Kijkje in het veld: Manuela Fraikin

31 mei 2019 3 min
Categorieën: Klanten, Uitzendbranche

Deze maand nemen we een kijkje in het werkveld met Manuela Fraikin. Manuela is sinds april 2017 werkzaam als uitzendprofessional bij Tempo-Team. Daarvoor haalde ze haar diploma op het conservatorium en trad ze op als operazangeres in Duitsland. Na 10 jaar wonen en werken in Duitsland ging het kriebelen en keerde ze terug naar Nederland. 

Van operazangeres tot uitzendprofessional, hoe kwam je op dat idee?

Het was eigenlijk het idee van mijn moeder. Die attendeerde me op de functie. Ik heb destijds moeten googlen wat het precies inhield. Een baan met veel vrijheid en ondernemerschap. Dat leek me wel wat. Ik vind de veelzijdigheid van de functie heel leuk. Er is veel vrijheid en afwisseling: een zelfstandige functie waar je veel ondernemerschap kunt laten zien. Dat ondernemerschap ken ik nog van mijn tijd als operazangeres dus dat gaat heel goed.

Hoe geef jij invulling aan de term ‘Goed Werkgeverschap?’

Goed werkgeverschap is voor mij vooral dat je echt weet met wie je te maken hebt aan de andere kant van de lijn. Voor mij uit zich dat in een persoonlijk belletje, ook als er niet per se iets speelt. Het is echt oprechte interesse tonen in de ander. Vanuit commercieel oogpunt krijgt de klant vaak voorrang, dan het uitzendbureau, en daarna de uitzendkracht. Ik vind, vanuit goed werkgeverschap, gelijkwaardigheid heel belangrijk: iedereen op hetzelfde niveau. Daarnaast is er ook het praktische element; heldere afspraken, op tijd uitbetalen, waar mogelijk elkaar een stap verder helpen. Wij werken bij Tempo-Team met een dagelijkse verloning, dus niemand hoeft ooit op zijn geld te wachten. Ik maak daarnaast ook heldere afspraken met de klant, en denk zoveel mogelijk met de klant mee. Zo stem ik bijvoorbeeld af of er de ambitie is om de uitzendkracht ooit in dienst te nemen. Dan zorg ik dat er in het contract ruimte is voor overname.

Wat houdt volgens jou candidate experience in en hoe breng jij dit in praktijk?

Als er een nieuwe kandidaat solliciteert op een vacature dan heeft de kandidaat voorrang. Ik ga dan eerst kijken waar iemand vandaan komt, waar iemand energie van krijgt en waar deze naartoe wil. Daarna kijken we of de vacature daar een beetje op aansluit. We willen natuurlijk dat het op lange termijn goed gaat; het is werk, geen product. Soms betekent dat ook dat de vacature niet gekoppeld wordt. Dan probeer ik natuurlijk iemand anders te vinden voor de vacature. Maar daarnaast probeer ik ook de kandidaat alsnog verder te helpen! Als iemand eenmaal aan het werk is, vind ik het ook belangrijk om contact te onderhouden. Zo heb ik in december chocoladeletters bij de uitzendkrachten gebracht. Leuk is dat, zo’n persoonlijk momentje met de uitzendkracht. Daarnaast is het natuurlijk leuk om even je gezicht aan de klant te laten zien.

Welke innovaties zijn voor jou van belang om je werk als uitzendprofessional goed uit te oefenen?

Ten eerste het stukje IT wat erachter zit. We gaan steeds meer online. Zowel recruitment als sourcen en searchen. We hebben recent het programma Spotter geïmplementeerd. Dat is een optimaal zoeksysteem in het kandidatenbestand. Daarmee is er veel meer kans om de juiste persoon te vinden. We gebruiken steeds meer data om kandidaten en klanten te kunnen bieden wat ze zoeken. Daarnaast hebben we ook een app waarmee we klantgegevens kunnen opvragen: waar zitten ze, wat is de slagingskans? Zo krijgt ons vak steeds meer vrijheid en zelfstandigheid om een soort eigen onderneming te voeren. Ik deel mijn eigen dagen in en vind het leuk om op die manier succes te boeken.

Hoe was het om mee te doen met de uitzendprofessional Van Het Jaar Verkiezing?

Ik vond het een super leuke sfeer en op de dag zelf was alles perfect geregeld. Er wordt echt iets neergezet. Er was een mooie jury aanwezig. Hoe tof is het dat er 15 professionals zijn die tijd vrijmaken om bij zo’n verkiezing te jureren? Daarnaast was het erg leuk om een podium te krijgen. Ik ben door mijn opera verleden natuurlijk heel wat volle zalen gewend dus ik voelde me als een vis in het water. Daarnaast vond ik het erg leuk dat ik mensen persoonlijk en zakelijk kon uitnodigen. Hoe vaak maak je mee dat je je vrienden en familie een kijkje in je werkveld kunt geven? Ik had het zeker niet willen missen!

>