10 voorbeelden van wervingscampagnes voor uitzendkrachten ter inspiratie
Marco Hendrikse6 oktober 20225 min
Categorieën: Recruitment, Uitzendbranche
Laatst gewijzigd op: 21 december 2022
In deze krappe arbeidsmarkt moeten uitzendbureaus alle zeilen bijzetten om uitzendkrachten te werven. Sommige bureaus doen dit op een hele persoonlijke manier en putten uit hun lokale netwerk, zetten sociale media in of plaatsen vacatures op vacaturesites. Andere uitzendbureaus struinen cv-banken af of kloppen aan bij het UWV. En weer andere uitzendbureaus zetten grover geschut in en werven uitzendkrachten met campagnes. Geen wervingscampagne is echter hetzelfde. Een campagne kan kleinschalig van aard zijn of juist alle registers opentrekken. Vaak hangt dit laatste samen met beschikbare budgetten.
Hieronder een beschrijving van 10 campagnes voor het werven van uitzendkrachten. Misschien niet voor ieder bureau weggelegd, maar dan toch ter inspiratie. Wellicht dat je er elementen van kunt toepassen of dat het een haakje biedt voor een eigen (kleinschalige) campagne.
Campagnes voor de werving van uitzendkrachten
Allereerst een paar voorbeelden van (massa)multimediale campagnes, waaronder ondersteuning met radioreclame.
Uitzendbureau Driessen
Uitzendbureau Driessen levert met name uitzendkrachten in zorg, overheid en onderwijs. Met de slogan Uitzendbureau in dienst van jou, uitgewerkt in bijvoorbeeld in dienst van de overheid of in dienst van leerlingen, wordt het belang van het werken in deze (maatschappelijke relevante) sectoren benadrukt. De campagne wordt ondersteund met een radiocampagne. De bijbehorende filmpjes worden op bijvoorbeeld Facebook en Instagram onder de aandacht van potentiële uitzendkrachten gebracht.
Ook Randstad gooide er een grootschalige campagne tegenaan om haar omgekeerde sollicitatie-initiatief onder de aandacht van uitzendkrachten te brengen. De campagne werd door diverse filmpjes ondersteund en was veelvuldig via radio- en tv-spotjes te horen en te zien. Het leverde Randstad ook weer aandacht op van diverse nieuwsmedia, die het idee van ‘omgekeerd solliciteren’ gretig oppikten. Het idee: werkgevers solliciteren bij jou als sollicitant in plaats van andersom. Inclusief motivatiebrief van de betrokken werkgevers en een heuse sollicitatie van bijvoorbeeld KLM, de Belastingdienst, KPN, NS en Thuisbezorgd.nl. bij de kandidaten die zich hiervoor aanmeldden.
YoungCapital
De massamediale campagne van YoungCapital zal ook weinigen ontgaan zijn. Het typerende ‘Wurk’ (Work op zijn Amerikaans uitgesproken) bleef hangen. Met de hippe filmpjes en reclamespotjes werd vooral de jongere, hippere doelgroep uitzendkrachten aangesproken.
Natuurlijk mag Unique in dit rijtje niet ontbreken. Ook dit uitzendbureau zet onder andere radiospotjes in om uitzendkrachten aan zich te binden. Kern van de campagne: Zit je nog wel goed op je plek? Unique vraagt je om eens eerlijk na te gaan of je het nog wel naar je zin hebt in je huidige baan. Zo niet, dan is natuurlijk de boodschap dat Unique je aan een wel passende baan helpt.
Carrière uitzendbureau
Carrière uitzendbureau wilde zoveel mogelijk studenten en scholieren zich online laten aanmelden voor vakantiewerk. Het idee van de campagne: Bij vakantiewerk draait het om snel wat geld te verdienen om het daarna lekker uit te geven. De slogan van de campagne werd daarmee ‘click it, work it, cash it’. De campagne moest een beetje gek, over de top en helemaal van u zijn om scholieren en studenten aan de spreken. Wat is de huidige situatie en wat is die situatie nadat je al dat geld verdiend hebt? Die tegenstelling wordt in de campagne neergezet. Dus, je komt op je fiets en je gaat per limousine weg….
Overigens timmert Carrière uitzendbureau ook internationaal aan de weg. Zo werd beeldmateriaal voor een campagne ontwikkeld in vijf verschillende talen (Pools, Roemeens, Slowaaks, Nederlands en Engels). De video’s vertellen echt een verhaal (storytelling). Uitgangspunt van de campagne: ‘Goed werk’. In de video’s wordt onderstreept dat werk, fun en groei hand in hand gaan met elkaar. De verschillende video’s kun je hier bekijken.
