10 tips voor het maken van topfoto’s met je smartphone

Mandy Bakker 2 juni 2023 5 min
Categorie: Employer branding

Een smartphone is tegenwoordig niet meer weg te denken. 96,1 % van de Nederlanders beschikt over een smartphone. In een handig formaat neem je het ook overal mee naartoe. Persoonlijke foto’s werken perfect om een kijkje achter de schermen te geven. Maar ook zeker als middel voor jouw employer branding. Als je goede foto’s wilt maken is een professionele camera niet altijd nodig. Dat scheelt ook weer sjouwen met een tas en een statief.

Hoe maak je nu een topfoto met jouw smartphone? In dit artikel geven we tien tips om niet te vergeten.

Tien tips voor een foto die matcht met jouw employer brand

Iedere werkgever heeft een employer brand. Maar niet iedereen is daar bewust mee bezig. Op sociale media of de website straal je een bepaald beeld uit. Met een sterk werkgeversmerk trek je eerder geschikt talent aan, waar mensen graag bij willen horen. Niets voor niets werken persoonlijke foto’s beter dan stockfoto’s. Zowel met tekst als beeld vertel je een verhaal.

Een verhaal van de medewerkers, de werkcultuur en klantcases. Daar staan werkgevers nog niet altijd bij stil. Daarom een stappenplan met 10 tips om makkelijk en overal te zorgen voor passend beeldmateriaal als uiting van jouw employer brand.

1. Bepaal je doel

Begin bij de basis. Wat wil je vertellen met een foto? Bijvoorbeeld een voorstelmoment van een nieuwe collega. Een kijkje achter de schermen van de afdelingen. Of een mijlpaal als er iets te vieren valt binnen de organisatie. Denk ook aan een fotomoment van een klantbezoek.

Bonustip! Attributen maken een foto speels, zoals slingers, taart of een bijpassende prop. Als het doel duidelijk is kun je alvast spullen klaarleggen.

2. Start met een schone lens

Gedurende de dag pak je je telefoon vast of zit het in je broekzak. De cameralens kan daardoor vies zijn. Maak de camera op je telefoon dus eerst schoon met een (speciale) zachte doek. Denk daarbij aan de voor- en achtercamera.

Zo voorkom je lichtvlekken (lens flare) of wazige strepen. Het zal je verbazen hoeveel zoiets simpels al verschil maakt.

3. Controleer de instellingen

Als je de camerafunctie opent op je telefoon, dan kun je creatief omgaan met verschillende instellingen.

Wel of geen flitser

Denk aan wel of geen flitser. Het advies daarbij is vooral om gebruik te maken van een natuurlijk licht en een flitser zoveel mogelijk te vermijden.

Formaatinstellingen

Bij een Android smartphone heb je in het menu ook de keuze uit verschillende formaten. Denk aan: 3:4, 9:16, 1:1 of full, voor de volledige grootte.

Afhankelijk van jouw doel kun je daarin alvast het juiste formaat aanklikken.

Vermijd inzoomen

Bij sommige smartphones maakt het niet uit voor de kwaliteit als je inzoomt. Veelal wordt een foto daar niet scherper van. Zet dan zelf wat stappen naar voren om dichterbij te komen.

Gebruik de timer

Wil je met z’n allen op de foto en is er niemand die de foto kan maken? Dan kun je een selfie maken, maar dan mis je toch vaak wat ruimte om de foto heen. Daarvoor is de timer of zelfontspanner ideaal om toch iedereen goed op de foto te krijgen.

Bewegingsfoto

Ook kun je een bewegingsfoto maken, zodat je geen enkele stap mist, van voor of na de foto die je maakt. Zo kun je na het maken van de foto nog het juiste moment vastleggen.

4. Kijk naar de belichting

Kunstmatig licht op kantoor is niet altijd ideaal voor een mooie foto. Kijk daarom goed naar een plek waar je geen last hebt van lichtspots op de foto. Ga naar een ruimte met natuurlijke lichtinval van ramen of naar buiten op een mooie foto te maken.

5. Bepaal de hoek: horizontaal of verticaal

Landscape of portretmodus, oftewel horizontaal of verticaal fotograferen? Waar kies je voor? Op welk medium wil je de foto delen?

Zo is een liggend formaat handig voor foto’s die je wilt delen op LinkedIn of Facebook bijvoorbeeld. Tegenwoordig kan een liggend formaat ook in de feed van Instagram worden gedeeld en ben je dus niet meer afhankelijk van de 1:1 afmeting. Maar wil je de foto delen in de Stories van Instagram, dan kun je beter de foto staand maken.

6. Voorkom ruis

Details zijn leuk op de foto. Zoals een plant die mooi meebeweegt in het kader, maar voorkom teveel ruis van passanten.

7. Schakel een raster als hulplijn in

Daarmee bedoelen we een raster die hulplijnen weergeeft op je telefoon. Zo kun je beter de compositie bepalen van de ruimte die je wilt overhouden in de foto.

Regel van derden

Heb je weleens gehoord van ‘de regel van derden’? Dat betekent dat je een voorwerp of persoon niet per se in het midden van de foto wilt hebben, maar op een speelse manier wat ruimte daaromheen wilt laten. Zo’n raster bestaat uit negen vlakken. En het liefst zet je het voorwerp of een persoon dan in het linker of rechter deel in beeld.

8. Ruimte om de foto

Bij de regel van derden houd je dus bewust wat meer ruimte over aan een zijde. Soms kan het ook juist mooi zijn om een onderwerp wel centraal te zetten. Dat ligt er maar net aan waar je wilt dat de aandacht naartoe gaat.

9. Neem de tijd en check de foto

Hoe zonde is het als je veel moeite hebt genomen om een plaatje te schieten en dan kom je er later achter dat sommigen wegkijken of er toch niet zo charmant opstaan. Controleer dus altijd goed of iedereen goed op de foto staat. Zeker bij groepsfoto’s vraagt dat om wat extra aandacht.

10. Handige tools voor de nabewerking

Wil je een foto bewerken? Dat kan met professionele tools als Photoshop of Adobe Illustrator. Maar daar zijn ook laagdrempelige manieren voor. Denk bijvoorbeeld aan Canva met veel mogelijkheden en templates om een foto in jouw huisstijl te zetten.

En bedenk ook dat je fotograferen leert door het vaker te doen. En echt niet alles hoeft perfect te zijn, want juist in de puurheid van een foto schuilt de kracht. En dat is in combinatie met storytelling een krachtig middel voor jouw employer branding.

 

Tip! Lees ook: Hoe je met de 7 principes van Cialdini jouw employer brand versterkt   

 

 

>