening mee te houden in de vacaturetekst en bij het matchen.

Hoeveel sollicitaties heb je momenteel lopen?

Hoeveel arbeidsmarktconcurrentie heb je? Hoe actief solliciteren mbo’ers? Hoe groot is de kans dat je een mbo’ers tijdens een procedure ‘verliest’?

Op de vraag hoeveel sollicitaties mbo’ers ‘op dit moment’ hebben lopen komt een gemengd beeld naar voren. Het grootste gedeelte van de ondervraagde mbo’ers (38%) geeft aan dat ze slechts 1 sollicitatie heeft lopen. 1 op de 5 geeft aan dat ze tussen de 4 en 10 sollicitaties heeft lopen. 23% wedt op twee paarden, terwijl 18% in drie procedures tegelijk zit.

Inzicht in hoeveel sollicitaties iemand heeft lopen is belangrijk. Als het er (heel) veel zijn, dan is de kans natuurlijk groot dat de sollicitant voor een andere optie kiest en doe jij al het werk voor niets.

Doelgroepkennis

Ook de andere snapshots, bijvoorbeeld over het belang van doorgroeimogelijkheden, bieden interessante inzichten. Kijk dus af en toe eens op het kenniscentrum van PlaytoWork voor inzichten die jij meteen kunt toepassen. Want doelgroepkennis is natuurlijk altijd belangrijk!

>