Start People
Bij Start People juist geen flashy en over the top campagne, maar een die de maatschappelijke betrokkenheid van het uitzendbureau ondersteunt. Start benadrukt met haar campagne het belang van gelijke kansen op de arbeidsmarkt. De slogan van de campagne: ‘Pak je kans. Ons werk.‘ De campagne biedt een realistische kijk hoe het helpen van mensen aan een baan via een uitzendbureau echt werkt, en hoe het zou moeten gaan: met gelijke kansen voor iedereen. De campagne liep tot eind juni en bestond uit een online video, radiocommercial, social content, digital banners en instore communicatie.
Synergie Uitzendbureau
Dit betreft meer een brandingverhaal dan een campagne. Echter, de korte termijndoelstelling is het werven van medewerkers. In die zin zitten er campagne-achtige elementen aan deze case. Het uitgangspunt van de rebranding /campagne: Wat vindt een uitzendkracht nu écht belangrijk? En wat heeft Synergie dan te bieden? Synergie doet de uitzendkracht zes beloftes die het uitzendbureau ook echt waarmaakt. Zo doet synergie de belofte dat zij echt áltijd bereikbaar is. Overdag op werkdagen is dat logisch. Maar ook buiten openingstijden kun je altijd iemand bereiken via het mobiele stand-by nummer. Om deze zes beloftes te communiceren heeft Synergie letterlijk een gezicht gekregen. Eigen werknemers werden gefotografeerd en deze beelden werden gebruikt voor o.a. campagnes en de website. Als uitzendkracht zat je dus tegenover iemand die je eerder op een poster zag. Dat maakt het heel persoonlijk.
Driessen uitzendbureau
Nog een keer Driessen? Ja, de actie rondom de Ondersteunkous is gewoonweg niet te negeren. De Ondersteunkous is voor leerkrachten die de benen uit hun lijf lopen. Daarmee wordt geappelleerd aan de hoge werkdruk in het onderwijs. Driessen wil met deze actie leerkrachten een hart onder de riem steken. Daarnaast probeert Driessen zij-instromers te interesseren voor een baan in het onderwijs. Met branded content (oa in Volkskrant en AD) en influencersmarketing (oa podcast Marcel van Roosmalen en Gijs Groenteman) is de campagne onder de aandacht gebracht. De Ondersteunkousen zijn gratis te bestellen.
Net als Carrière uitzendbureau wilde ook abflexkracht graag arbeidsmigranten uit Polen bereiken. Om Poolse uitzendkrachten te werven werden (samen met een gespecialiseerd bureau) Google Ads en Facebook ingezet voor het werven van Poolse werknemers in Nederland en Polen. De campagne was volledig in het Pools. Er werd onder andere ene video gebruikt met authentieke beelden van uitzendkrachten. Deze video kom worden ingezet als videoadvertentie. In Polen werden specifieke gebieden getarget en in Nederland het gebied rondom de vestigingsplaats van abflexkracht. De campagne moest uiteindelijk zelfs tijdelijk gepauzeerd worden omdat er teveel aanmeldingen binnenkwamen. De campagne leverde bijna 9.000 bezoekers op de website op. 312 personen schreven zich daadwerkelijk in.
Flexmakers
Dat het allemaal niet zoveel geld hoeft te kosten, met toch de nodige impact, bewijst Flexmakers met haar zomeractie. Het uitzendbureau opende twee jaar geleden haar deuren in Lochem. Zij benadrukt haar lokale binding en aanwezigheid. Zo werd samen met de ‘buren’ een actie opgezet. Uitzendkrachten die 100 uur via Flexmakers aan het werk zijn of gaan, ontvangen een cadeaubon van restaurant Bij de Buurman in Lochem. Via diverse (sociale) media werd deze actie onder de aandacht gebracht van (potentiële) uitzendkrachten. Een actie die aansluit bij de belangstelling van de doelgroep en met lokale verbinding.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Om te vieren dat wij dit jaar weer meer dan tienduizend uitzendprofessionals en recruiters hebben geholpen in iedere fase van hun loopbaan, ontvang je van 1 t/m 31 december5% korting op alle trainingen en opleidingen. Vul kortingscode “december5” in op de laatste stap van het inschrijfformulier.