“Ik heb daar geen actieve herinnering aan.” Zo verweerde demissionair minister president Rutte zich onlangs in een debat. Hoon was zijn deel. Hoe kon hij zich dat nou niet herinneren? Toch hebben wij allemaal constant te maken met ‘geheugenverlies’. En dat gaat sneller dan je denkt, zo toont de vergeetcurve aan. Voor het ontwikkelen van les- en trainingsmateriaal is het goed om dat in het achterhoofd te houden. Wat is de vergeetcurve en hoe buig je deze op positieve wijze om?
Kijk eens naar onderstaande afbeelding. Wat zie je? Het is in ieder geval niet de rente die je krijgt op je spaarrekening afgezet tegen de tijd. Het is ook niet het afnemende aantal complimentjes naarmate je langer in een relatie zit. Of de afname van het aantal coronagevallen na toename van het aantal inentingen. Dit is nou de Vergeetcurve. De Vergeetcurve die door de Duitse psycholoog Herman Ebbinghaus geïntroduceerd werd. Hij baseerde deze curve op wetenschappelijk onderbouwd onderzoek. De curve laat zien hoe snel iemand die iets geleerd heeft dat (weer) vergeet.
De vergeetcurve
Vergeten gaat heel snel. Een paar dagen nadat je iets geleerd hebt ben je het grootste gedeelte al vergeten. Daarna vlakt het tempo waarin je dingen vergeet af. Ebbinghaus concludeerde uit zijn experimenten dat als je echt iets nieuws leert, dus zonder voorkennis, en je ook niets extra’s doet om het te onthouden, je 56 procent van het geleerde binnen een uur vergeet! Na een dag is dat 66 procent en na 6 dagen 75 procent. Na een week ben je dus driekwart van het geleerde alweer vergeten.
De Vergeetcurve succesvol ombuigen
Écht leren. Écht onthouden is dus nog een hele kunst. Trainers en docenten moeten hard werken om ervoor te zorgen het geleerde onthouden wordt. Gelukkig zijn er een aantal manieren en ‘trucjes’ om ervoor te zorgen dat je ‘stof’ minder snel, en het liefst helemaal niet, vergeet.
Aansluiten bij de praktijk
Allereerst is het belangrijk dat een training of opleiding voortborduurt op wat je al kent en weet. De basis moet op orde zijn en stof of vaardigheden die je leert moeten aansluiten bij wat je in de praktijk tegenkomt. Je moet het herkennen. Het liefst pas je iets onmiddellijk toe in je werk. Dan onthoudt je het zeker.
Herhaling, herhaling, herhaling
De kracht van herhaling. En daar moet je meteen mee beginnen. Niet een paar dagen of zelfs uren wachten, maar vrijwel meteen herhalen. En dat hoeft niet letterlijk. Dat kan ook door een samenvatting te maken of door een oefening met het zojuist geleerde te doen. Ook daarna moet je blijven herhalen, maar kan daar een steeds langer durende tijd tussen zitten.
Leg uit aan anderen
Het uitleggen van het geleerde aan andere studenten of deelnemers sluit aan bij het vorige punt. Je herhaalt de stof zo nog eens. Maar belangrijker, als je iets moet uitleggen ben je heel actief met de stof bezig en moet je voor jezelf nagaan wat belangrijk is om over te dragen. Zo wordt je geheugen gereactiveerd en wordt het geleerde verankerd in het brein.
Vergeet-mij-nietje
Regelmatig oefenen
Vaardigheden kun je oefenen in bijvoorbeeld een rollenspel of practicum. Theorie kun je oefenen tijdens een toets. Dat kan ook bijvoorbeeld door het inzetten van een quiz-app, zoals bijvoorbeeld Kahoot.
Afwisselend lesmateriaal
Wissel tekst af met afbeeldingen of schema’s. Visualiseer informatie. Of wissel af met video of auditief materiaal (zoals een podcast, maar ook hardop lezen is daarvan een vorm).
Begrijpen en verbanden leggen
Leren om het leren (stampen) heeft geen zin. Althans, niet voor de lange(re) termijn. Je moet de stof echt begrijpen. Verbanden kunnen leggen. Zien hoe iets ingrijpt op iets anders. Probeer het aan de praktijk te relateren. Aan dagelijkse taken of werkzaamheden. Daarna start je pas met inprenten, met echt onthouden.
Dat cursisten niet al het geleerde onthouden is niet te voorkomen. Het brein moet immers heel hard werken om alles te onthouden. En dat is onmogelijk. Toch zijn er diverse methodes en manieren om ervoor te zorgen dat er meer en langer onthouden wordt. Zo buig je die vergeetcurve af.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Om te vieren dat wij dit jaar weer meer dan tienduizend uitzendprofessionals en recruiters hebben geholpen in iedere fase van hun loopbaan, ontvang je van 1 t/m 31 december5% korting op alle trainingen en opleidingen. Vul kortingscode “december5” in op de laatste stap van het inschrijfformulier.