Kijkje in het veld: uitzendprofessional van de maand januari

31 januari 2019 4 min
Categorieën: Klanten, Uitzendbranche

Deze maand nemen we een kijkje in het werkveld met Pim van Dinten. Pim is al 3 jaar werkzaam in de rol van uitzendprofessional en sinds april 2017 doet hij dat bij Driessen op de locatie in Breda. Driessen werkt alleen voor de publieke sector. Dat is even wennen als je voorheen in een commerciële sector werkte. Of toch niet?

Van de commerciële naar de publieke sector; een wereld van verschil?
Ik heb vroeger in de horeca gewerkt; mensen een leuke dag bezorgen en dienstverlenend zijn. Gastvrijheid zit in mijn genen. Het HR vak draagt écht iets bij aan de maatschappij. Het is leuk om de driehoeksverhouding tussen bedrijf, flexmedewerker en uitzendbureau in balans te houden. Door bij Driessen te werken is de affiniteit met de publieke sector vanzelf ontstaan. In het begin wist ik niet veel van gemeenten en overheidsinstanties. Het is echt een vak apart waar veel geduld voor nodig is. Ik weet nog goed dat ik zonder vacature terugkwam na mijn eerste afspraak. Ik vroeg mezelf af ‘heb ik het nu slecht gedaan?’ Mijn collega zei meteen: ‘Welkom in de publieke sector! Je wilt eerst een band opbouwen en vertrouwen winnen. Soms duurt het wel 3 of 4 afspraken tot je een succes kunt boeken.’ Dat vond ik in het begin best even wennen.

Wat zijn de Unique Selling Points van jouw organisatie en hoe breng je die in de praktijk?
Driessen is een familiebedrijf. Veel kleiner dan de meeste organisaties in de branche. Dat is dan ook meteen wat ons onderscheidend maakt. We zijn heel persoonlijk. In gesprek met een sollicitant kijk ik écht waar iemand blij van wordt. We hebben 10 locaties door heel Nederland en zorgen er altijd voor dat we met iedereen persoonlijk kennismaken. We zijn daarnaast specialist in de overheidssector en trekken daardoor ook mensen aan die daar feeling mee hebben. We vinden het belangrijk dat klanten en flexwerkers zich thuis voelen. Dat gevoel komt terug in al onze locaties, waar je eenzelfde sfeer voelt. Ook zijn we professioneel: afspraak is afspraak. Ik ben altijd realistisch naar klanten en flexwerkers toe. Als iets niet haalbaar is dan geef ik dat aan. Als we beloven dat we iets doen, dan doen we het ook.

Wat is het grootste commerciële succes dat jij het afgelopen jaar hebt geboekt?
Mijn grootste commerciële succes is in 2018: het binnenhalen van een uitzendperceel. Toen ik in april 2017 bij Driessen binnenkwam, heb ik veel bezoeken afgelegd bij de lijnmanagers. Even kijken hoe het ervoor staat, welke vraagstukken er liggen, en wat er speelt in de organisatie. Op het moment dat ik binnen kwam mochten we nog niets doen met de uitzendvacatures. Desondanks mochten we wel in gesprek met de desbetreffende managers. Een geweldige kans om Driessen op de kaart te zetten en te laten zien wat we allemaal in huis hebben! Het payrollperceel was al binnen, hoe mooi zou het zijn om ook deel uit te maken van het uitzendstuk? Dat was best een uitdaging omdat we op dat gebied dus nog niet commercieel konden zijn. Uiteindelijk is het ons gelukt om de komende 4 jaar het uitzendperceel te doen, samen met de huidige partij en nog een andere partij. En het allermooiste is dat we ook het payrollperceel hebben behouden!

Wat houdt volgens jou candidate experience in en hoe breng jij dit in praktijk?
Wij vinden het bij Driessen belangrijk dat de klant en de kandidaat ons weten te vinden. We willen dat iemand niet veel moeite hoeft te doen om te solliciteren of heel erg moet zoeken op onze website. Daarnaast kiezen we ervoor om mensen persoonlijk af te wijzen en altijd het gesprek aan te gaan in plaats van een standaardmail te sturen dat er iemand is die beter aansluit op het profiel. Mensen vinden het prettig dat ze hun vragen kunnen stellen. Daarnaast kenmerkt onze candidate experience zich door de mogelijkheid om het sollicitatieproces geheel op eigen wijze in te vullen. Zo maken we gebruik van Skype, Whatsapp videobellen, Facetime of een persoonlijk gesprek. Aan het einde van een opdracht kijken we altijd of we iemand nog door kunnen bemiddelen. We zeggen niet opeens ‘houdoe en bedankt!’

Hoe was het om mee te doen met de uitzendprofessional Van Het Jaar Verkiezing?
Ik werd per mail benaderd door mijn leidinggevende: ‘Pim, dit is echt iets voor jou!’ Ik hou enorm van spellen spelen en de strijd aangaan, dus de verkiezing leek me erg leuk! Ik was ontzettend zenuwachtig voor de personal pitch. Voorafgaand aan de verkiezing had ik het zorgvuldig voorbereid met mijn collega’s. Ik had een online test gedaan: op welk dier lijk jij? Dat bleek dus een mier te zijn. Eerst moest ik lachen maar toen ik me erin verdiepte bleek het aardig te kloppen! Mieren zijn sociaal, kunnen zich goed aanpassen aan de omgeving en ze zijn stiekem heel sterk! Mijn pitch stond als derde op de planning. Ik nam een grote afbeelding van een mier mee en begon mijn pitch met: ‘Zien jullie de gelijkenissen?’ Dat werd goed ontvangen. Het was echt een leuke dag!

Per 1 maart 2019 start Pim als Business Development Manager bij Inclusive Talent in Tilburg.

Ben je nieuwsgierig naar de aftermovie van de verkiezing uitzendprofessional van het jaar? Kijk dan hier op de eventpagina van de uitzendprofessional van het Jaar verkiezing

>